Gå til innhold

MBR partition, windows kan ikke installeres ?

asad

Anbefalte innlegg

En melding i denne retningen får jeg når jeg prøver å installere windows med mitt nye hovedkort, abit NS8.

Denne får jeg like før selve installasjonen. Det som er rart, er at det ikke er noe valg der man kan formatere hd`ene. Hva i huleste gjør jeg feiL?

Please gutta, svar meg denne gangen, er dritt lei av å ikke få svar på forumet, og jeg MÅ få fikset dette idag. :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En melding i denne retningen får jeg når jeg prøver å installere windows med mitt nye hovedkort, abit NS8.

Denne får jeg like før selve installasjonen. Det som er rart, er at det ikke er noe valg der man kan formatere hd`ene. Hva i huleste gjør jeg feiL?

Please gutta, svar meg denne gangen, er dritt lei av å ikke få svar på forumet, og jeg MÅ få fikset dette idag. :cry:

Hvis du tar deg litt med tid til å skrive noe mer utfyllende i postene dine, kan det være du får flere svar. Å ta en skarp tone tjener ingen på...

MBR står for master boot record. Har du forsøkt å bare boote fra cden og la windows fikse biffen?

(ut fra hva du skriver -- eller ikke skriver -- er det ikke godt å si hva feilen kan være!)

Lenke til kommentar

sorry den skarpe tonen. Men er litt desperat nå.

Sitter med 2 x sata disker. Med ingenting på ( sletta netopp windowsen). Så setter jeg inn windows cd`en og lar den boote. Jeg kommer så langt som til bekreftelsen av avtalen , med F8. Så står det på begge diskene , ved siden av dem, MBR, og når jeg bekrefter installasjonen med enter, står det at partisjonene ikke kan brukes til å installere windows på.

Det fulgte med en diskett , med noe raid drivere, som jeg har lagt inn. men det forandrer ingenting.

Kan huske at det alltid har vært et valgalternativ for å formatere diskene der jeg nå sitter fast. Nå har jeg bare valget mellom delete, quit og continue.

Håper dette var litt mer utfyllende, og at noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Er diskene nye eller brukte??

Dersom det har vært installasjon på de tidligere kan MBR være modifisert.

Dette er en måte å gjenopprette MBR:

Boot opp DOS fra diskett.

kjør kommandoen fdisk /mbr

dermed er diskene som nye i gjen

hovedkortet er kjøp idag, så jeg regner meg at disken er ny ja. så da er det vel ikke noe med de?

Lenke til kommentar

Har du prøvd uten å trykke F6 under win install da.

Trenger ikke laste inn drivere under installasjon på hk med chipset integrerte sata porter og uten at man skal bruker raid oppsett av diskene .

Regner med at dette er et NF8 med to stk. nvidia chipset integrerte sata porter .

Dessuten kan det være at disketten din er nvsa020 som har de gamle v 2.5 driverne (de funker dårlig...).

Lag isåfall en ny diskett ved å pakke ut winxp\ide folderen fra UDP 5.10

driverpack filen .

Lenke til kommentar

Tror jeg vet hva problemet er :

Du laster inn raid-class + storage vha F6.

Du har ikke opprettet/enablet et raid i bios .

Wininst finner selfølgelig ikke noen disk med raid.

Uten et raid satt opp i bios og array laget gjør du enten.

Laste inn kun storage driver vha F6 .

Hoppe over å bruke F6 og la microsofts ide driver finne disken(e) .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Å herredgud. Toppen av uflaks. Internetten min funka ikke i flere timer nå.

Men jeg fant ut hva det dreide seg om. Jeg bytta rett og slett om på sata plassene på hovedkortet, slik at c kom opp som disk 1 i bios. Er utrolig glad at det ikke var noe med hovedkortet :D

takk for hjelpen uasnsett folkens.

Lenke til kommentar

Slik at C kom opp ?

Den skjønte jeg ikke , trodde du ikke hadde noe OS installert enda jeg

og dermed ikke noen logiske stasjonsbokstaver eller partisjoner på diskene.

Kanskje det er harddisk/kanal boot rekkefølge som lurte deg .

Uansett , bra det ordnet seg da ....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...