Gå til innhold

Dell Inspiron 9300 eller Powerbook?

tcg

Anbefalte innlegg

Halla

Jeg har bestemt meg for å kjøpe en av disse to.

Dell Inspiron 9300:

- Intel® Pentium® M Prosessor 770 (2.13GHz, 2MB L2 Cache, 533MHz FSB)

- 1024MB 533MHz DDR II SDRAM (1x1024MB) ...har ikke råd til 2 GB

- 256MB NVIDIA® GeForce™ 6800 Go, PCI-Express X16

Powerbook:

- 1,67 GHz PowerPC G4

- 2 GB DDR333 SDRAM - 2 SO-DIMMer

- ATI Mobility Radeon 9700 (128 MB DDR)

Det er slik jeg har råd til å kjøpe dem, og det ser tydelig ut som at dell'en er best å spille på ivertfall.

Er Powerbook'en bedre bygget opp en Dell'en?

Men hvilke av disse er best å arbeide på med avanserte tegneprogrammer? (prog. funker på både mac og PC så det er ikke no problem)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er jo 2 vidt forskjellige maskiner. Ikke nok med at det er forskjellig arkitektur/operativsystem. De har også to vidt forskjellige bruksområdet.

Mens Powerbooken er et smykke av en bærbar, er dell'en en stor klump.

Dell'en er jo selvsagt MYE kraftigere, den er langt bedre cpu/ram/skjermkort osv.

Men man kjøper ikke en Powerbook fordi den er kraftigere enn en PC. Man kjøper MAC fordi det er mac.

Ytelsesmessig er dell'en mye bedre, du nevner spill også ser jeg, MAC har ingen nye spill (foruten WOW). Det er ikke mye å skryte av på den fronten. Man kjøper ikke MAC for å spille nye spill.

Rå ytelse, du velger Dell selvsagt.

Design, god ytelse - Du velger powerbook.

Lenke til kommentar

Som iceraven sier, dell pcer er ikke blandt de vakreste. Har en 8600c selv. 9300 har riktignok et penere design, eller det ser ihvertfall sånn ut på bildene. Men jeg vurderer å bytte min Dell i noe som har penere design. Ala en Mac. Rett og slett fordi den blir stående i stua hele tiden. Da hadde det vært ok med noe som var litt mer presantabelt enn den plastikklumpen som står der nå.

Lenke til kommentar

Dersom du skal jobbe med avanserte tegneprogrammer er det kanskje greit med høy oppløsning? Det er iallefall min mening. i9300 Kan du få med WUXGA(1920x1200), imens(så vidt jeg vet) powerbook'en kommer bare med WXGA(1440 x 900).

Fikk min i9300 igår, og har følgende kommentarer:

- Den er ganske tykk, men veier ikke så mye mer enn powerbook 17"(som dama mi har). Ser ikke så aller værst ut heller.

- Veldig støysvak.

- Utrolig digg skjerm med "glossy" overflate. Veldig god innsynsvinkel.

- Litt ræva touchpad. Hadde vært bra med en slik "eraserhead".

- Visstnok er det default med 6 cellers batteri. Jeg fikk med 9 celler.

Dersom du kjøper dell, må du være forsiktig med hvilket "anbefalt system" du velger på denne siden.

Prøv å konfigurere ditt oppsett på alle tre "pakkene", så vil du få deg en prisoverraskelse. Jeg sparte ca 1500,- på å velge det midterste alternativet, men dette kan variere utifra hvor mye du vil oppgradere. ;)

Lenke til kommentar

Hva skal du bruke maskina til?

Eg ville selv uten tvil valgt en Powerbook, dette fordi den er "best"

til mitt bruk -> grafisk produksjon og lyd

Dette mye pga OS X er mer tilpasset dette bruk, samt alle de fantastiske

tilleggsprogrammene du får med, bla disse:

- Font Book

- ColorSync

- Hot Folders

- iLife-pakken

- DigitalColor Meter

At det kun er WoW av nye spill er bare tull, dog de mest omtalte titler vil

du nok ikke finne for Mac, enda iallefall...

