Gå til innhold

Stille pc til grafisk arbeid, ca 13 000,-

Anbefalte innlegg

Heisann, endelig var det min tur å invistere i no skikkelige greier!

Pc'n skal brukes til grafisk arbeid, photoshop, illustrator, indesign osv.. Det blir ikke noe spilling så stiller ingen krav til 3d ytelse. At pc'n er stille er veldig viktig, bor på hybeln og har pc'n på konstant så viftesus er lite populært. Skal ikke overklokkes og skal ikke ha vannkjøling.

Jeg trenger absolutt alt nytt, skjerm, kabinett osv.. det eneste jeg har fra før er mus. Trenger heller ikke programvare. Har satt meg et budsjett på ca 13 000,-

tenkte meg noe slikt:

• MSI K8T NEO2 FIR, K8T800PRO, Socket-939 SATA, GbLAN, ATX, Raid, Firewire, AGP8X
  • AMD Athlon 64 3000+ 1.8 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED
  • Bitspower Silent Storm CPU-Kjøler 120mm Fan Socket A/478/775/754/940, (12-24db)
  • 2x Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB
  • 2x Seagate Barracuda 7200.8 250GB S-ATA 8MB cache 7200RPM NCQ
  • PowerColor Radeon 9250 128MB DDR, 64bit AGP, ATI 9250, DVI-I, TV-Out, LP, Retail
  • NEC DVD recorder ND-3520A IDE Black Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
  • Cooler Master Cavalier 3 Kabinett Sort Aluminium (Uten Strømforsyning)
  • Eizo 17" LCD FlexScan L550K TCO-99 Sort med VGA og DVI-D inngang
  • Sapphire Remote Control BOB 2 fjernkontroll USB, Retail
  • Logitech Ultra X Flat Tastatur, Bulk
  • MIST, 500W, 20/24 pins, S-ATA

totalt: ca 12500,- + masse porto

Noen innvendiger? vær obs på at det er 2x av både minne og harddisk tilfelle noen syntes det hørtes dyrt ut. hiver kanskje på noe vibrasjonsdemping til harddiskene også, visst jeg tar meg råd..

takker for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
grafisk arbeid med  PowerColor Radeon 9250 128MB DDR, 64bit AGP, ATI 9250, DVI-I, TV-Out, LP, Retail?

har du noen bedre alternativer?

er jo bare snakk om 2d, trenger ikke noe særlig 3d ytelse..

edit: @jonasdaman: skulle gjerne hatt en 19" ja, men har ikke råd.. blir sikkert å skaffe en til skjerm etterhvert som pengene strekker til.

Endret av phax
Lenke til kommentar
Fargegjengivelsen er vel så som så med 9250

6600 gt :D

joda, men så klarer jeg meg nå fint med fargegjengivelsen i mitt radeon 7000 som jeg sitter på nå, er nødt og kjøre prøve trykk uansett hvor bra skjermkort man har. ;)

gidder ikke bruke så mye penger på skjermkort når forskellen til mitt bruk er så små, og skulle jeg gjøre det hadde jeg nok satset på et matrox kort isåfall. hvertfall ikke noe 25db bråkebøtte! :p

Lenke til kommentar

ja det var jo det da, er egentlig ikke så utrolig kresen ettersom jeg er vant med møkka jeg har nå.. :p

er sikkert en knall skjerm det der, men så var det prisen da.. ikke så lyst og kutte ned på ytelsen på maskinen.. kunne jo kanskje fjernet en harddisk, kanskje kanskje..

skulle likt og sett disse skjermene i levende livet, enklere og ta et valg.

forresten hva er forskjellen på TCO-99 og TCO-03?

edit: begynnte titte litt på 19" skjermer, men ser at de også kjører en oppløsning på 1280x1024, får jo ikke noe mer skrivebordsplass da enn en 17" skjerm, eneste er jo bare at alt blir større.. så da gidder jeg nok ikke invistere i det. Og tror jeg heller satser på to av de skjermene jeg har satt opp enn og kjøpe en til nesten samme prisen.

er det noen andre kommentarer til oppsettet mitt forutenom skjerm og skjermkort? eller er alt perfekt? :p

Endret av phax
Lenke til kommentar

Skjerm:

Personlig så liker jeg ikke 19" LCD. Det eneste de gjør er å vise et større bilde. Pikslene blir bare større. Skal man ha større en 17" LCD synes jeg derfor man burde gå for en 20", som vil gi 1600x1200 oppløsning.

Derimot tror jeg det ville være gunstigere å velge to skjermer. To 17" ville gjort susen. Ikke nødvendigvis med en gang, men kanskje kjøpe en nå, og en til senere. Da må du derimot ha Dual-DVI. Og det billigste kortet som er mulig å få tak i, som jeg fant, er da Matrox Millennium P650 64 MB.ASUS V9520 Video Suite GeForce FX 5200 128MB hadde vært ideelt, men det er heller vrient å skaffe ser det ut som.

Alternativt

Er det bare jeg, eller står det 2GB RAM? Isåfall ville jeg kanskje venta med den ene GB'en til du merka at du trengte den.

En ting er sikkert, den strømforsyninga er ideel :thumbup:

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

Til grafisk arbeid er det faktisk ingen ulempe med litt større pixler. Lettere å se hva du gjør i f.eks. Photoshop, uten å måtte zoome hele tiden.

Dessuten slapper øynene mer av når detaljene trer frem mer tydelig.

Phax: Jeg ville gått for det billigste skjermkortet du kan få som har DVI-utgang, og en skjerm som støtter DVI. En del av de billigste skjermkortene har litt tvilsom kvalitet på analog ut.

Ellers synes jeg Hyundai L90D+ virker som en lovende skjerm mht. fargegjengivelse. (Som du ser kommer den ihvertfall godt ut hos Tom's Hardware.)

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig at jeg er ute å sykler nå, men har ikke CRT skjermer fortsatt bedre fargegjengivelse enn LCD skjermer (i utgangspunktet)? Det burde vel i såfall være en fordel hvis du driver med grafisk arbeid? (Har gått medier og kommunikasjon en gang i tiden selv, så jeg vet sånn ca. hvor viktig det er).

Lenke til kommentar

@kennethdammyr:

javisst står det 2gb ram, og tro meg der viker jeg ikke. prøv å åpne et par store filer i photoshop, illustrator, indesign, 4-5 vinduer i opera, noen tusen sanger i winamp, 5-6 nedlastninger i azureus osv osv samtidig så skjønner du hva jeg mener. ;) man får aldri nok ram. og når jeg får 2gb til 2000,- så synes jeg det absolutt er verdt det.

når det gjelder skjerm har du nok rett. tror jeg satser på å invistere i en til 17" ved en senere anledning, gidder ikke ta meg råd enda

@hilram:

Ja det er det jeg har gjort, tatt et billig skjermkort med dvi og en billig og god (tror jeg) lcd med dvi. :) skal ta en titt på den skjermen, takk for tipset.

@JKJK:

CRT er uaktuellt, de har nok fortsatt hakket bedre farger bla bla bla, men er så utrolig slitsomme og se på i lengre perioder. for å ikke snakke om hvor mye plass de tar. bor på en liten hybel så det blir nok lcd. ;)

takker for alle svar så langt, håper på flere! er litt interessert i resten av hw sammensetningen min, ingen kommentarer på det?

Endret av phax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...