LupeN- Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 hei jeg har for en stund siden skaffet meg en gammel pc som jeg har tenkt å bruke som server... problemet er at etter jeg hadde serveren i en ukes tid, så hadde jeg ennå ikke funnet ut hva jeg skulle bruke serveren til.. har foreløpig bare satt opp en dc hub og noen mIRC boter på den. men vil gjerne ha litt andre og litt mer utfordrende ting jeg kan kjøre på serveren min. serveren har innstalert win xp pro har 512mb sd ram 1.0ghz intel celeron og geforce 2mx 64mb... kom med forslag om hva jeg kan kjøre på serveren. er åpen for ALT! takker for alle svar mvh Aleksander Larsen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 installer linux og kjør ftp, evnt. apache, php og mysql, spørs hva du vil... Lenke til kommentar
engekri Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Hvis du har satt opp server og ikke vet hva du skal bruke den til foreslår jeg at du selger den å kjøper mer ram til den pcen du bruker! Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 (endret) webserver, spillserver, filserver, teamspeak... EDIT: Og prøv deg på linux, jeg anbefaler ubuntu Endret 15. mars 2005 av Medrakil Lenke til kommentar
olear Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Vet du ikke hva du skal ha på serveren, så har du ikke bruk for en Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Vet du ikke hva du skal ha på serveren, så har du ikke bruk for en Forsåvidt enig, men man kan jo leke seg en del med en sånn maskin og lære ganske mye... (gjelder spesielt hvis du setter opp en linux-boks og ikke har all verdens erfaring) Lenke til kommentar
LupeN- Skrevet 16. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2005 det som er meningen da, at jeg skal leke meg litt med den, lære nye ting osv.. lyst å prøve linux, må jeg kjøpe det eller finner jeg noen gratis versjoner noen plass ? evt hvor ? Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 (endret) www.ubuntulinux.org er bra. lett installasjon og godt dokumentert. EDIT: og gratis. Endret 16. mars 2005 av Medrakil Lenke til kommentar
LupeN- Skrevet 16. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2005 takker for tipset Medrakil, har nå bestilt 4cd'er med ubuntulinux <3 en til meg og 3 til noen kamerater Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 (endret) FreeBSD er også et godt alternativ. Også gratis, og har en strålende online håndbok for bruk. Passer godt til web-server, ftp-server, proxy, firewall osv... Edit: har selv en firewall-maskin, en dual PII 333 MHz som kjører FreeBSD 4.11-STABLE, og det går som en drøm. Se profil for mer info om denne maskinen. Endret 16. mars 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
Medrakil Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 takker for tipset Medrakil, har nå bestilt 4cd'er med ubuntulinux <3 en til meg og 3 til noen kamerater - du kunne bare lasta ned da, og sett om du likte det.. Men det håper og tror jeg du vil... (selv om du kanskje må lese litt, men du ville lære, ville du ikke?- mener å huske at ubuntuguide.org er et bra sted å starte når du har installert. (slapp av, det er ikke snakk om å måtte lese noen 500-siders manual eller noe, men det er jo annerledes enn windows, og du vil jo gjerne vite hvordan man gjør ting.. ) Lenke til kommentar
tiefling Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 takker for tipset Medrakil, har nå bestilt 4cd'er med ubuntulinux <3 en til meg og 3 til noen kamerater Kan ta en god stund før du får dem, så jeg foreslår du henter ned og brenner selv, hvis du har muligheten. Fra www.ubuntulinux.org: All orders placed are for Ubuntu 5.04 "Hoary Hedgehog" CDs. Ubuntu 5.04 will not be released until the beginning of April. All orders made between now and April will not be shipped until at least the mid-April. Lenke til kommentar
H_Bozz Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 fyr opp en server med router/gateway/dns, active directory, web, ftp, vnc, sen kan du jo altid sette opp dc/spill etc etterpå =P Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 fyr opp en server med router/gateway/dns, active directory, web, ftp, vnc, sen kan du jo altid sette opp dc/spill etc etterpå =P Hvorfor windows? windows er uegnet til å være router/gateway. Installer heller FreeBSD med X.Org og hiv inn apache (web), vnc, vsftpd (ftp), valknut/dcgui-qt osv. Alt av programmer finnes i /usr/ports, forutsatt at du har installert det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 fyr opp en server med router/gateway/dns, active directory, web, ftp, vnc, sen kan du jo altid sette opp dc/spill etc etterpå =P Hva søren skal han med active directory hvis han bare skal leke seg? Og isåfall er det mye bedre å bruke samba til det. Lenke til kommentar
LupeN- Skrevet 17. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2005 (endret) litt lesestoff på senga gjør ingenting en kamerat av meg anbefalte meg å prøve fedora core3 så jeg lastet ned iso filene til det. har aldri brent en iso cd før, hvordan gjør jeg det ? edit: holder på å laste ned ubuntu også så får jeg se hva jeg liker best Endret 17. mars 2005 av LupeN- Lenke til kommentar
wilai Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 bruke nero for å brenne dei fc3 iso fc3 er enkelt å sette opp og Lenke til kommentar
Goomba Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 fyr opp en server med router/gateway/dns, active directory, web, ftp, vnc, sen kan du jo altid sette opp dc/spill etc etterpå =P Hvorfor windows? windows er uegnet til å være router/gateway. Installer heller FreeBSD med X.Org og hiv inn apache (web), vnc, vsftpd (ftp), valknut/dcgui-qt osv. Alt av programmer finnes i /usr/ports, forutsatt at du har installert det. Hvorfor skal han ha med Xorg? Det er da veldig unødvendig. Lenke til kommentar
LupeN- Skrevet 20. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2005 har nå klart å innstalere fedora core 3 på server pc'n min. eneste er at jeg trenger hjelp til å finne programmer, sider til setups osv. les min post her : her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå