Gå til innhold

akamera sin anbefaling....


Anbefalte innlegg

Hadde tenkt å kjøpe meg ixus 700, men vurderer å gå opp en klasse og satse på et kamera for litt mer "skikkelige" motiv. Mao, prøve å satse litt mer seriøst :p

Valget står da mellom Pansonic FZ20 og Canon G6.

Har nå lest gjennom hele internett og studert testene, begge funker, det er helt klart.

Motivene strekker seg fra tiurleik i grålysningen og hjort i skumringen til makrobilder av døgnflue som står og tørker vingene på knyttneven min(jeg er lidenskapelig fluefisker ;) ) og store landskapsbilder fra finnmarksvidda og actionbilder med kjøring av fisk og innendørs familiemotiv og unger som leker osv...litt av hvert, altså...

Jeg heller en anelse mot FZ20'en da den gir meg mulighet til å virkelig zoome inn på hodet til tiuren, men G6 har til gjengjeld litt bedre lysgjennomgang...

 

Til dere som sitter med knowhow'en: Hvilket vil passe best? Kameraene stiller i samme klasse, men er såpass forskjellige at det virker som de er rettet mot to ulike bruksområder...

 

Obs, ser forresten at Fuji E550 har blitt testet, kansje det er en mulighet?

 

Edit: Panasonic FZ5 ser jo heller ikke så dumt ut....iallefall mye snertnere å ta med seg, blir ofte mer bilder av slikt...

Bildekvaliteten ser omtrent lik ut med FZ20, men mangler manuell fokus..

 

Vil dette kameraet bli testet her på akamera?

Endret av Mo0nH0wL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har testet FZ20 (kjøpte det på Elkjøp... Og leverte det tilbake!)

 

Topp kamera egentlig, men en del knapper og slikt sitter ikke der du venter at det skal. Ser at noe av det er løst på FZ5.

 

G6'en tar rett og slett bedre bilder! :!:

 

Så da skjønner du kanskje hva jeg endte opp med... Jo nettopp G6.. Vel, den mangler 12x zoom.. Og det savner jeg litt, men siden bildekvalitet er så mye bedre prøver jeg glemme zoomen for en stund, og heller beskjære bildene mer i etterkant. Dette kan jo gjøre litt, pga. G6 har større oppløsning på bildene.

Lenke til kommentar
Tull! Disse kamaraene er ypperlige og ikke så langt ifra dSRL etter det eg leser i tester og sånt.

 

Hva med å basere sine utsagn på egne erfaringer....

Trådstarter har for det første ikke sagt så mye om hvilke ambisjonsnivå han ligger på. Mer mer om hvor han kommer til å ta bilder.

 

Om man skal kjøre drosje så vil nok mange mene at Mercedes er eneste valget. Men vi vet jo at det er mange andre merker som går som taxi. Fordi sjaførene har forskjellige krav.

 

Så selv om man skal ta bilder i krevende situasjoner, er det ikke nødvendigvis en bombastisk sannhet at man MÅ ha det beste. Det som gir best resultater.

 

Så det å si bombastisk at han trenger et speilrefleks til 15.000,- for å dekke sine behov (som du vet mindre om) er vel kanskje å trekke din viten om andres behov litt langt....

 

F828

Lenke til kommentar

Etter nøyere ettertanke tror jeg kanskje trådstarter kan bli meget fornøyd med et FZ20 eller FZ5. Dette pga. ønske om å ta gode fuglebilder.. Noe du ikke klarer med G6. :blush:

 

Det ser ut på meg som FZ5 er et smartere kamera, mye pga ny computer inne i selve kamera, og den lille geni-streken at de har flyttet utløserknappen ut på håndtaket, ala det G6 har. På den måten sitter kamera mye bedre i hånden..

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Og der er vel tiden atter moden for å anbefale Olympus C-765 alt. C-770, spesielt siden trådstarter ikke hadde Olympus med i vurderingen. De har også drevet med kamera en stund, og er heller ikke å forakte. Med dine motivplaner burde dette dekke det meste av kravene. 4 megapixel, 10x optisk zoom, samt 3 cm supermakro. Dette er markedets minste kompaktkamera med 10x zoom (38-380 mm). Det er rett og slett svært imponerende hvor kort de har klart å lage objektivet, for ikke å snakke om kamerahuset. De øvrige produsentene som leverer ultrazoom-kameraer har betydelig større fysiske mål, ofte med noen digre klumper av noen batterirom. Olympusens beskjedne mål gjør det derfor til en svært god turkamerat. Og til en pris på p.t. rundt 2.6K får man svært mye kamera for pengene. Kameraet har jo også fulle manuelle innstillingsmuligheter i tillegg til "damemodus" (auto). Jeg har selv ikke den siste modelle, men har forgjengeren C-750. Jeg har derimot sett en del innlegg her fra fornøyde C-765-eiere. Bildeeksempler finner du på linkene i signaturen. Det er iallfall verd å ta med i din vurdering.

Lenke til kommentar
Klager litt over dårlig/upresis autofokus..

Autofokusen kan til tider være håpløs (tatt i betraktning at du finner et motiv og ønsker bildet kjapt, feks.). Det må jeg dessverre innrømme. Kameraet mangler jo også fokuslampe, så du kan ergre deg litt ved fokusering i mørke omgivelser. Men kort og greit; autofokusen er litt treg, men ellers ser jeg ingen ting i veien for at dette skal hindre deg i å kjøpe kameraet.

