Gå til innhold

Mer PC2700 minne el. dual pack PC3200?

Celsior

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et Asus A7N8X-E Deluxe socket A kort, som det for tiden sitter en TwinMOS PC2700 512mb brikke på. Den begynner å bli vel utdatert og jeg merker at hele systemet bremser ekstremt mye ved eks.vis Source og p2p program oppe samtidig. Det er irriterende, og jeg vil gjøre noe med det.

Asus kortet mitt kan ta enten 3 brikker maks med vanlig DDR, eller èn brikke dual channel DDR (plasseres midterst). Grensenittet på kortet er inntil PC3200 og det tar maksimalt 1Gb per brikke.

Da jeg skal handle på Datakjeden (omtrent det samme som Komplett) har de to lavpris varianter som mest sannsynlig passer veldig bra for mitt system.

[billigste PC2700/3200 512Mb brikke]

CL2.5

Pris: Ca 700,-

Corsair Value S DDR-DIMM 1024Mb (kit med 2x ValueSelect 512Mb)

PC3200

CL2.5

Pris: 1089,-

Hvilken ville du valgt, og gjerne hvorfor?

Endret av Celsior
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville valgt den der DDR2-brikka, azz. Fordi jeg personlig har større behov for raskest mulig RAM, enn mye RAM. :eek: Huff, synd at det ikke har kommet DDR2-teknologi for oss AMD-systemtilhengere ennå. :(

Du, kjøp den DDR2-RAM-brikka, og oppgrader med en brikke til når du får mer penger igjen.

Endret av Ole Johan
Lenke til kommentar

Hvor i granskogen har du funnet ut at Asus A7N8X-E Deluxe støtter/tar DDR2. Det er riv ruskende feil. DDR2 kom leeenge etter at det kortet ble laget/lansert/kjøpt, og nVidia har overhodet ikke lagt inn støtte for DDR2 i nForce2-brikkesettet.

Du har overhodet ingen mulighet til å bruke en DDR2-brikke i det hovedkortet!

Hvis du tenker på dual-channel RAM (dual betyr dobbel som igjen likner på 2, som i DDR2 :p ) så er dette mulig ja.

Som sagt: Du kan ikke bruke DDR2 i det kortet. Kjøp Corsair DDR(1)-brikken du. Grei RAM til god pris.

Lenke til kommentar

[pirke, pirke]Kortet støtter faktisk opptil 3 brikker i dual-channel, men da kun på DDR333-hastighet. De fleste pleier å kjøre 2 brikker i dual-channel.

Dual-channel har lite eller ingen innvirkning på ytelsen på nForce2.[/pirke,pirke]

Tilbake til saken: Hvis du har planer om å bruke RAM'en din videre i et nyere system (hvis du skulle finne på å kjøpe noe så dumt :p ), så ville jeg valgt Corsair Value S-pakken med 2x512MB. Den vil kunne brukes i nyere systemer som "krever" PC3200.

(Du tar da ut TwinMos-brikken om du kjøper denne pakken med 2x512MB)

Men om du ikke har tenkt å bytte system på en god stund (altså etter at DDR2 er blitt vanlig), kan du like godt kjøpe en billig 512MB-brikke og sette den sammen med din TwinMos-brikke. De vil da kjøre i dual-channel.

Med 3 minnebrikker vil RAM-hastigheten automatisk bli DDR333. Brikkesettet tåler ikke mer enn det.

Lenke til kommentar
Asus kortet mitt kan ta enten 3 brikker maks med vanlig DDR, eller èn brikke dual channel DDR (plasseres midterst).

Dette stsemmer ikke, det lover jeg. Det er ingenting som heter dual channel minne, da alle DDR-moduler kan kjøre dual channel mode. For å kjøre DC må man ha minst to brikker, som plasseres på hver sin kanal, og dette omhandler kun minnekontrolleren, antall brikker, brikkenes kapasitet, og om man bruker de riktige slotene.

Med 3 minnebrikker vil RAM-hastigheten automatisk bli DDR333. Brikkesettet tåler ikke mer enn det.

Det gjelder kun hvis man bruker 3x1GB, DDR400 støttes inntil 2GB. Bruker man 3x512 eller 3x256 vil ikke klokkefrekvensen endres, men riktignok vil bare to av brikkene kjøre i "ekte" 128-bits modus (i den grad man kan snakke om det på nForce2). Dessuten kan man kjøre 128-bits modus med tre brikker, så lenge det er samme mengde på hver kanal. Altså hvis man f.eks. bruker 2x256 på de to "parrede" slotene, og en 512 på den sloten som står for seg selv. Dette burde bli temmelig identisk med å bruke to like store brikker på hver sin kanal, så lenge brikkene er noenlunde matchede.

Jeg ville nok ha kjøpt en til billig-brikke med f.eks. PC2700, som kortsiktig løsning. Problemet ditt er nok mest relatert til minnemengden snarere enn ytelsen.

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar

Takk skal dere ha, endre og bob. Dere kan si at jeg lærte noe idag også, hehe...

Da må det bli den billigste 2700/3200-brikken som finnes med CL 2.5, som blir den beste og rimeligste løsningen for meg; Og ikke minst, som vil fungere greit, ikke sant?

Endret av Celsior
Lenke til kommentar

Jeg fant f.eks denne:

noname DDR-DIMM PC3200 512MB DDR CL2.5 (for DDR-PC400MHz) for kr484,-. Det er jo billig som gull? Jeg kan jo også legge til to brikker, og da blir det plutselig den billigste 1Gb løsningen i tillegg. Dvs en oppgradering til totalt 1.5Gb minne, og det for 968kr!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Håhå, ja, nå kan jeg angre.

Jeg kjøpte en brikke noname CAS2.5 PC3200 512mb og parret den opp mot min TwinMOS CAS2.5 PC2700 512mb brikke. Dette så ut til å fungere bra i begynnelsen - men etter fem dager begynte alt å rakne. "Minnet kunne ikke være read" får jeg i massevis. Dette er noe jeg får ved bruk av CSS.

Jaja, da blir det å bytte ut begge brikkene og erstatte de med identiske 512mb Corsair Value S (er disse CL2.0 forresten?).

Noen som ante dette kunne skje..?

Endret av Celsior
Lenke til kommentar

Dual channel på socket A HK?? Ikke i helvete... må nok ha 939 el 940 for det ja..

Husk at hvis prosessoren din er 3000+ eller høyere vil den ha en hastighet som tilsvarer pc3200. Hvis den er under (2800+ og under) vil den ha 333MHz effektiv bus, og dermed pc2700. Pc3200 brikker vil klokkes ned på et 333 MHz system, er ikke sikker på om du kan kjøre de med bedre timings da men... Noen andre?

EDIT: leif

Endret av KusaRS
Lenke til kommentar

Kan for ordens skyld legge ut mine spesifikasjoner:

Asus A7N8X-E Deluxe rev1.1 | AGP bus @ 85mhz

AMD XP2600 Barton @ 1.7V | 2.1Ghz

Tt Volcano9 CoolMod @ ca.3400rpm

POV 6600GT Tt Heatpiped @ 590mhz/1130mhz

Sweex Gold Series 450W

CPU: Idle 60C / load 67C

Mobo: Idle 35C / load 39C

2stk kjiipe 512mb CAS2.5 brikker med timings 6-3-3 ved 2.8V. Nå satt opp til CAS3 med timings 9-4-4 ved 2.6V pga voldsom ustabilitet!

Endret av Celsior
Lenke til kommentar

Jeg har en maskin med Asus a7n8x-deluxe rev 2.0 med 2x256Mb Corsair brikker i dual channel. En av brikkene er 2700LL mens den andre er 3200LL, jeg oppgraderte nylig med en 512Mb TwinMos 3200 brikke og har nå 1gig ram. Corsair brikkene nyter enda godt av dual channel.

TwinMos brikken klarer fint 333mhz hastighet med stramme timings (2-2-3-5), den kostet omkring 400kr.

Tips: Kjøp den brikken så har du topp ytelse ved pc2700hastighet til en pris som er på omtrent det halve av hva andre merker koster.'

_ZetH_ det er den brikker jeg også anbefaler :thumbup:

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Når du nevner rev2.0, mener du BIOS versjon el. noe annet?

Jeg hadde en stk pc2700 TwinMOS 512 brikke som har fungert greit i over to år. Men den har jeg aldri klart å presse mer ut enn 386front/323side, CAS2.5 og timings 7-3-3. (Har derfor en brukt pc2700 brikke tilsalgs, billig, hvis noen vil ha den..?)

Er vel forskjellig fra hva slags oppsett man har, og fra hvor mye man OK'er de forskjellige komponentene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...