Gå til innhold

Skole linux for private

Anbefalte innlegg

jeg lurer bare på. siden det står skole linux, og den distroen heter jo det ikke sant, så er det slik at denne distroen ikke skal brukes av privatpersoner. jeg bare lurer på disse spørsmålene. kan dere prøve å svare på dem. er denne distroen helt nye eller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som tidligere nevnt:

Jeg har ikke prøvd skolelinux, men har vært i dialog med dem som utvikler den. Det som blir oversatt til norsk er "grensesnittet" eller "desktop-applikasjonene" (er litt usikker på linux-terminologien her).

Alt som foregår på kommandolinjenivå vil fortsatt være engelsk. Dvs, hardcore-users vil fortsatt kunne kjenne seg igjen

Skolelinux vil være gratis, både i testversjoner og senere fullversjoner. Brukerstøtte og support kan det visst bli så som så med.

Lenke til kommentar

Wil, er det ikke på tide at du snart installerer en distro og blir ferdig med det ?! Om du hadde brukt like lang tid foran en maskin med ferdig installert linux som du bruker på distro-maset ditt her på forumet, så kanskje du hadde lært noe. Det er ikke meninga å være frekk, men jeg greier ikke holde kjeft lenger. Du trenger et realt spark bak så du kommer igang!

Lenke til kommentar

Det er ikke det at jeg ikke har kommet igang. jeg har bare ikke cdrom på min maskin, så jeg kan ikke installere linux på den maksinen som jeg skal enda, og det er jo litt kjedelig å har en hele linux distro på diskett også ikke sant. man kan jo se for seg f.eks linux Mandrake 8.2 på disketter. så i mellom tiden så kan jeg jo bruke tiden til å gjøre meg litt mer kjent med, dvs. lese litt stille noen spørsmål og sånne ting, som er litt viktig. det blir som jeg har sagt før, jeg gjør ikke det her for å være dumm, og jeg skriver ikke disse spørsmålene for å plage dere på forumet heller. det er bare det at jeg lurer på så mange ting om linux så det er bare derfor jeg stiller så mange spørsmål her.

Lenke til kommentar

Det kan jo hende at jeg ikke skal installere linux enda heller. nå har jeg forstått at det kan være litt dumt hvis jeg gjør feil i linux. for som dere skjønner så er jeg som mange mange andre linuxnewbie. det er ikke sikkert at jeg skal installere linux allikevel. jeg tror jeg skal vente litt med å installere linux. for som jeg har forstått på noen så er det ganske vanskelig, ikke sant. mens for noen så er det ganske lett. og jeg har jo bare holdt på med windows enda, og jeg har bare sett linux en gang tror jeg. det er ikke sikkert at jeg prøver det, den nærmeste fremtid, men at jeg prøver det en gang det er helt sikkert. jeg beklager så mye hvis jeg gjorde noen irriterte nå, men jeg håper det går bra. jeg har bestemt meg for ikke å skrive så mange linux poster, dvs. jeg venter til jeg har fått installert linux på maskinen min først, jeg tror det er best, så den nærmeste fremtid så søker jeg heller på google eller noe sånt om det jeg lurer på om linux. jeg har forstått at jeg har gått litt langt når det gjelder linux. og jeg har tenkt til å finne meg en distro som jeg liker, også skal jeg prøve den, så for jeg se hva som skjer.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: wil på 2002-06-27 23:16 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: wil på 2002-06-27 23:30 ]

Lenke til kommentar

linux biter ikke, ergo ikke farlig

linux krever at du lærer det mens du bruker det, ergo er det "vanskelig" :roll:

du lærer ved å bruke det, så enkelt er det! :mad:

(hatt linux inne siden november, og sitter nå fast i linux. venter heller en time ekstra enn å sitte den tiden i win!)

Lenke til kommentar

wil: Jeg finner FreeBSD lett å instllere over Internett.

Les dette fra håndboken: http://www.FreeBSD.org/handbook/install-pre.html, og spesielt det om floppydisker.

Pass på å velge siste versjon, som nå er 4.6.

FreeBSD har ikke så "flott" gui installer som mange Linuxdistroer, men er ganske enkel, og veldig effektiv.

Som andre har nevt, er det en god idé å få os'et opp å gå og teste det litt, før du drar i gang å installerer X og f.eks. KDE 3.0.

Lykke til!

Lenke til kommentar

wil:

Jeg er også newbee i linux, (har tidligere bare satt opp en Smoothwall, men denne installlerer seg omtrent selv, og trenger ikke noen etterfølgende aksessering annet enn via web-grensesnitt, så den gjelds ikke...)

I går satte vi igang med en ny PC som vi skrudde sammen. Hadde på forhånd prøvd å finne ut hvilken hardware jeg meg sikkerhet kunne kjøre Linux på uten problemer, men det ga jeg opp å finne ut av, da det ikke ser ut til å være noen slik informasjon greit tilgjengelig. (Selv en så stor aktør som RedHat gir ikke noen særlig oversiktlig informasjon over hvilke hovedkort/prosessorer de har "sertifisert", http://hardware.redhat.com/hcl/?pagename=h...llhardware#form, men hvis du kjører Athlon, så kan du også finne litt hjelp i denne diskusjonstråden her: http://www.amdmb.com/vb/showthread.php?threadid=129448

Etter å ha puttet alle komponentene i boksen, stappet vi inn en CD med Mandrake, (som jeg hadde fått fra et Linux blad). Da kom det opp en nokså grei grafisk installsjonsrutine -- på norsk til og med -- som ga ganske bra hjelpeinformasjon på hvert stadium. Linux fant greit frem til hardware og installasjonen gikk nokså smertefritt. Vi fikk imidlertid ikke kontakt med nettet, av grunner som neppe skyldtes Linux, men da prøvde vi like gjerne å installere Red Hat 7.2 (som jeg hadde fått fra et annet Linux-blad). Den var enda litt enklere å ha med å gjøre og med enda litt bedre hjelpeinformasjon syntes vi -- og på norsk den også.

Litt smårusk på grafikksiden, ser det ut som vi må jobbe litt videre med i begge distroene, men jeg tror på en måte at det er litt sånn fikling som må til. Jeg har lest og spurt mye om Linux, men "hands on" er mer effektiv læring. Så kom igang, du også. Har man en ekstra maskin man kan bruke til å installere/teste på så er det egentlig ikke så mye å bekymre seg for, går det galt, så kan man begynne på nytt igjen.

Noen linker til gode steder for oss som er i første fase av å kaste seg ut i linux-verdenen finner du bl.a. her: http://www.amdmb.com/vb/showthread.php?thr...hreadid=110804)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...