Gå til innhold

Feil RAM hastighet?

Hjorthern

Anbefalte innlegg

Hei, har akkurat satt in 1024MB RAM av typen OCZ EL Channel Optimized. Disse skal da kjøre på 200MHz (PC3200). Men når jeg går inn på cpu-z ser det ut som de kjører på feil Mhz (PC2700?)! Hovedkortet mitt er et Gigabyte K8NS (754). Kan noen hjelpe meg? Er ikke akkurat noen ekspert på sånt :(. Har lagt ved bilde.

Mvh

Christian

post-223-1110903660_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...socket 754 støtter jo ikke dual channel...

Men uansett, jeg ser at CPU/mem-divideren er svært høy (15). Når denne divideren er lik multiplikatoren, vil minnet kjøre på samme frekvens som HTT.

Denne ser helt annerledes ut i BIOS, der er dette som kjent en "minneratio" som kan være 200, 166, 133, osv.

Bare HTT=200 og minnneratioen også er 200, så vil det tilsvare DDR400.

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
...socket 754 støtter jo ikke dual channel...

Men uansett, jeg ser at CPU/mem-divideren er svært høy (15). Når denne divideren er lik multiplikatoren, vil minnet kjøre på samme frekvens som HTT.

Denne ser helt annerledes ut i BIOS, der er dette som kjent en "minneratio" som kan være 200, 166, 133, osv.

Bare HTT=200 og minnneratioen også er 200, så vil det tilsvare DDR400.

Takker for svar :) . Kan du kanskje fortelle meg hva de forskjellige timingsene (i mangel på bedre ord) bør stå på? Er ikke akkurat så veldig flink når det kommer til RAM og bios.

Mvh

Christian

Endret av *Christian*
Lenke til kommentar
Kan du kanskje fortelle meg hva de forskjellige timingsene (i mangel på bedre ord) bør stå på? Er ikke akkurat så veldig flink når det kommer til RAM og bios.

Å finne RAMens fulle potensiale er noe som krever grundig testing, og flere uker (kanskje måneder) med eksperimentering og bannskap. Hvis man vil dra det så langt, da. Hovedpoenget er jo at maskinen kjører stabilt, det spørs om ytelsesforskjellen blir merkbar uansett.

Faktorer som spenning, BIOS, innkjøring, "kompatibilitet" med kontrolleren, antall brikker, deres størrelse, osv spiller inn... Man kan finne mange "oppsett" som minnet er stabilt med. F.eks. en innstilling med lav klokke/stramme timinger, og en annen med høy frekvens/slakke timinger. Pluss mellomting av disse.

Det er ganske håpløst for meg å gjette hva som ville være best for deg, så også hvilke timinger minnet ditt vil kjøre med. Jeg kjenner heller ikke spesielt til brikkene dine, men det står i produktomtalen at de er optimalisert for Intel. Dette får meg til å gjette at de har en form for Hynix-chiper, som neppe er det aller beste for AMD (men for all del, det er neppe noe å henge med hodet for).

Det eneste tipset jeg kan gi utifra CPU-Z-bildet, er å øke tRAS til 7.

tRAS bør være CAS + tRCD + 2 (altså 7 i ditt tilfelle)

tRC bør være tRAS + tRP (altså 9)

(disse tallene kan være høyere enn "formlene" tilsier, men bør ikke være lavere)

tRP kan være det samme som, eller lavere enn tRCD (som i ditt eksempel), men det bør ikke gjøres omvendt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...