Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rister når jeg gir gass + dunkelyder i humpler


Anbefalte innlegg

Har et litt skummelt problem som oppstod HELT plutselig (bortsett fra bankelydene i humpler.) Har tidligere hatt risting ved gasspådrag i bråe svinger (rundkjøringer) men på LANGT nær så ille!

 

Bil: 1992 Citroën BX14TE

Gått: 199000km

Nettopp EU-godkjent uten anmerkninger.

 

Bilen rister noe så sinnsykt når jeg gir gass. Jo mer gass jo mer rister den. Spesielt kjenner man det i girspaken. Denne står og rister alle veier med veldig store utslag. (KUN når jeg girr gass i gir.) Jo høyere gir jeg har no raskere rister den. I laveste gir er det mer som en jevn, sakte bevegelse.

 

I tillegg hører jeg en dunke/bankelyd når jeg kjører på humplete veier. (Venstre foran).

 

Mange vil sikkert skrike "Hjulbolter" eller "avbalansering" men dette er sjekket. Om hjula var i ubalanse burde vel bilen riste også når jeg trør inn clutchen og renner? Så lenge jeg ikke gir gass, eller gir bare veldig lite så er den fullstendig rolig samme hva slags fart jeg har (testa opp til 90).

 

Mine gjetninger er drivaksling(er) eller motorfeste®. Sistnevnte synes jeg virker tvilsomt med tanke på den jevne, sakte "ristinga" i første gir.

 

Om det er en drivaksling er dette noe som er vrient å bytte selv?

Om det er noe i girkassa tror jeg nesten jeg vraker bilen. Tviler på at det er verdt å koste på.

 

Edit: Sjekka km-telleren. :dontgetit:

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Kan jo høres ut som både bærekuler og drivakselledd dette.

Drivaksel- ledd ryker forøvrig også nesten alltid på venstre side først.

Men et par små ting kan du jo skjekke først; sett hjulet i full sving, og se etter fett på innsiden av felgen. Se også etter sprekker i gummimansjetten rundt ytre ledd. (det kan være gåent uten sprekk, men er nesten alltid gåent om det er sprekk...)

 

Prøv og vri hjulet frem og tilbake (svinge hjulet) da kjenner du etter slark i endeledd.

 

Prøv også og rulle hjulet frem og tilbake med hjulet både rett frem og i sving, slitte foringer i bærebroer kan ofte kjennes slik.

 

Hvis det klaprer mer og mer jo bråere du svinger, og også mer jo mer pådrag er det typiske tegn på drivaksel- ledd.

Dette er bare noen enkle tips som kan si deg noe, men som nevnt over kan det også være feil uten at du klarer å kjenne så mye. :)

Lenke til kommentar

jeg hadde nettopp problemer med at rattet ristet og det kom lyder når jeg svingte.. Bilen var helt vill en tid der!

 

Har hatt lignende problemer før, men det har gått over. Denne gangen var det altså helt jæ.. og jeg satte den på verksted. Årsaken var gåen drivknute. Det du beskriver høres veldig likt ut som hos meg.

Lenke til kommentar
Takker masse! Husker det nå når du nevnte det da men. :)

 

Men noen tips om hva dunke/klaprelydene på høyre side framme kan være?

Kan også være en ide å sjekke fjærbeinslageret. Hvis dette er rusta i filler og gummien er morken kan det gi slike symptomer når fjæra beveger seg mot topp/bunn av fjærbeinet.

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikke rpå hva fjærbeinstag er. :blush: Ikke at jeg nødvendigvis har null peil, men vet ikke nøyaktig navnet på alt mulig. Hvis det er noe med springfjæra så kan jeg jo nevne at det ikke er springfjærer på bilen min.

 

Men har sjekka alt av ledd/lager/etc. nede ved hjulet. Slitt og dratt og rigga alt jeg kunne uten å finne en ting. Har enda ikke sjekka øvre demperfeste men.. mulig det er der.

 

Det jeg derimot fant på høyre side var en megaslark i drivakslingen. Den gummigreia var inntakt men var litt slapp i ene enden (mot motor). Trykka den inn og pressa på den så tøt det ut masse rustent vann. Ser ut som det blir ny drivaksling da.

Lenke til kommentar
Det jeg derimot fant på høyre side var en megaslark i drivakslingen. Den gummigreia var inntakt men var litt slapp i ene enden (mot motor). Trykka den inn og pressa på den så tøt det ut masse rustent vann. Ser ut som det blir ny drivaksling da.

Da har du jo funnet en feil i alle fall, hvis det kommer rustvann ut av mansjetter kan du regne med at leddet er ferdig ja...

Men har du nå også sjekket de gummigreiene (mansjettene) på akselen ute ved hjulet?

Er som regel de ytre som ryker, ettersom de vrir seg med hjulet i sving, samt opp/ned med fjæring. De indre ha kun opp/ned bevegelse og varer normalt bilens levetid (forutsatt at mansjetter er hele og tette that is...)

 

Nå husker jeg ikke helt i farten hvordan dette ser ut på BX, men tror dette med fjærbenslager som Tweed nevner gjelder mc pherson oppheng, at han tenker på lageret på toppen av fjærben (støtdemper/fjæra).

I så fall er det som du sier ikke det du har. Det er vel øvre og nedre bærekuler og hydraulisk på god gammel Citroen vis :cool:

 

Edit; Tror du fint klarer å bytte drivaksel selv, om det viser seg at det er det du må.

Det som vel gjerne kan by på litt problemer "hjemme på gårdsplassen" er å få opp de store mutterne i center av nav, og evnt vil du trenge verktøy for å løsne bærekule/endeledd. inne ved girkasse er det bare å røske de ut såvidt jeg husker :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Nå husker jeg ikke helt i farten hvordan dette ser ut på BX, men tror dette med fjærbenslager som Tweed nevner gjelder mc pherson oppheng, at han tenker på lageret på toppen av fjærben (støtdemper/fjæra).

I så fall er det som du sier ikke det du har. Det er vel øvre og nedre bærekuler og hydraulisk på god gammel Citroen vis :cool:

Selvsagt, du har helt rett! Trodde av en eller annen merkelig grunn at han hadde en Golf.....

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Håndbrekket + skralle med lang forlenger burde holde for å få opp navmutterne foran. Ellers tror jeg ikke en sånn endeleddavtrekker koster all verdens.

 

Ytre drivledd virker helt i orden. Mansjettene er hele og fine og kjenner ingen slark overhodet. Absolutt all slarken (og det er ikke lite!) er i indre ledd.

 

 

Var litt genialt da jeg skulle sjekke etter slark. Slipper ut hydraulikktrykket og presser sammen demperne. Da blir opphenget helt løst, uten press fra "fjæra". :) Så var det bare å hale og slite meg halvt forderva uten å finne antydning til slark :(

Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18/03/2005 : 18:28

  Håndbrekket + skralle med lang forlenger burde holde for å få opp navmutterne foran. Ellers tror jeg ikke en sånn endeleddavtrekker koster all verdens.

Er ening i det, bare nevnte det fordi man gjerne trenger en litt større og kraftigere pipe enn hva man har i "vanlige" hobby-pipesett, og fordi jeg har tatt meg selv i å bruke 1,5 lange skilt-rør for å løsne noen slike muttere...

Men har du solid riktig pipe går det sikkert fint, og avdragere får du helt brukbare veldig billig på biltema lignende butikker ja :)

 

Var litt genialt da jeg skulle sjekke etter slark. Slipper ut hydraulikktrykket og presser sammen demperne. Da blir opphenget helt løst, uten press fra "fjæra".  Så var det bare å hale og slite meg halvt forderva uten å finne antydning til slark 

He he, ja Citroen er jo elsket og hatet...men de har faktisk en god del ganske geniale løsninger på ting! Det som vel ofte gjør de hatet er at alt man vet om hvordan ting skal gjøres på en bil fra før av, gjerne utgår når det kommer til Citroen. De liker jo å ha sine egne løsninger på det meste.

 

Litt OT eksempel; Bytte bremseklosser på gamle GS feks, gjøres ved å åpne panser, legge seg godt tilrette oppi motoren, ut med klips, klosser, og vips så har man byttet klosser på rekord- tid.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Vet ikke så mye om Citroen, men på min 92 mod. Vectra A var det et balangseringsstag(??) som var gått, kunne minne om det per symptomer og lyder...

 

Noen som vet noe mer??

Mener du krengningsstabilisator? Jeg har også en lignende lyd da jeg fant ut at festet på ene siden av krengningsstabilisatoren var gåent, men det hjalp ikke på lyden! :mad: Vet fremdeles ikke hva problemet er. Dette er tråden jeg opprettet om dette

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...