Dalon Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Hei. Vurderer å innstallere Linux på en bærbar PC. Er Linux oversatt til norsk og isåfall hvilken versjon? For en som er helt uerfaren med Linux er det mer komplisert å innstallere Linux en Windows? Hvordan er det å innstallere trådløst internett med Linux? Takker for alle gode svar... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Dei fleste distroar er det ja. Som nybyrjar bør sjå på distroar som SuSE, Mandrake, Ubuntu og Fedora. Alle dei distroane er utruleg enkle å installere. Kjem an på om det trådlause nettverkskortet ditt er støtta i Linux. Lenke til kommentar
Dalon Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2005 Takk for svar. Betyr det at jeg kan laste ned hvilken som helt verson og at norsk språk ligger innebygget i alle disse, og at man da velger norsk språk når man innstallerer? Nettverkskortet er av typen: Realtek RTL8180 Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Jepp, det kan ein. SuSE 9.3 kjem snart, og skal visst ha endå betre støtte for trådløse nettverkskort. Ellers kan eg anbefale 9.2 (har vel ikkje vore borti andre "nybyrjarvennlege" distroar enn SuSE, som eg pleier å setje opp for kameratar når dei er lei Windass) Lenke til kommentar
wil Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 hei. jeg ville ikke anbefalt å kjøre Linux på Norsk. etter erfaringer fra tidligere så har jeg fått både Norsk og Engelsk når jeg har prøvd å kjøre Norsk versjon. mulig det kan ha blitt forbedret, det vet jeg ikke. har ikke prøvd noe annet enn Engelsk nesten jeg. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Nettverkskortet er av typen: Realtek RTL8180 Det kortet er støttet i Ndiswrapper, som fungerer fint med de fleste distroer. Lenke til kommentar
Mørbradbiff Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Jeg kjører Fedora Core 3, og det er på norsk. Men enkelte ting er ikke oversatt. Alikevell annbefales denne av meg Lenke til kommentar
Dalon Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2005 Takker for alle innspill. Andres erfaringer med norske versjoner mottas med takk! Lenke til kommentar
Denethor Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Debian Sarge, live CD. Ubuntu. VidaLinux, alle halvvegs godt norsk, men flotte operativsystem er det (kjører Debian Sarge atm) :-) Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Takker for alle innspill. Andres erfaringer med norske versjoner mottas med takk! Eg likar mykje betre OSet mitt på engelsk. Er berre blitt vant til det, og ser at oversetjingane ofte er rare/dårlege, og at ein ikkje får eit komplett norskt system. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Takker for alle innspill. Andres erfaringer med norske versjoner mottas med takk! Synes Ubuntu (warty) sin GNOME er veldig godt oversatt. Lenke til kommentar
Dalon Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2005 Mulig at engelse versjoner har sine fordeler men mine kriterier er alikevel: 1. Best mulig Norsk språk 2. Enkelt å sette opp 3. Enkelt å bruke Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Mulig at engelse versjoner har sine fordeler men mine kriterier er alikevel: 1. Best mulig Norsk språk 2. Enkelt å sette opp 3. Enkelt å bruke Da er Ubuntu perfekt. Installasjonen er veldig enkel selv om den er tekstbasert, og hele distribusjonen er kun rettet mot desktopbrukere og dermed veldig lett å bruke. Lenke til kommentar
Dalon Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2005 Takk for forslaget "Gimper" "Problemet" med å spørre så mange er at alle har sine egne erfaringer og man kan sitte igjen like klok. Vel noe klokere forhåpentligvis.... Jeg får holde en oppsumering senere i kveld for å se om det er en overvekt av anbefalinger i en eller annen retning.... Lenke til kommentar
meastp Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 skal du se på "vekten", får vel jeg henge meg på "ubuntu-klanen" Den tror jeg du vil like. Det finnes også såkalte LiveCD'er som gjør at du kan prøve ut forskjellige distroer før du installerer... Du putter da inn cd og starter maskinen fra den. Lenke til kommentar
pjuik Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Det spiller vel kanskje ikke så stor rolle hvilken av "nybegynnerdistroene" du velger, Det er bare å ta en, Fedora, SuSE, Mandrake eller Ubuntu. Jeg installerte selv Mandrake på laptopen første gang, men oppfattet den som ustabil som at det låste seg ganske ofte. Så etter det la jeg inn Fedora 3, og kjører etter noen måneder fortsatt med den. Enkel å installere for en nybegynner og veldig stabil. Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Mandrake sin oversettelse er nydelig. Herlig blanding av svensk, dansk og merkelig nok, norsk Lenke til kommentar
kiios Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 svensk dansk? han vil jo ha norsk.. ikke svensk eller dansk! Lenke til kommentar
treigen Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Har sjølv installert Mandrakelinux 10.1 og tykkje det er overaskande bra oversetjing her(ihverfall på nynorsk)! Systemet er stabilt, og rett og slett veldig enkelt å setje opp. Ordnar med partisjonering osv sjølv(dette kan du sjølvsagt også gjere manuelt). Dei aller fleste programma som følger med er også oversatt til norsk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Gnome 2.10 er naa 96% oversatt til bokmaal og 73% oversatt til nynorsk. Tall fra KDE vet jeg ikke noe om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå