Gå til innhold

Stille pc til grafisk arbeid, ca 13 000,-

Anbefalte innlegg

@hilram:

Ja det er det jeg har gjort, tatt et billig skjermkort med dvi og en billig og god (tror jeg) lcd med dvi. :) skal ta en titt på den skjermen, takk for tipset.

DOH!

Så ikke at Radeon 9250-kortet hadde DVI! På jobben min selger vi bare Sapphire, og de leverer ikke 9250 med DVI. :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det du ikke får kommentarer på er det vel lite å klage på :thumbup:

Stusser kanskje litt over brikkesettet, men når jeg ser at det er vifteløst og er ganske billig så skjønner jeg godt.

hehe, satser på det ja. ;)

vifteløst og prisen var det jeg også falt for! skal ikke game så nforce4 er ikke så heftig tenker jeg.

@hilram: alle kan se feil iblant. :)

Lenke til kommentar

Så da var alle fornøyde? :) ingen flere kommentarer?

får penger iløpet av påsken så bestiller vel innen en ukes tid tipper jeg. Så det er enda tid å komme med tips til forbedringer!

Takker for alle svar så langt.

Lenke til kommentar

Vel har akkurat bygd meg en rimelig stillegående sak, selv sverger jeg til AC for stillegående kjøling

og vel jeg er meget godt fornøyd med dette hovedkortet, drar cc general utmerket og ikke ei jævlig vifte :)

MSI ATI EXPRESS 200, vel har hørt rykter om at de ikke er overklokkingsvennlige ,dersom det betyr noe, men yter bedre en radeon 8500Le som kun drar cc general med med high spes.

Vel jeg bygde det inn i et coolermaster kabinett, men kan trygt anbefale AC silentium 1 el 2, bruker selv ei fortrun source 350 w strømforsying med justerbar 12 cm vifte, rimelig stille er den, men, men er ikke 100% fornøyd, dette siden den sammen med hitachi disken er det eneste hørbare fra PC'en.

Artic cooling sin kjøler Silencer 64 Ultra TC tusler på en winnie 3000 + på rundt 1100 omdreininger og er ikke hørbar.

Og til min store glede (Øivind) så går det å feste en 80x80 mm vifte istedet for den der bråkebøtta som er med coolermaster ATC kabinettene, passer akkurat når du fester med strikk.

Vidre kan jeg også anbefale AC kabinettvifter , de er de beste og rimligste kabinettvifter jeg har vært borte i, men er litt vanskelig å få tak i da, og har minst 10-15 standard kabinettvifter alt fra papst og andre såkalte silent bråkebøtter i skuffen, eneste som er verdt å samle på av andre kabinettvifter er gitret, gjør det enkelt å modifisere cpu kjølerere med større vifter.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

takker for kommentar! :)

blir ikke å kjøre integrert grafikk ettersom jeg må ha dvi tilkobling. visst ikke hadde jeg nok gjort det.

denne mist strømforsyningen har jeg hørt så mye godt om at må bare satse på den! :yes:

I det coolermaster kabinettet jeg har satt opp følger det med en 12cm vifte, noen som vet om denne er bråkete? lurer på om jeg kanskje kan koble denne ut visst psu'n klarer trekke ut nok luft.. visst ikke kjører jeg den hvertfall på 5volt og satser på den blir stille nok. skulle den bråke for mye få jeg nvisterre i no stillere vifte etterhvert..

Lenke til kommentar

4x512 Mb? Mulig det chipsettet/hovedkortet er mindre kresent på minne enn mitt Asus K8V med VIA chipsett. Jeg sliter i hvertfall med å måtte sette ned RAM hastigheten ved flere moduler/sider.

Noen som vet om Corsair value modulene er enkeltsidige?

Syns også 1 gig blir for lite til grafisk arbeid. Gå for 2 Gb.

Lenke til kommentar
4x512 Mb? Mulig det chipsettet/hovedkortet er mindre kresent på minne enn mitt Asus K8V med VIA chipsett. Jeg sliter i hvertfall med å måtte sette ned RAM hastigheten ved flere moduler/sider.

