Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kvaliteten på kompressor i Corrado/Golf G60

LarsM

Anbefalte innlegg

Tjallois.

Det eneste jeg lurer på er om kvaliteten på de kompressorene man finner i overnevnte biler er så uggen noen skal ha det til. Jeg forhørte meg litt rundt hos noen med bilkyndige kompiser enn meg selv, og de slo fast at de trengte oftere vedlikehold enn andre modeller. En hevdet at hver 20 - 40.000 km kunne man regne med en overhaling i 10.000 kroners-klassen for å få det gjort hos et verksted.

Ligger det noe i antydningene deres? Eller er kompressorer tid- og pengekrevende gjenstander over hele plata?

- Lars M.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

G60 kompressorene er ikke kjent for å være de mest holdbare, men mye av grunnen er at folk belaster den på kald motor og setter på mindre ladehjul(gir høyere trykk), det slitter også ekstra mye på den. I snitt så må en g-lader overhales hver 100-120.000km, men det kan variere, vet om noen som har g-ladere som har gått 180.000 uten overhaling og funker bra, andre ødelegger den etter 50.000km.

Endret av trra
Lenke til kommentar

For å fylle litt på traas innlegg...

Noen firmaer anbefaler overhaling ved 50.000 km. Oftere ved mindre ladehjul.

Total overhaling koster ca. 5-6.000,- del-overhaling koster omtrent halvparten.

Det som er viktig å huske på er:

Bruke riktig type motorolje.

Skifte olje og filteret i intervaller som er maks like lang som det som er anbefalt.

Passe på at luftfilteret er i bra forfattning(dritt som kommer fra filterboksen medvirker til G-laderhavari).

Følge innkjøringsanvisningen når laderen er blitt overhalt.(maks 3000rpm/800km)

Passer man på dette, lever laderen like lenge som bilen++

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...