Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

splitte-linja! er det mulig?

Anbefalte innlegg

jeg har tiscali og det er to stk som har lyst til å spille og jeg lurte på om det er mulig å splitte linja og spille samtidig?

jeg har vanlig d-link switch 5-port (version: des-1005d)!

hva er ordet duplex?

jeg har ikke så fryktelig mye peiling på netverk!

Endret av geromino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva er ordet duplex?

Det betyr at data blir sendt begge veier samtidig. et 100mbit nettverk med ful duplex kan sende 100mbit begge veier samtidig, mens half duplex betyr at man bare kan sende 100mbit en vei av gangen.

Om du har 2 nettverkskort på en pc så kan du dele ut internett på switchen gjennom pcen. Ellers må du nok gå til innkjøp av en ruter...

Lenke til kommentar

en router får ipadressen modemet ditt deler ut. deretter deler routeren ut lokale ipadresser til alle som er bak denne routeren.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=306148&cks=SER

dette er en router. kjøp den. da kan du koble så mange pc`r du vil bak den... og alle vil være på www.

(jeg kjenner ikke din isp, men denne uttalelsen er på grunnlag av erfaringer gjort fra chello, telenor mm)

Musa

edit:

forresten, en router i seg selv deler ikke ut ipadresser, det er ett ekstra program inni routeren som gjør det... (en dhcp server)

Endret av General_musa
Lenke til kommentar

Kan varmt anbefale den ruteren selv. Sjelden jeg bruker den trådløse delen, men for å dele internettilkoblingen til flere maskiner fungerer den glimrende. Bare kobl internett tin WAN porten og datamaskinen til LAN portene så ordner ruteren resten (som oftest da).

Lenke til kommentar
må man ha lan port? jeg har bare vanlig ethernet 10/100mbps port integrert i hovedkortet som jeg bruker!

Det fleste hovedkort i dag leveres med integrert nettverkskort skjønner du.. Om kortet står i PCI eller er integrert på hovedkort har ingenting med saken å gjøre.

Det skal ikke være spesielt vansklig å sette opp routeren slik at den gir internett til alle på nettverket. Når du har koblet inn nettverksledningen(som kommer fra ADSL modemet) inn i routeren via en seperat port som er plassert litt unna de LAN portene som regel, skal det bare være å ta en quick installation og sette be alle maskinene om å motta automatisk IP, noen ganger fungerer det med statisk IP også.

Lenke til kommentar

Har sjekket websidene til Tiscali. Du må ha en router for å bruke flere maskiner.

Kjøp deg gjerne en trådløs router, disse har som regel også 4 vanlige lan porter for kablet nettverk.

Edit: Sakset fra Tiscali:

Hva må jeg gjøre for å få flere pc'er på nett?

For å dele din ADSL-linje er det enklest å bruke en bredbåndsrouter.

Endret av aron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...