 

Dette gjaldt C-765, manskow prater om C-750, men ingen av oss har egentlig spesifikk informasjon ei heller erfaring med C-770 (?).

 

Jeg må minne deg på om den relativt lave prisen på kameraet (C-765) kontra de øvrige nevnte kamerakandidatene ...

Lenke til kommentar
Så i en test på nye Canon ixus 700 at det faktisk var bedre enn G6.

Kan du ikke være så grei å henvise til den? Jeg har nemlig opplevd at tester ikke alltid tester det som er viktig for meg. Tv2 hjelper deg sine "passer den i håndveska" tester er liksom ikke så relevante for meg.

 

Hadde vært moro å se hva ixus 700 faktisk er bedre på enn G6.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

Jeg har nå lest gjennom nettet et par ganger til og har kommet frem til at jeg går går et super-zoom-kamera. Det virker som det er det som passer de situasjonene jeg er ute etter best. Merket jeg da har landet på er Panasonic, mye pga Leica-linsen og bildestabilisatoren og ok prisnivå.

Når det gjelder mitt ambisjonsnivå, tja...vet ikke helt hva jeg skal si, men det blir vel som en liten hobby, kansje...langt ifra en lidenskap(der har jeg fluefiske :!: )

Så dSLR ligger nok litt over mitt behov, bortimot alle mine bilder har sålangt blitt tatt i auto :blush:

 

Det jeg nå sliter med er valget mellom FZ20 og FZ5. Mye likt, men akk så forskjellige :hmm:

Det jeg sålangt har funnet ut som er relevant er:

 

FZ20

*manuell fokus, noe treg autofokus

*f2.8 hele tiden

*CCD 1/3.2"

*forholdsvis stort og tungt

 

FZ5

*mangler manuell fokus, veldig kjapp autofokus(0.2s)

*f2.8-f3.3 (vid-tele)

*CCD 1/2.5"

*nesten halve størrelsen og vekten av FZ20

 

 

Mener at desse dataene skal stemme. Hvor stor rolle spiller de forskjellig kriteriene?

For eksempel, hvis forskellen i lysgjennomgang er stor så kommer jo FZ3 også inn som en mulighet, da den også har f2.8 gjennom hele spekteret.

Hjelp meg til å avgjøre valget.Nesten i mål nå :thumbup:

Lenke til kommentar
Og det er ikke alle som er så hekta på foto at de vil bruke 20.000,- heller....

På grunn av lanseringen av 350D, går Canon 300D for 5278kr i skrivende stund. Det er riktignok bare huset, men en ubrukt kitlinse får man kjøpt for snaue 500kr.

 

Selv om 300D er et (relativt) billig kamera, betyr ikke det at det er så fantastisk mye dårligere enn et kamera til 20 store lapper.

Lenke til kommentar

Noen som vet hva som er max lukkertid på desse? Finner det rett og slett ikke.. :roll:

 

Og så blir det snakket om at en bør kjøpe UV-filter i tillegg, for å beskytte Leica-linsa....hva menes med det og hvordan fungerer det?

Endret av Mo0nH0wL
Lenke til kommentar

jeg har FZ20 og har været godt tilfreds. Jeg købte det på baggrund af div. test til nogenlunde de samme opgaver som du nævner. Du kan kigge billeder her:

http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=12119

under kameraliste kan du endvidere se hvad andre har taget med forskellige kameraer.

 

grundene til jeg valgte FZ20 er følgende:

12 x optisk zoom

Billedestbilisator.

F2.8 selv med fuldt zoom

gode testresultater

leica optik

 

Skulle jeg have valgt f.eks Canon eos 300d, så skulle jeg have betalt en halv gang mer for huset og lille zoom + formentlig næsten hvad der svarer til et ekstra FZ20 for en zoom på 420 mm.

 

F.eks. EOS 300D er bedre under lyssvage forhold og det har flere pixels, men prisen er også over dobbbelt så høj.

 

Vedr UV filter til FZ 20 så købte jeg et 72 mm fra Hama. vær opmærksom på, at du skal have filteradapteren på for at have filteret siddende. Dvs. optikken fylder knap 5 cm mer også i slukket tilstand.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar
Jeg har testet FZ20 (kjøpte det på Elkjøp... Og leverte det tilbake!)

 

Topp kamera egentlig, men en del knapper og slikt sitter ikke der du venter at det skal. Ser at noe av det er løst på FZ5.

 

G6'en tar rett og slett bedre bilder! :!:

 

Så da skjønner du kanskje hva jeg endte opp med... Jo nettopp G6.. Vel, den mangler 12x zoom.. Og det savner jeg litt, men siden bildekvalitet er så mye bedre prøver jeg glemme zoomen for en stund, og heller beskjære bildene mer i etterkant. Dette kan jo gjøre litt, pga. G6 har større oppløsning på bildene.

Dette innlegget her er litt billig og lettvint! Hvor lenge har du prøvd ut FZ20? Dette kameraet krever litt mer av deg som fotograf, og billedkvaliteten er faktisk meget bra! Greit å sette seg inn iting før man uttaler seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...