Gå til innhold

Er Dell pc'er greit og oppgradere/ reinnstallere?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

En i familien skal kjøpe pc. Selv foretrekker jeg selvbygg, men de vil vel helst ha en ferdig maskin. Det er vel og betrakte som en kontormaskin.

 

Har funnet denne Dell 5000 , som når man fjerner 3 års henteservice kommer på Kr.6863.-

Tatt i betrakting at dette er 3,0, 915 brikkesett, DDR2, PCI-e, Sata og med 19" flatskjerm, må jeg jo innrømme at det er en ganske konkurransedyktig pris til om jeg skal sette sammen tilsvarende...

 

Det jeg lurer litt på er dette med oppgradering OS innstallering osv. Jeg er ikke så begeistret for at det følger med Works, Photo- et eller annet, og en del ting man egentlig ikke vil ha...

 

Er det noe problem og innstallere Win på vanlig måte på en slik maskin uten noe sånn F11 rutine med den Windows som følger med?

 

Er det også greit og evnt sette inn annen hardware senere, uten at det blir driverkonflikter eller lign?

 

Lager Dell komponenter selv?, tenker spesielt på HK, minnet er vel Kingston, HD vet jeg ikke, skjermkort er vel tilsvarende andre merker...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Det burde ikke by på noen problemer å oppgradere eller reinstallere/avinstallere OS og programvare. Dell kjører stort sett standardløsninger. På Dimension 5000 er det vel strengt tatt bare hovedkort og kabinett (+ evt. strømforsyning) som er unikt for Dell. Resten er standardkomponenter som kan byttes med akkurat det du vil.

 

Har forresten veldig god erfaring med Dimension 5000 (kjøpte inn 2 stk. for en måned siden). Veldig stabil og stillegående, perfekt kontorPC.

 

Arcade

Lenke til kommentar

Min brors Dell bærbar har gjenopprettingsprogram på harddisken.. Ghost basert såvidt jeg husker.. Kan være fordi det var en hjemmepc deal.. Men det var vannvittig kjapt og enkelt å gjenopprette.. Tror muligens han har fått med en windows cd også. Men det er jeg ikke sikker på..

Lenke til kommentar

Der fyrste eg gjorde når eg fekk DELL-laptoppen min var å skifte harddisk og reinstallere OS, sidan har eg ogso oppgradert RAM. Trur heller ikkje du skal ha problem med å skifte komponentar i framtida. Det kan hende at hovudkortet ikkje føl ATX standar, men det er eg ikkje sikker på.

Lenke til kommentar

Jøss! Takker for positive svar.

Hadde fryktet, litt mer av typen; Dust!, Dell suger, Du får ikke en pc, du får en... osv osv :p

Fjodorgrim Skrevet 16/03/2005 : 11:22

  Min brors Dell bærbar har gjenopprettingsprogram på harddisken.. Ghost basert såvidt jeg husker.. Kan være fordi det var en hjemmepc deal.. Men det var vannvittig kjapt og enkelt å gjenopprette.. Tror muligens han har fått med en windows cd også. Men det er jeg ikke sikker på..

Jeg bruker Ghost selv, og synes det er kjempefint, men det har sine begrensniger. Selv har jeg feks Raid0, og når den ene disken min tok kvelden her om dagen, satt jeg med sjegget i postkassa, fikk ikke gjenopprettet før jeg hadde satt opp et nytt raid. Samme problemet får man vel om man bytter ut annen HW og så forsøker og gjenopprette (da med "feil" drivere)

 

Men da satser jeg på at det finnes muligheter for å enten lage seg en Win cd eller noe ut fra det som følger med :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...