Hologram Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 (endret) Kom over denne strømforsyningen på microplex: Cooler Master, 450W, 20/24 pins, S-ATA Der følger det med et wattmeter som man innstalerer i en ekstern 3,5" brønn... Er det nokon som har peiling på om det går ann å koble et slikt til andre strømforsyningar og?? Eg kan ikkje så masse om elektro, men eg ville tru at man teoretisk sett kan koble til eit sånt instrument i dei fleste kretsar!?! Er eg heilt på jordet?? Viss ikkje; er det nokon som kan forklare korleis det kan gjerast?? Ser at Clas ohlson har voltmeter og amperemeter laust men ikkje wattmeter.... Clas ohlson Er det nokon som veit kor man kan få tak i det?? Viss det går an å koble til vel å merke... Voltmeter og amperemeter kunne og voire kjekt å koble til forsåvidt så viss nokon veit korleis dette kan gjerast hadde det vore kjekt!! Har ein forkjærlighet for analoge instrument.... ...... Endret 16. mars 2005 av Hologram Lenke til kommentar
Kjeksen Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 (endret) Effekt er effekt ( spenning gange strøm ) så da burde det gå selvfølgelig og koble den på andre kretser også Endret 16. mars 2005 av Kjeksen Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Wattmeteret som følger med bør du nok ikke bruke på annet enn strømforsyningen din. Dette har med at wattmeteret kun er beregnet på effekten strømforsyningen kan levere. Wattmeteret har neppe mulighet til å måle effekt i vekselstrømkretser. Skal du være trygg, bør du kun bruke det i datamaskinen din. Når det gjelder andre wattmeter til allsidig bruk, vet jeg at det er mulig å få kjøpt dette. Prøv på ELFA. Eller så kan du rekne det ut ved å måle strømmen og spenningen hver for seg, og gange det sammen, enten som strøm ganger spenning (strøm*spenning) eller motstand ganger strøm i andre (motstand*strøm^2) Lenke til kommentar
andm Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 "Wattmeter" til "allsidig" bruk: Artikkelnummer 32-3760 på Clas Ohlson. Lenke til kommentar
Hologram Skrevet 16. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2005 hmmm.... Nå har det seg dessverre sånn at eg ikkje har den strømforsyningen eg linka til i det første innlegget.... Eg har ein vanlig uten målar... Derfor kunne eg tenke meg å få tak i et wattmeter, i samme stilen som volt og amperemeteret frå clas ohlson, som eg kan bygge inn i kabinettet... I same slengen: Viss eg ska koble til eit voltmeter for å måle spenninga på 12volts ledningen. Kva for ein av koblingane på bildet under er då rett? Og viss eg skulle koble til eit amperemeter kva for ein ville vere rett då? Syns å hugse at det var litt forskjellige måtar å koble det på alt etter om man skulle måle volt, ampere eller resistans.... men eg huskar ikkje kva som var kva... Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Det "wattmeteret" du ser er i grunn bare et voltmeter som måler spenningsfallet over en måleshunt inne i psu. Siden vi har med likespenning å gjøre er det bare å gange spenningen på railen som shunten er tilkoblet med strømmen som går. Går det f.eks 1 ampere (fra 12 volt rail) igjennom shunten vil det bli et spenningsfall på f.eks 0.1 volt. Voltmeteret gir utslag og skalaen viser da f.eks 12 watt (P = U * I ) Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 For å si det enkelt så om du skal måle spening over en last (vifte, lyspere, HD.... osv) så skal voltmeteret koblest i paralell over lasten. Meg lage en liten tegning Det du skal være klar over er at de volt/ampere-meterene du hadde der, er ikke sanne vanlige volt/ampere-meter som du sikkert er vandt til. For eks så er det ikke meningen at man skal sende strømmen igjennom meteret, men måle spenningen over en liten motstand som ligger i serie med lasten. Faktisk så er den eneste forskjellen på de to insturmentene skalaen som er trykkt på bakgrunnen. Så ikke kjøp ett sant ett og kobl det feil, da ryker mye bortkastete penger Lenke til kommentar
Hologram Skrevet 18. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2005 (endret) OK... trur eg fatte de ein del bedre nå jaffal!!!! så viss eg koble det sånn: Strømforsyning--Rød ledning----------------------------------------- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . l . . . . . . . . . . . . . . . . . . . l . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Voltmeter. . . . .Masse vifter å lys å sånt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . l . . . . . . . . . . . . . . . . . . . l Strømforsyning--Svart ledning--------------------------------------- Så vil voltmeteret visa kor stort spenningsfallet er i den kretsen og dermed kor masse strøm som går?? Viss eg har forstått det rett takke eg for hjelpå, viss eg ikkje har forstått de rett takke eg på forhånd for ein ny forklaring!!! Endret 18. mars 2005 av Hologram Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Hvis du kobler slik som du har vist, vil du lese av hvor stor spenning som ligger over viftene... altså 12 V. Uansett hva du paralellkobler vil spenningen over komponentene være den samme som tilført spenning. En shunt-motstand er en motstand som er nøye tilpasset måleinstrumentet, slik at man kan måle ting som instrumentet ikke er beregnet til i utgangspunktet. Man kan feks måle spenning med et amperemeter ved å ta i bruk en shunt (eller motsatt). Jeg har ikke prøvd å måle effekt på denne måten, men det burde vel la seg gjøre. Lenke til kommentar
Hologram Skrevet 18. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2005 hmmm.... detta hørtest vanskelig ut, men eg trur eg har forstått ka som går ann og ka som ikkje går ann!!! trur eg kontakte elektrolererane på skulen å hørre om dei kan hjelpa meg litt... er litt vanskelig å lera ting gjennom ett forum.... men takk for at dåkke prøvde!!! Dåkke har i alle fall stoppa meg frå å prøva å setta samen noke sånt på egenhånd!!! så dåkke har nok hindra mang ein liten katastrofe!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå