Gå til innhold

Skal ha meg hund - trenger hjelp angående rase


Ni kon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei alle sammen.

 

Skal endelig ha meg hund, da jeg har vurdert dette i lengre tid.

 

Kort om meg og husstand:

 

Jeg bor midt i Oslo i 4 etg uten heis. Kort vei til frognerparken der jeg vil lufe den. jeg kommer også til å kunne ha med min trofaste venn på arbeid.

 

Jeg trener aktivt og den vil få moderat kondisjonstrening. Dette betyr at den bør kunne løpe litt når det må til.

 

Videre har jeg alltid vokst opp med hund og har erfaring fra en rekke raser som terriere og settere.

 

I utgangspunktet ville jeg ha meg en Bullmastiff eller mastiff type. Dog er ikke dette hunden for meg da den ikke skal gå noe særlig i trapper eller jogges med.

 

Har i utgangspunktet tenkt på en Boxer eller boxer lignende rase. Og den må kunne omgås andre hunder (dog ligger mye på eieren her) og jeg får vel barn ved tiden så dette bør også være en bra kombinasjon.

 

 

 

Dog sitter jeg å vurderer amerikansk bulldog (spesiellt etter filmen : den utrolige reisen).

 

mer om den rasen:

http://www.canis.no/redirect.php?target=/o....php?raseid=374

 

 

Har du erfaring med denne rasen eller kjenner du til andre raser jeg bør vurdere?

Snowdog, hva sier du om din rase (som er?)

Jeg syns du skal ta kontakt med noen som har masse erfaring med forskjellige hunderaser før du velger deg hund. Ikke alle raser er for alle...

Lenke til kommentar

Vi har en flat-coated retriever, trokke det er noe for et bymenneske. En golden eller labrador retriever er nok et eksellent valg. Golden er jo familehund nr 1!

ikke skaff deg noen utpreget jakthund eller noen jeterhund. Det blir bare stress.

Og store hunder i blokk er generelt stress.

Lenke til kommentar

Jeg har også lyst på hund :D men får det ikke så lenge jeg bor under detta taket :\ ( har en kul fugl da )

 

Men med tanke på at du skal hund, så må den vel ikke ha en helt spessiel rase må den vel ?

Jeg for min del liker veldig godt Golden retriver. de er så søte og morsomme ^^

Lenke til kommentar

Blandingshunder har ofte mindre av "feilene" som rasehunder har. Blandt annet aggresivitet, øye øre og munnfeil.

Se i avisa på våren om du finner en blanding av to "gode" hunderaser.

No offence!

 

EDIT:

Golden retrivere er fine hunder, men er de ikke veldig dumme?

De går får å være noen av de smarteste hunderasene. :roll:

Endret av Rune_F
Lenke til kommentar

Jeg har liten erfaring med hund, men tanta mi har hatt 2 hunder, begge elghund. Den var i alle fall en kjempehund. Sprek, leken/familievennlig.

Men tror kanskje ikke det er noen byhund(?).

 

Har også trent en del med schäferen til naboen (som forøvrig er lensmannen, hunden er "pensjonert" politihund), hatt den med på tur. Den er en fin treningskamerat, har kanskje noe med at den er godt dressert og lystrer hver minste ordre..

 

OT, jeg har også inntrykk av at golden retriever er en dum hund :wee: .. I alle fall hunden til en jeg kjenner. Den skjønner jo ingenting. Har vel med dressur/hva den er vant til, det og.

Lenke til kommentar

Har du vurdert bovier? (sikkert skrevet feil)

 

De krever litt arbeid mens de er valper,(men det gjør vel de fleste hunderaser?) men gjør du et godt forarbeid vil du blir betalt i form av en utrolig snill og lydig hund med et rolig gemytt. Perfekt for å ha på jobben. De er glade i å løpe, og enda gladere i skiturer.

De er ganske store og sterke (vår var litt over 40 kg) med masse pels.

De mister ikke hår naturlig, så de må klippes.

 

Og så er de utolig søte da :love:

 

 

Ellers er Golden Retriever aldri et dårlig valg. Har aldri hatt en selv, men kjenner flere som har.

Lenke til kommentar

Er vel ingen hund som er direkte dum men noen er lettere å trene enn andre. Kanskje du skulle ha ringt noen kenneler med de nevnte rasene og snakke litt mer med de.

Er du helst ute etter hunder av moloseer typen?

 

Dere andre: Golden retriever er veldig smarte! Det er en del folk som har golden fordi den har det rykte av å være de beste familie hundene og har da disse uten at de trener de noe særlig i lydighet eller noe. Mange har de bare som kosehunder og da vil mange tro at de er dumme. :shrug:

 

Her er link til boerbol kennel i norge. Ser på videoene. :D

 

http://www.boerboel.no/

 

Her er link til Dorset olde tyme bulldogge kennel i norge. Mange fine videor her og. :D

 

http://www.old-bulldog.com/

 

Edit: Her er video av en norsk presa canario med en amstaff. Amstaffen ser ut som en valp i forhold. :p

 

http://www.molosserofthemonth.com/motm/year/2004/12/kamo.wmv

Endret av SnowDOG_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...