Noen som vet om Corsair value modulene er enkeltsidige?

Syns også 1 gig blir for lite til grafisk arbeid. Gå for 2 Gb.

oi, har ikke tenk på at dette kan by på problemer.. :hm:

må brikkene være enkeltsidige for at dette skal funke?

Lenke til kommentar

problemet er 4 moduler, ikke om de er enkelt/dobbeltsidige.

pr. idag må du sette 2t (2-3% ytelesnedgang) ved 4 istedenfor 2 minnemoduler. Ergo er 2x1gb brikker bedre. Er valget derimot mellom 1 og 2 gb minne, gå for 2gb, det er endel mer enn 2-3% ytelse du mister ved å bruke hdd som ram ;)

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis, men mitt kort støtter visstnok bare 4 "banker" med minne i 400MHz. Dvs 2x dobbelsidig eller 1xdobbel og 2xenkle minnebrikker (bare 3 slots).

Men med mine 2x512 twinmos (dobbelsidig) går det bare på 333 MHz.

Men kortet du skal kjøpe takler sikkert mer, men jeg hadde sjekket produsentens hjemmeside for å være sikker. Eller sjekk med noen som har samme kort og RAM.

Edit: Men er Corsair value enkeltsidige? Finnes det enkeltsidige 1Gb brikker eller 1Gb kvalitetsbrikker til brukbar pris?

Endret av Svele
Lenke til kommentar

ok, 2stk 1gb brikker hadde selvsagt vært best, men bli litt for dyrt. 2-3% i ytelsestap kan jeg nok leve med. :)

men skal for sikkerhetsskyld sjekke litt på hk produsentens hjemmeside og se om jeg finner no lurt..

om brikkene er enkeltsidige eller ikke har jeg ikke peiling på.

edit: leser på MSI sin hjemmeside at visst man skal kjøre dobbelsidige brikker i alle fire slottene så burde man kjøre det på 333mhz, var de enkeltsidige kan man kjøre 400mhz. Da var det bare å finne ut om minnet var enkeltsidig da..

Endret av phax
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ok, da var det bestillingstid straks.. tar sin tid dette! :D

har bestemmt meg for å satse på en skikkelig skjerm, tror det blir den eizo'n herr dahle foreslo. men lurer fortsatt på hva forskjellen på TCO99 og TCO03 er.. den grå er 03 mens den sorte er 99.. ellers er det jo samme skjermen? link.

har gjort noen små endringer,

slik blir oppsettet nå tror jeg da:

• MSI K8T NEO2 F, K8T800PRO, Socket-939 SATA, GbLAN, ATX, Raid, Dual-DDR, AGP8X
  • AMD Athlon 64 3000+ 1.8 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED
  • Bitspower Silent Storm CPU-Kjøler 120mm Fan Socket A/478/775/754/940, (12-24db)
  • 2x Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB
  • Seagate Barracuda 7200.8 300GB S-ATA 8MB cache 7200RPM NCQ
  • Sapphire Radeon 9250, 128MB DDR, 64bit AGP, ATI 9250,TV-Out/DVI-I, Lite-Retail
  • NEC DVD recorder ND-3520A IDE Black Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
  • Cooler Master Cavalier 3 Kabinett Sølv Aluminium (Uten Strømforsyning)
  • Eizo 17" LCD FlexScan L568 TCO-03 Grey
  • Logitech Ultra X Flat Tastatur, Bulk
  • MIST, 500W, 20/24 pins, S-ATA

totalt: ca 13 200,- + masse porto

måtte kutte ned på harddisk bl.a for å få råd til en bedre skjerm..

får man med dvi kabel eller må dette kjøpes i tillegg?

så nå har jeg bare et siste lite luksus problem.. klarer ikke bestemme meg om jeg skal kjøre sort kabinett og skjerm eller sølvgrå.. :blush:

men eller, alt ser ok ut?

