Gå til innhold

Luftkjølere - mote?

thomasr

Anbefalte innlegg

Har fulgt med på diverse forum der overklokking og kjøling er hovedtema en stund nå, og har sett at hva som blir anbefalt innen luftkjølere til CPU varierer ekstremt, men mange har stort sett samme oppfatning på samme tidspunkt, omtrent som klesmoter.

For noen uker (kanskje en måned?) siden, var det et vanvittig hysteri rundt Silent viking. Dette er en god kjøler, og den bråker vel heller ikke stort, men den er ikke så ekstremt god i forhold til prisen at det er eneste som er verdt å vurdere, og det eneste man bør anbefale de som spør om råd.

For kanskje 2-3 måneder siden, var Alpha PAL 8045 tingen man skulle ha. Og enda en stund tilbake var CGK 760 en hit. Går vi enda litt lenger tilbake, var CGK 742 en standard kjøler.

Er det bare meg, eller har det lett for å bli sånn at en kjøler (gjerne ny på markedet) blir "hypet" litt opp av produsent og importør, før forumbrukere f.eks. på dette forumet tar over jobben, og "hyper" kjøleren videre opp i skyhøye nivåer? Har lett for å bli litt snåle anbefalinger av det, synes nå i alle fall jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er både uenig og enig-det virker som om det er en slags "mote", men denne moten pleier å grunne i harde fakta-den kjøler rett og slett bedre enn de andre. i bunn og grunn stopper det i enten lydnivå eller kjøleevne.

Men jeg må si meg litt enig med thomasr, det minner litt om klesmoten dette her ja.. :wink:

Lenke til kommentar

Det jeg mener er ikke at kjølere som er "mote" nødvendigvis er dårlige, men jeg mener at de blir litt for "hypet" opp, og får et rykte på seg som er noe, eller kanskje mye bedre enn det den faktisk fortjener. Av kjølerne jeg nevnte over, er det ingen jeg ville anbefale folk å absolutt ikke kjøpe, men ingen som er noen klare vinnere heller. Det jeg mener, er at ryktet kjøleren får, er til en viss grad basert på fakta, men også hva "alle andre" har, og hva "alle andre" anbefaler har en del å si.

På denne måten gir vi anbefalinger til en som spør, og er selv overbevist om at denne kjøleren er knallgod, men kanskje den ikke var så fantastisk når alt kommer til alt? Kjedelig for den stakkaren som ble anbefalt feil, og det kan fort bli mange hvis en ganske dårlig kjøler får et rykte på seg for å være bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...