Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Overvåkning av eget trådløst nettwerk

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bare lurer på om noen vet hvordan (og om det går) man overvåker et trådløst nettwerk. Jeg har et trådløst 108 mbit nettwerk (en ruter fra D-link). Jeg kunne godt tenke meg og finne ut om noen kobler seg på uten lov. Jeg vet at man kan sette på passord beskyttelse på nettwerket men jeg trenger ikke så my sikkerhet.

Ps lurer også på hvordan man overvåker et vanlig nettwerk.

Håper på fine svar

Påforhånd takk :!: :!: :!: :yes::D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke Netstumbler.

Går vel også an hvis du installert SP2 å høyreklikke på trådløsnettverkskobling nede til høyre og velge "Vis tilgjengelige nettverk".

Men anbefaler at du sikrer nettet ditt,om ikke med WPA (som er bedre) så iallefall med WEP (litt mindre sikkert, men duger).

Edit: Netstumbler fungere slik at den bruker wlan kortet\usb adapteren din som en antenne og ser om den finner andre nettverk i rekkevidde.

Riktignok, så viser ikke det om noen kobler seg på ditt nettverk, men om du bruker routeren din og sjekker loggen av og til, så vil det vise.

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

I konfigurasjonen til routeren din, bør det finnes noe alla "Wireless Status" eller "DHCP Client List"..

Ikke at jeg kjenner så godt til D-Link, men de fleste (brukbare) routere har en funksjon for dette. :)

Jeg vil på det sterkeste anbefale hvilkensomhelst privatbruker å sette passord på nettverket sitt.. Med mindre han faktisk vil at alle skal bruke det - uvitende til hva.. :S

Edit: Dersom du ikke setter passord på nettverket ditt, gir du så å si alle "lov".. Naboen din kan gjerne uvitende koble seg på nettverket ditt. Eller kanskje han litt mistenksomme fyren nedi gata "avlytter" nettet ditt, snætsjer et par passord her og der :cry:

Endret av [ReXoR]
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...