Gå til innhold

Infrarød inngang i hk'et. Fjernkontroll til PCen?

k-mouse

Anbefalte innlegg

Hei :cool:

Veit ikke om dette er helt riktig forum for spørsmålet mitt, men jeg prøver meg...

La merke til at det var en inngang for infrarød på hovedkortet mitt (MSI 865PE NEO2).

The connector allows you to connect to IrDA Infrared module.

Det står det i manualen. Så det jeg egentlig lurer på. Går det an å få kjøpt en IR-mottaker samt fjernkontroll så jeg kan styre enkle funksjoner fra denne?

Det jeg hadde hatt mest bruk for hadde vært en fjernkontroll med Next/Previous etc. sånn at jeg kan skifte sanger mens jeg ligger i senga og drar meg om morran :p

Greier ikke å finne noe lignende selv, hadde vært fint med litt hjelp her nå... :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne tilkoblingen (5 pins om jeg ikke tar helt feil) finnes på så godt som alle hovedkort nå til dags. Om det lar de bruke fjernkontroll til PCen vet jeg ikke, men det duger iallefall til å overføre filer fra f.eks. mobiltelefon til PC eller lignende (forutsett at mobiltelefonen har IR selvfølgelig :p ). Slike IRporter er jo veldig ofte på bærbare PCer men det er jo ikke så ofte det følger fjernkontroll med.

Uansett... Jeg har selv også letet lenge etter en slik IR modul, men har ikke funnet det enda :no: .

Bilde av IR modul fra Asus A7N8X-E Dlx instruksjonsboken min:

IR%20modul%20a7n8x.JPG

Mulig du kan finne noe slikt på Google da. Tror de er standarisert for alle typer/merker av hovedkort. 5-pins pluggen er iallefall lik på flere forskjellige merker.

Lenke til kommentar

Å bruke IrDA er problematisk da denne protokollen er beregnet for dataoverføring og ikkje fjernstyring.

Det er teoretisk mulig, f.eks. i girder finnes det ein gammel plugin som fungerer delvis, men denne er som sagt gammel og uten brukerstøtte. Det er heller ingen videre utvikling med denne pga. at IrDA er uegnet og ustabilt til dette formålet.

Om eg skal anbefale ein fjernkontroll er iMon serien veldig bra. Programvaren er enkel og omfattende, min personlige favoritt.:)

Evnt. så er Packard Bell fjernkontrollen perfekt om du bare skal ha ein IR mottaker. Mottakeren som følger med fungerer sammen med girder opp mot stort sett alt av IR-fjernkontroller.

Og til slutt er ATI remote Wonder I/Sapphire Remote Control BOB I et veldig rimelig og brukbart RF alternativ.

Endret av crusade
Lenke til kommentar
Den fjernkontrollen her virka jo snæsjen: http://www.vendur.no/catalog/product_info.php?products_id=53

Det skulle vel ikke bli noe problem å installere den, selv om den ikke bruker IR-inngangen på hovedkortet. Eneste dumme er at det er en ekstern mottaker. Går det kanskje an å modde litt, så jeg kan feste mottakern i en av brønnene mine?

Denne mottaker bruker RF signaler, så du kan pakke den heilt inn i kassen. Kan dempe signalene litt, men rekkevidden er veldig god i utgangspunktet så det bør fungere greit.

Har testet den sjølv på 10meters avstand gjennom 2 vegger uten problemer.:)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Den fjernkontrollen her virka jo snæsjen: http://www.vendur.no/catalog/product_info.php?products_id=53

Det skulle vel ikke bli noe problem å installere den, selv om den ikke bruker IR-inngangen på hovedkortet. Eneste dumme er at det er en ekstern mottaker. Går det kanskje an å modde litt, så jeg kan feste mottakern i en av brønnene mine?

Denne mottaker bruker RF signaler, så du kan pakke den heilt inn i kassen. Kan dempe signalene litt, men rekkevidden er veldig god i utgangspunktet så det bør fungere greit.

Har testet den sjølv på 10meters avstand gjennom 2 vegger uten problemer.:)

3857429[/snapback]

Hvorfor bruke penger på ekstern IR og eventuelt fjernkontroll.. Denne softwaren styrer MP og WMC via IrDA uniten som mange bærbare pcer har. Man kan programmere hvilken som helst fjernkontroll (IR).. ENJOY!! inv_biggrin.gif thumbup.gif konservativ_woot.gif

http://www.windowsmarketplace.com/details....?itemid=2830665

IrDA Remote Control by SphinxSoftware

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...