Lenke til kommentar

Dersom du skal jobbe med avanserte tegneprogrammer er det kanskje greit med høy oppløsning? Det er iallefall min mening. i9300 Kan du få med WUXGA(1920x1200), imens(så vidt jeg vet) powerbook'en kommer bare med WXGA(1440 x 900).

Fikk min i9300 igår, og har følgende kommentarer:

- Den er ganske tykk, men veier ikke så mye mer enn powerbook 17"(som dama mi har). Ser ikke så aller værst ut heller.

- Veldig støysvak.

- Utrolig digg skjerm med "glossy" overflate. Veldig god innsynsvinkel.

- Litt ræva touchpad. Hadde vært bra med en slik "eraserhead".

- Visstnok er det default med 6 cellers batteri. Jeg fikk med 9 celler.

Dersom du kjøper dell, må du være forsiktig med hvilket "anbefalt system" du velger på denne siden.

Prøv å konfigurere ditt oppsett på alle tre "pakkene", så vil du få deg en prisoverraskelse. Jeg sparte ca 1500,- på å velge det midterste alternativet, men dette kan variere utifra hvor mye du vil oppgradere.

Kunne du vært interessert i et lite review av denne maskinen. har ennå ikke funnet noen andre. Ser på diverse forum at viftene går hele tiden. Reagerte derfor på at du sa den var støysvak da andre har sagt den støyer litt. Har også lest at dette kan fikses med BIOS oppgraderinger. Kan jeg få en tilbakemelding på hva tilfellet er med din. Går viftene under IDLE , og hvor mye bråker den med spilling og maks ytelse?

Lenke til kommentar
Mens Powerbooken er et smykke av en bærbar, er dell'en en stor klump.

Er dell inspiron ekstremt stor og klumpete i forhold til powerbook'en?

Eg ville selv uten tvil valgt en Powerbook, dette fordi den er "best"

til mitt bruk -> grafisk produksjon og lyd

Dette mye pga OS X er mer tilpasset dette bruk, samt alle de fantastiske

tilleggsprogrammene du får med, bla disse:

- Font Book

- ColorSync

- Hot Folders

- iLife-pakken

- DigitalColor Meter

Er disse mac-programmene bedre enn de man kan bruke på PC?

Men ivertfall så kommer jeg til å behøve et eksternt tastatur og mus, går det å bruke bluetooth til det eller blir jeg nødt til å ta i bruk to USB utganger? Er dell'en og mac'en like på dette planet?

Takk for hjelpen og komentarene forresten! :thumbup:

Endret av tcg
Lenke til kommentar

Jeg skal få tatt et par bilder av powerbook 17 ved siden av i9300, så kan du få se forskjellen. Den er en god del mer klumpete, ja, men dersom du først er ute etter 17" kan størrelse umuig ha så mye å si? Jeg syntes skjermen veier opp for dette. Høy oppløsning er undervurdert.

Ang. min tidligere kommentar om støy, er det fullt mulig jeg har vært litt forhastet. Den er veldig stille idle, men jeg skal få testet den ved litt tung drift. Kan kjøre en 3dMark, så kan jeg poste resultatene også.

Dette blir da i morgen..... Bildene og støytest altså. :)

Lenke til kommentar
Er disse mac-programmene bedre enn de man kan bruke på PC?

Men ivertfall så kommer jeg til å behøve et eksternt tastatur og mus, går det å bruke bluetooth til det eller blir jeg nødt til å ta i bruk to USB utganger? Er dell'en og mac'en like på dette planet?

Takk for hjelpen og komentarene forresten! :thumbup:

JA, det er de.

ColorSync er ledende ICM (motor for fargestyring). I Win må du enten kjøre

Adobe(ACE) (om du bruker Adobe program), eller du må kjøre en system ICM,

f.eks Heidelberg ICM. (bør gjøres om du f,eks bruker Quark og Win)

Font Book finnes ikke til Win, det finnes heller ingen andre gratise løsninger som

er bra. Eneste reelle konkurent er Suitecase, og det koster penger.

Hot Folders er fopr å sette opp avanserte workflow og batch, her kan du lage

mapper som generere pdf, behandler bilder osv.

iLife -> Les tester!

Du kan bruke Bluetooth!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...