Gå til innhold

Linux på Norsk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ubuntu Warty var litt.. blandet på den norske delen. Med SuSE 9.2, hvis du skal ha norsk KDE, må du installere norsk language pack selv (Slettes ikke vanskelig, under installasjonen, ved programvare/pakkevalg, bare endre default valg, søk etter "norsk" eller "norwegian, husker ikke helt, og trykk noe a la "legg til").

 

Ubuntu Hoary, som fremdeles er under utvikling (skulle visst komme en eller annen gang i april hvis jeg husker riktig) har mye bedre norsk-støtte.

 

Fedora var også ganske grei når man tenker på "fornorskingen".

 

 

Til en nybegynner vil jeg anbefale en av de tre distroene.

Fordeler med dem slik jeg ser det:

 

Ubuntu : Siden det er første versjon er den fremdele litt skarp i kantene, men neste versjon vil fikse det tror jeg, pluss du har tonnevis med programmer som er lett å installere. (Arvet ifra "moder"-distroen Debian)

 

Suse : Lett å installere, lett å sette opp (digger yast), men fant det litt vanskelig å finne programmer til distro'en, og openoffice var ikke på norsk.

 

Fedora : Ligger vel en plass imellom de to andre. Bedre norsk enn de to andre, grei installasjon, ok programutvalg.

 

Suse er lettere å sette opp (via yast), ubuntu har flere programmer (og IIRC, flere norsk språk-pakker til programmene), og fedora ligger seg en eller annen plass imellom de to.

 

Min personlige rangering: Debian (:p), Ubuntu (sannsynligvis fordi jeg er så vant med debian), suse ( YaST :love: ), og så fedora (Likte aldri helt den distroen, aner egentlig ikke helt hvorfor).

Lenke til kommentar
Gnome 2.10 er naa 96% oversatt til bokmaal og 73% oversatt til nynorsk. Tall fra KDE vet jeg ikke noe om.

Ubuntu Hoary henger dessverre litt etter... :( Har ikke oppdatert language-pakkene sine på lange tider.

 

Edit: fikset etter å ha installert language-support-nb :D

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

VidaLinux hadde små gramatiske feil. Men det var hovudsakeligt moresamt. Syns vlos(vidalinux) er svært lererik, iom det er gentoo basert, så er det berre å lese manual så er det fiksa, 'emerge' er også nyttig.

 

Dette var det første linux OS'et mitt, som hovud OS. Gjentar: Svært lererikt.

Lenke til kommentar

Gnome er etter min mening generellt sett godt oversatt. Men en ting du kansje burde være på vakt mot, er at enkelte distroer trekker inn dansk etc. når det kommer et program uten norsk oversettelse (ikke alt av programmer er oversatt, men det gjelder vel uansett OS...). Andre distroer (fedora f.eks) lar de programmene som ikke er oversatt være på engelsk, og ferdig med det.

 

Og gnome sine oversettelser er som sagt svært gode. Etter min mening langt bedre enn f.eks. Windows (som i alle fall jeg ga opp å kjøre på norsk)...

Lenke til kommentar

jeg gidder ikke å holde på med Norsk programvare jeg. PUNKTUM. mer er det ikke å diskutere. jeg har prøvd Norsk Linux ja. hadde det lenge, men ga opp. ga også opp Norsk Windows. så nå er det bare Engelsk. for jeg er ikke særlig begeistret for en blanding av Norsk/Dansk og Engelsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...