Gå til innhold

Finne ut om CD'er er kopibeskyttet?

OV-103

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tenkt å kjøpe noen CD'er fra amazon.com, men ikke om de er kopibeskyttet.

Er det en side der det er listet opp hvilke utgitte CD'er som er kopibeskyttet, eller hvilke plateselskaper som vanligvis kopibeskytter dem?

Eventuelt om noen vet hvor jeg skal sende mail til amazon for å spørre dem om de er beskyttet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er EMI-utgivelser så er de sannsynligvis kopibeskyttet.

Ellers så pleier jo de fleste nettsjapper å markere at en CD er kopibeskyttet hvis den er det. Søk opp de samme CD'ene på f.eks. Platekompaniet for å dobbeltsjekke - de skriver alltid ''PLATEN HAR KOPISPERRE'' hvis den har det.

Lenke til kommentar

I praksis så er jo alle kopibeskyttede CD'er idag merket på coveret, men det er jo ikke så godt å se på nett i og med at merkingen ofte sitter på plastcoveret og ikke på CD-innlegget som nettbutikkene bruker som små illustrasjonsbilder.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Phillips, som utviklet CD-standarden i samarbeid med Sony, har alltid ment at kopibeskyttede plater ikke er CD-plater, da mange av dem varierer sterkt fra CD-standarden. I tillegg har de alltid vært motstandere av kopibeskyttede plater generelt, noe jeg forstår godt, da enkelte av dem er kjent for å kunne ødelegge cd-spillere og/eller bli uleselige etter kort tid.

Når det gjelder opplysning om kopibeskyttede plater o.l, så er det visst bare å ringe plateselskapet om det viser seg at platen er kopibeskyttet, og si at spilleren din ikke kan lese av platen. Da sender de en ny, ekte CD-plate.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...