Gå til innhold

Hvorfor skrur alle mac'ere aldri av Mac'en sin?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er det en grunn til å slå den av da?

det meste av HW blir mest utsatt under oppstart, så det er i allefall ikke poeng i å slå av og på maskinen flere gangenr om dagen.. Det sliter mer på HW enn om den bare står på 24/7.

I manualen til iBooken til samboeren min står det at du godt kan slå av maskinen hvis du ikke skal bruke den på en 2-3 dager, men hvis du bruker den hver dag er det ikke nødvendig å slå den av. Den går i sovemodus etter en liten stund uten bruk da, men den blir jo ikke 100% slått av..

Lenke til kommentar

PCen min måtte eg slå av om natta fordi den bråkte ein del, men den nye Mac mini er heilt stille så det er aldri nokon grunn til å slå den av. Digg å sleppe å vente på at den skal starte kvar gong eg skal bruke den.

Lenke til kommentar

Jeg slår kun av min stasjonære mac kun når den ikke har strøm. Grunnen til dette er at den ikke har noen business ved å være avslått. I verste fall kan jeg sette den i dvalemodus, hvor den verken bråker eller bruker en betydelig mengde strøm. Hva skulle grunnen være til at man burde skru av maskinen sin "hele tiden"?

Lenke til kommentar
Som sakt, så virker det for meg som om alle de som har mac så gidt som aldri har macen sin avslått.

Stemmer dette?, og hvorfor er det egentlig slik?

Å slå av en datamaskin er veldig 1995. Dvale er ti tusen millioner ganger bedre. Minst. Mac'er trenger ikke å bli slått av.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, som sagt. Å skru av en datamaskin er litt 1995. (selv om jeg sikkert gjorde det frem til 2001, da jeg fikk ny maskin)

Uansett. Jeg ser ikke behovet for å skru av min powerbook. Den har nå vært på siden jeg fikk den (kjørt omstart da jeg oppdaterte til 10.3.8), og jeg ser ikke noe behov for å skru den av heller.

Tillogmed min gamle pc kunne settes i dvale. En funksjon som ble flittig brukt gjennom maskinas siste leveår..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er vel mest en vanesak; PC'en min står på døgnet rundt, året rundt. Skrur den kun av når jeg skal bort mer enn et par dager.

Ser ikke helt det store poenget med å skru PC/Mac/Whatever av og på hver dag.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg vil bare si en ting. Vi var i et lydstudio hele forrige helg for å lage plate. Der sto det en Mac som kjørte MacOS 9.7. Har aldri vært borti en maskin som kræsja oftere. En gang måtte vi reboote mac'en to ganger på en time. Den kræsja ikke som i total heng, men fucka opp Nuendo så de ikke gikk å ta opp mer. Selvsagt mitt under opptak av 16 trommespor ellerno sånt. Mac er IKKE verdens beste maskin nei.

Lenke til kommentar

Nå kjenner ikke jeg spesielt til Mac, men dvalemodus på pc er jo for pc-komponentene's del like mye "slå av" som og skru av og dra ut ledningen...

Eneste forskjellen er jo når det skal startes opp igjen, du slipper og vente på at alle prosesser skal startes opp. Maskinens tilstand (alt i minnet) skrives til harddisk, og alt skrus av. Når man så starter opp igjen lastes det som ble lagret til disk inn i minnet igjen, og man er tilbake der man slapp.

Ventemodus derimot er ikke en fullstendig strømløs tilstand.

Lenke til kommentar
Jeg vil bare si en ting. Vi var i et lydstudio hele forrige helg for å lage plate. Der sto det en Mac som kjørte MacOS 9.7. Har aldri vært borti en maskin som kræsja oftere. En gang måtte vi reboote mac'en to ganger på en time. Den kræsja ikke som i total heng, men fucka opp Nuendo så de ikke gikk å ta opp mer. Selvsagt mitt under opptak av 16 trommespor ellerno sånt. Mac er IKKE verdens beste maskin nei.

OS9 er litt som windows95.. ;)

Ikke akkurat Vm i stabilitet.. hehe

Lenke til kommentar
Som sakt, så virker det for meg som om alle de som har mac så gidt som aldri har macen sin avslått.

Kjører macmini nå med OSX 10.4 Tiger og er lydløs og stabil , glemmer å slå av, ingen støykilde å irritere seg over, men må ha pc i tillegg , mackyrkja er ikke overbevisende ennå til husholdningsdata, som spill etc.og familieaktiviteter.

Lenke til kommentar

OS9 er litt som windows95.. ;)

Ikke akkurat Vm i stabilitet.. hehe

OS9 var ikke basert på UNIX da. :roll:

Lenke til kommentar

Det gjelder vel ikke bare Mac, jeg skur aldri av maskinene mine. Noen av dem er servere, og det sier seg selv at de ikke skal slåes av, men det irriterer meg når jeg står opp om morgenen at jeg må slå på desktop-maskinene. Så derfor, alltid på. Dessuten er det fryktelig kjedelig å prøve å sove om jeg ikke hører noe during i bakgrunnen :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...