Lenke til kommentar

TCO '99 og TCO' 03 er godkjenningsstandarder for skjermer, og for å oppnå TCO'03 godkjenning kan ikke skjermen ha sorte rammer. Disse vil ha større kontrast mellom skjermflate og ramme (lys mot sort), og gjøre at øynene stresses mer av skjermen. Vet ikke hvor merkbart det er, men det er i alle fall sånn TCO '03 er lagt opp.

Lenke til kommentar
TCO '99 og TCO' 03 er godkjenningsstandarder for skjermer, og for å oppnå TCO'03 godkjenning kan ikke skjermen ha sorte rammer. Disse vil ha større kontrast mellom skjermflate og ramme (lys mot sort), og gjøre at øynene stresses mer av skjermen. Vet ikke hvor merkbart det er, men det er i alle fall sånn TCO '03 er lagt opp.

ok, takker for svar! :)

da blir det nok til at jeg går for et sølvgrått oppsett da.

skulle man våge seg til og bestille?

dette med dvi kabel, må man kjøpe det som ekstrautstyr eller følger det med skjerm, noen som vet?

Lenke til kommentar
Bitspower Silent Storm bråker for mye.. .Den bråker 24 Db, det er veldig mye!

gjør den det? kan vel kjøre den på laveste turtall på min cpu skulle jeg tro og da er den vel på 12db bare?

har du hørt denne i levende live?

Lenke til kommentar

da var pc'n bestillt! :love:

endte opp med dette:

fra Komplett:

• MSI K8T NEO2 F, K8T800PRO, Socket-939 SATA, GbLAN, ATX, Raid, Dual-DDR, AGP8X
  • AMD Athlon 64 3000+ 1.8 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED
  • Bitspower Silent Storm CPU-Kjøler 120mm Fan Socket A/478/775/754/940, (12-24db)
  • 2x Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB
  • Seagate Barracuda 7200.8 300GB S-ATA 8MB cache 7200RPM NCQ
  • Sapphire Radeon 9250, 128MB DDR, 64bit AGP, ATI 9250,TV-Out/DVI-I, Lite-Retail
  • NEC DVD recorder ND-3520A IDE Black Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
  • Cooler Master Cavalier 3 Kabinett Sort Aluminium (Uten Strømforsyning)
  • Eizo 17" LCD FlexScan L568K TCO-99 Black

fra Digital Impuls

• Logitech Ultra X Flat Tastatur, Bulk
  • MIST, 500W, 20/24 pins, S-ATA

totalt ca 14 000,- inkl porto

takker for alle som har hjelpt meg underveis! :)

Lenke til kommentar
24dB er ikke så mye som du skal ha det til. Det er klart du får enda stillere systemer, men det blir værre når du nærmer deg 30dB. og når vifta i tillegg har 24dB som maks og forhåpentligvis vil ligge under det, er det ikke noe problem tror jeg.

nei jeg skulle ikke tro det blir no problem, leste om brukererfaringer på komplett sin side og der er det folk som kjøler sin 939 4000+ på laveste turtall, så det burde gå bra.

er ikke så veldig opptatt av å få så kjempelave tempraturer, bare så lenge det er akseptabelt.

så nå er det bare og vente..! og kanskje skrape sammen fjorten lapper.. :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

da var maskinen mine oppe og går. :)

alt funker helt flott, er absolutt fornøyd med oppsettet.

psu'n er musestille, hører den ikke uten å måtte legge øret inntil og konsentrere meg.

cpu kjølern var derimot ikke så stille som jeg hadde håpet.

endte opp med å modifisere den litt ved å bytte ut vifta som satt på cpu kjølern med den 12cm vifta som følgte med kabinettet.

måtte litt kutting til og strips for å holde den på plass, men stille ble det! :)

den 8cm vifta som sitter i front kjører jeg på 5 eller 7 volt, snudde bare kontakten. (husker ikke hva det blir da)

nå er det stortsett bare harddisken som lager lyd. må nok få kjøpt meg noen o-ringer og stripset den opp så burde det vel fjerne litt av vibrasjonsstøyen.

takker for alle som har hjelpt meg underveis. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...