Gå til innhold

Linux på Norsk?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vurderer å innstallere Linux på en bærbar PC.

 

 

Er Linux oversatt til norsk og isåfall hvilken versjon?

 

For en som er helt uerfaren med Linux er det mer komplisert å innstallere Linux en Windows?

 

Hvordan er det å innstallere trådløst internett med Linux?

 

Takker for alle gode svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei. jeg ville ikke anbefalt å kjøre Linux på Norsk. etter erfaringer fra tidligere så har jeg fått både Norsk og Engelsk når jeg har prøvd å kjøre Norsk versjon. mulig det kan ha blitt forbedret, det vet jeg ikke. har ikke prøvd noe annet enn Engelsk nesten jeg.

Lenke til kommentar
Mulig at engelse versjoner har sine fordeler men mine kriterier er alikevel:

 

1. Best mulig Norsk språk

2. Enkelt å sette opp

3. Enkelt å bruke

Da er Ubuntu perfekt. Installasjonen er veldig enkel selv om den er tekstbasert, og hele distribusjonen er kun rettet mot desktopbrukere og dermed veldig lett å bruke.

Lenke til kommentar

Takk for forslaget "Gimper"

 

"Problemet" med å spørre så mange er at alle har sine egne erfaringer og man kan sitte igjen like klok. Vel noe klokere forhåpentligvis.... :D

 

Jeg får holde en oppsumering senere i kveld for å se om det er en overvekt av anbefalinger i en eller annen retning.... :roll:

Lenke til kommentar

Det spiller vel kanskje ikke så stor rolle hvilken av "nybegynnerdistroene" du velger, Det er bare å ta en, Fedora, SuSE, Mandrake eller Ubuntu.

 

Jeg installerte selv Mandrake på laptopen første gang, men oppfattet den som ustabil som at det låste seg ganske ofte.

Så etter det la jeg inn Fedora 3, og kjører etter noen måneder fortsatt med den. Enkel å installere for en nybegynner og veldig stabil.

Lenke til kommentar

Har sjølv installert Mandrakelinux 10.1 og tykkje det er overaskande bra oversetjing her(ihverfall på nynorsk)! Systemet er stabilt, og rett og slett veldig enkelt å setje opp. Ordnar med partisjonering osv sjølv(dette kan du sjølvsagt også gjere manuelt). Dei aller fleste programma som følger med er også oversatt til norsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...