Gå til innhold

Er faren for lekasje stor på vannkjøling?


Anbefalte innlegg

Jeg vuderer å kjøpe vannkjøling, men vil vite hvor ofte det skjer.

 

Jeg har hørt at personer har hatt problemer med vannkjøling som har begynt å lekke, men jeg har ikke noe tall på hvor ofte det skjer.

 

Kan alle som har vannkjøling poste deres erfaringer (Har hatt lekasje /har ikke) her? Har bare lyst på en oversikt :D

Endret av 2 Fast 4 Biltema
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe.. Etter 1 1/2 uke så har jeg fortsatt ikke oppdaget noen leak enda.. Men tror jeg opplevde noe av det samme som deg metro.. Enten streiket pumpen litt, eller så var det kluss på vannslangene. Tror egentlig det var vannslangene.. =P men eller så er jeg rimelig fornøyd med denne vannkjølingen til litt over 500kr =)

Lenke til kommentar

Har lest om mange andre som har hatt samme problem som meg, de har bare sendt pumpen tilbake til forhandler og fått ny tilbake..

Men selvom jeg var hjemme når pumpen stoppet var blokken skummelt varm når maskinen "droppet fysisk minne. (Er det noen som vet om CPUen fortsetter å jobbe når den gjør det? )

Hørte ihvertfall når harddisken stoppet, vil ikke engang tenke på hva som kunne skjedd hvis ikke. :no:

 

BTW: Blokken har skiftet litt farge i midten (innenfor pakningen) om man kan se at den har vært utsatt for varme. :hmm:

Lenke til kommentar
Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upasselig, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdreven bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn, forkortelser osv. skal unngås. Emnefeltet skal beskrive innholdet i tråden. Eksempel: Problem med TV-ut på Radeon 9800. Dårlig bruk av emnefelt medfører stengning av tråden.

 

Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet.

 

Tråden har et dårlig emnefelt og vil bli stengt viss ikkje det blir endra til noko bedre. Vennligst les utdraget over fra retningslinjene og netiketten angående dette.

Lenke til kommentar

Har montert og demontert MIST Tsunami Dual Rad S754/S939/S940 settet (Kuriyama slange, AC Aquastream pumpe (Eheim 1046), AC Airplex EVO 240 radiator, AC Twinplex 6800 GPU blokk, MIST Mistress2 vanntank, MIST S754/939/940 CPU blokk) 3 ganger totalt np, på en uke :) (en gang for og teste for lekkasjer før jeg monterte det i kabinettet, en gang når jeg monterte det sammen for første gang, så i dag pga. at jeg måtte rense hele systemet pga. uggen UV tilsetting som avleira som bare det).

 

Ingen lekkasjer, ingen tegn til lekkasjer.

 

Har en kvalitetsvarer og bruker sunn fornuftig, samt tar seg god tid når en monterer vannkjølings-sett, så er sjangsen for lekkasje absolutt minimal vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Har kjørt Waterchill over 1 år nå, jeg har IKKE hatt lekasjer eller noe slikt, selvom jeg har demontert\montert slanger mange ganger.

Jeg har derimot måttet bytte pumpe 2 ganger, å begge gangene røyk den selvsagt på Lørdag ettermiddag, etter att alle butikker var stengt. Sist det skjedde moddet jeg en Gigantisk Extern Akvariepumpe, å reddet resten av helgen med det.

Jeg fikk iværtfall testet att både CPU, GPU og hovedkort overlever uten kjøling helt til systemet skrur seg av selv, merker jo ikke det med en gang att pumpa ikke fungerer.

Begge gangene har jeg fått ny pumpe på garantien til Waterchill. Skaffet meg en extra pumpe, tilfelle dette skjer igjen.

Endret av divemaster
Lenke til kommentar

Har to maskiner med Asetek Waterchill. Har fungert smertefritt et par måneder.

Har også montert andre sett, (bla mist, bigwater..) hos venner og bekjente, og ingen har hatt problemer med lekasjer.

Naboen har et Mist sett fra microplex på sin s462 maskin, og han sleit litt med lekasjer fra niplene i tanken, men ikke værre enn at det lot seg ordne rimelig greit.

 

Uansett så tror jeg at monteringen er det viktige. Vær NØYE!! Og prøvekjør systemet utenfor kabinettet før du monterer deg ferdig. Hvis alt gjøres riktig, så er det ingen problem..

Lenke til kommentar

Vil fraråde deg å kjøpe Bigwater TT settet hvertfall. Kjøp kvalitet fra Dangerden f.eks. Koster riktignok litt mer, men det er verdt å redde hardwaren, er det ikke ? Uansett får du bedre kjøling om du legger i mer penger.

Thermaltake har jeg alltid sett på som et skikkelig *Pardon me* møkka merke, men jeg la tvilen til gode og kjøpte da Bigwater TT settet som hadde fått så gode omtaler. Jeg har sitter nå med et X800XT skjermkort som er ødelagt og må da bruke min bærbare en god stund fremover tenker jeg. Jeg har ikke penger til å kjøpe noe mer hardware nå så dette er en ganske så kjip situasjon, og den vil du nok neppe havne i selv tenker jeg.

 

Vet at det svir på lommeboka, men når du først har kjøpt kvalitet så kan du sitte der og føle deg trygg. Følelsen av å ha brukt penger på kvalitet er god, veldig god, det syntes hvertfall jeg. Vannkjølingen min er/var vel det eneste punktet på kjøpslisten til min nye maskin som kanskje ikke står helt i stil med alt det andre, men jeg hadde dessverre sprengt budsjettet for lengst så jeg måtte bare.

Ikke bli en av oss som sitter her og banker hue i veggen, kjøp noe som duger.

 

 

 

My 2 cents :ermm:

Lenke til kommentar
Vil fraråde deg å kjøpe Bigwater TT settet hvertfall. Kjøp kvalitet fra Dangerden f.eks. Koster riktignok litt mer, men det er verdt å redde hardwaren, er det ikke ? Uansett får du bedre kjøling om du legger i mer penger.

Thermaltake har jeg alltid sett på som et skikkelig *Pardon me* møkka merke, men jeg la tvilen til gode og kjøpte da Bigwater TT settet som hadde fått så gode omtaler. Jeg har sitter nå med et X800XT skjermkort som er ødelagt og må da bruke min bærbare en god stund fremover tenker jeg. Jeg har ikke penger til å kjøpe noe mer hardware nå så dette er en ganske så kjip situasjon, og den vil du nok neppe havne i selv tenker jeg.

 

Vet at det svir på lommeboka, men når du først har kjøpt kvalitet så kan du sitte der og føle deg trygg. Følelsen av å ha brukt penger på kvalitet er god, veldig god, det syntes hvertfall jeg. Vannkjølingen min er/var vel det eneste punktet på kjøpslisten til min nye maskin som kanskje ikke står helt i stil med alt det andre, men jeg hadde dessverre sprengt budsjettet for lengst så jeg måtte bare.

Ikke bli en av oss som sitter her og banker hue i veggen, kjøp noe som duger.

 

 

 

My 2 cents :ermm:

Kunne ikke ha vært mer enig!

 

Har selv handla mye i det siste, PC6277B kabinett, 6800 Ultra, oppgradert PC'en, osv. Kjøpte meg 2stk. Bigwater sett når Komplett solgte dem til 395,-. Fikk dem, men - valgte og ikke montere dem. Hvorfor? Jo, kvaliteten var litt så der... en av CPO blokkene var sprukket (som hos maange andre), radiator viftene bråkte, selv på laveste hastighet (i forhold til papst vifter som flytter like mye/mer luft på samme hastighet).

 

Gikk og ventet i lang tid på GPU blokken som aldri kom, og så negative erfaringer poppe opp overalt på diverse forums. Ble så jeg avbestilte GPU blokka akkurat i tide. Solgte så Bigwater settene mine med fortjeneste (600kr pr. stk.), dro ned på Digital Impuls og bestilte meg et komplett MIST Tsunami Dual Rad sett, pluss en AC Twinplex 6800 GPU blokk.

 

Varene holder en helt annen dimensjon av kvalitet, det merker en med en gang! I tillegg sitter jeg igjen med et sinnsykt lydløst system, som kjøler bra.

 

Akkurat nå er temperaturene mine:

 

30c på CPU (A64 3000+ NewCastle @ 2470MHz, 1.625v)

39c på GPU (nVIDIA Geforce 6800 Ultra @ 470/1300)

32c på HDD1

33c på HDD2

 

Romtemperatur: 24c

 

Dette er jo ikke så imponerende kan en si, men - dette er med radiatorviftene HELT avslått! en stykk 120mm Papst vifte bak i kabinettet som snurrer på fattige 600-800rpm (lydløs), og en 80mm Papst vifte som snurrer med 700-800rpm i front (forran HDD'ene). I tillegg har jeg en meget stillegående PSU, MIST 500W, som bruker samme 120mm Papst vifte som jeg har på både radiatorene og bak i kabinettet, som omtrent ikke snurrer rundt i det heletatt. I tillegg har ikke kjølepastaen (Arctic Silver 5) vært på mer enn 24 timer, så den har ikke akkurat fått satt seg ordentlig heller.

 

I tillegg er pumpen på dette MIST settet utroolig stillegående når det er montert med på de medfølgende vibrasjonsisolerende gummifestene. Forøvrig er alle vifter festet med vibrasjonsisolerende gummifester. Kan forøvrig justere alle viftene med Sunbeam Rheobus.

 

Er kjempefornøyd, og angrer ikke!!!

 

 

NB! En ser jo diverse poster på forumet der folk med 1stk. Bigwater sett skryter av at de har 20-30c på cpu og gpu og alt slikt. Men om en ser nøye, så ser en også at de gjerne ligger med case temperaturer på 16-18c. Hallo. Hvem i alle dager sitter og fryser ihjel for og få kjølt ned PC'en sin??? Eller kanskje de screenshot'ene er tatt med maks hastighet på alle vifter og med alle vinduer åpen, så det skal se heftig ut? Det velger jeg og tro iallefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...