Gå til innhold

4 IDE devices på 2 kanaler

Anbefalte innlegg

Jeg leste under et innlegg her at:

"....det er generelt en dårlig ide å ha mer enn enn ide device på hver kanal.()....men jeg ville aldri hatt 4 ide devices på 2 kanaler..."

Jeg har det, og det funker helt greit for meg. Kan noen svare meg på hvorfor det er en dårlig ide?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tanken med at det er en dårlig ide, er vel at ytlesen kan gå litt ned pga 2 enheter på en kanal.

Dersom en CD og en HD er på samme kanal, vil vel ytelsen kunne gå ned ved f.eks kopiering fra CD til HD. Data må først til IDE controller for deretter å gå tilbake gjennom den samme lederen. Båndbredden til IDE kanalen vil ikke bli utnyttet maksimalt. UDMA vil bare avlaste CPU.

Har du f.eks 2 HD på en kanal og 2 CD/DVD på den andre, vil ytelses tapet bli minimalt.

Håper du fikk ett godt nok svar, noen anndre ulemper kommer jeg ikke på i farten(i forhold til å bare ha en enhet pr kanal).

Lenke til kommentar

ja bare klem i vei med benchmarks du!

Jeg har ikke hatt dette problemt noengang og jeg har hatt _litt_ med bygging / oppgradering av pcer å gjøre.

har du bare en cdspiller og en hdd sparer du mye plass ved bare å bruke en kabel.

Når det er sagt, er det ofte praktisk å ha f.eks 2 hdd på samme kabel da de ofte ligger nær hverandre

Lenke til kommentar

Quote:

har du bare en cdspiller og en hdd sparer du mye plass ved bare å bruke en kabel.

CDspiller overfører 33 mb/sek. HD ATA100 overfører 100 mb/sek. Hvis disse to benytter samme IDE vil overføringen satt til laveste hastighet.

Ha derfor alltid CD/DVD-rom og HD på separate IDE-kanaler.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-28 09:07, tk-428 skrev:

CDspiller overfører 33 mb/sek. HD ATA100 overfører 100 mb/sek. Hvis disse to benytter samme IDE vil overføringen satt til laveste hastighet.

Feil!

Har du raskeste medium som master, vil dette ikke ha noen betydning. Hastigheten bestemmes av master på kanalen, mens slaven bare må henge seg på og gi det den kan, som andre slaver her i livet. :razz:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-28 09:32, Jalla skrev:

Quote:

Feil!

Har du raskeste medium som master, vil dette ikke ha noen betydning. Hastigheten bestemmes av master på kanalen, mens slaven bare må henge seg på og gi det den kan, som andre slaver her i livet. :razz:

Er ikke helt enig med deg der.

Vet mange som bygger pc gjør det slik av samme grunner som deg, men jeg har selv testet dette og kjørt benchmark (Noe man egentlig ikke trenger da det merkes). Jeg skal se om jeg finner resultatene så skal jeg poste den.

Min erfaring er at ingen er sterkere enn det svakeste ledd.

Lenke til kommentar

Quote:

Quote:

Som nevnt 100% feil...foreslår deg å sjekke fakta først :sad: så slipper du å sette deg selv i ett dårlig lys.

..."tk-428" og "thunstad"; legg ved litt FAKTA...kanskje noen linker som kan bekrefte eller avkrefte den påstanden (...at naboen/kameraten mener det eller det, betyr ikke at det alltid er rett)

[ Denne Melding var redigert av: dudsi på 2002-06-28 10:38 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-28 10:20, Jalla skrev:

HDD som master og CD - ROM som slave på IDE1.

Brenner som master på IDE2.

Da vil du ungå kolisjoner ved brenning av data, samt at ytelsen opprettholdes.

Vi kaller heller det for "primary" og "secondary". Istedenfor IDE1 og IDE2, så da blir det primary master, primary slave og secondary master og secondary slave. ;>

Lenke til kommentar

Presisering til diskusjoner over:

Gamle controllere setter farten på kanalen ned til hastigheten som den tregeste enheten har. På nyere controllere med 'independent timing' er dette en 'ikke' faktor.

Uansett:

Hovedpoenget er vel at bare en enhet kan sende data i slengen på samme leder/kanal....

og at ytelsen blir bedre ved kopiering/spilling når enhetene som er i bruk har hver sin kanal...

Lenke til kommentar

Jalla

En cd-rom er mye tregere i forhold til en harddisk,så om det du sier stemmer er det ikke merkelikt at noe klager på at det går trekt å overføre filer fra cd-rom/dvd,eg leste en plass for en stund siden at det ikke var å anbefale å bruke cd-rom som maste og en harddisk som slave,men samme side annbefalte cd/dvd og cd-r på en ide kabel og harddiskene på en annen ide kabel,og samme side sa at du ikke burde bruke ata66 kabel på dvd/cd og cd-r,ingen cd enheter som eg kjenner har støtte for ata66 kun ata33.

Kjetil

Lenke til kommentar

Quote:

Som nevnt 100% feil...foreslår deg å sjekke fakta først :sad: så slipper du å sette deg selv i ett dårlig lys.

..."tk-428" og "thunstad"; legg ved litt FAKTA...kanskje noen linker som kan bekrefte eller avkrefte den påstanden (...at naboen/kameraten mener det eller det, betyr ikke at det alltid er rett)

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: dudsi på 2002-06-28 10:38 ]</font>

Må bare forsvare mitt tidligere innlegg. Under har jeg oversatt en artikkel fra PCAnswers #108 s81:

""Enhver "drive" vil være mer effektiv hvis den ikke må sloss om båndbredde mot en annen "drive", spesielt hvis den andre "driven" er tregere.

Hvis du har en rask ATA100 eller ATA300 HHD og har den på samme IDE kanal som en ATA66 eller ATA33 "drive", vil hastigheten synke.

Hvis ikke hovedkortet støtter to hastigheter på samme kanal, vil begge kjøre på den tregeste "drivens" hastighet.

Selv om kanalen har støtte for to hastigheter, vil din raskeste "drive" få hastigheten nedsatt.

Hvis du har en ATA100 eller ATA133, og en ATA66 eller ATA33, kjør dem på hver sin IDE kanal.

Hvis du har flere, kjører du de raskeste på en kanal og de tregeste på en annen.""

Det meste jeg har lest i dette magasinet har vist seg å stemme, så jeg har ingen problemer med å stole på dette heller.

Nå tar jeg med 14 dagers ferie, så får vi se om denne tråden er aktiv ennå når jeg kommer tilbake.

God sommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...