Gå til innhold

Skal ha meg hund - trenger hjelp angående rase


Ni kon

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Skal endelig ha meg hund, da jeg har vurdert dette i lengre tid.

 

Kort om meg og husstand:

 

Jeg bor midt i Oslo i 4 etg uten heis. Kort vei til frognerparken der jeg vil lufe den. jeg kommer også til å kunne ha med min trofaste venn på arbeid.

 

Jeg trener aktivt og den vil få moderat kondisjonstrening. Dette betyr at den bør kunne løpe litt når det må til.

 

Videre har jeg alltid vokst opp med hund og har erfaring fra en rekke raser som terriere og settere.

 

I utgangspunktet ville jeg ha meg en Bullmastiff eller mastiff type. Dog er ikke dette hunden for meg da den ikke skal gå noe særlig i trapper eller jogges med.

 

Har i utgangspunktet tenkt på en Boxer eller boxer lignende rase. Og den må kunne omgås andre hunder (dog ligger mye på eieren her) og jeg får vel barn ved tiden så dette bør også være en bra kombinasjon.

 

 

 

Dog sitter jeg å vurderer amerikansk bulldog (spesiellt etter filmen : den utrolige reisen).

 

mer om den rasen:

http://www.canis.no/redirect.php?target=/o....php?raseid=374

 

 

Har du erfaring med denne rasen eller kjenner du til andre raser jeg bør vurdere?

Snowdog, hva sier du om din rase (som er?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wee! Dahle skal få seg hund! :w00t:

 

Anyway rasen min er Amerikansk Staffordshire Terrier aka Amstaff.

Amerikansk bulldog er ganske lik amstaff egentlig men er en del større men de har en del vokterinstinkt i seg. Vokter hundene av denne kaliber skal man være veldig nøye med kordan den oppdras og er vannlig at man skal kunne en del om hunder før man anskaffer seg en slik en. Det er tydelig at du er en seriøs person så dette tror eg skal gå bra øyvind. Det finnes forresten 2 typer linjer hos amerikansk bulldog, johnson linjen som er en større og har kortere snute (mer bulldog av utseende) og så har man scott linjen som er litt mindre og har lengre snute og er raskere/mer atletisk. Scott typen ligner mer på amstaffer men er en del større.

 

Nå vet eg bare en oppdretter av amerikansk bulldog her i norge. Var en artikkel om de i dagsavisen: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1265545.ece

 

Man har andre raser som er av samme typen:

 

Presa/Dogo Canario: http://www.x-presa.net/ Imponerende kveg/vakt hund som er ganske nytt her i norge. Disse er store og sies å være molossernes atlet!

 

Sør afrikansk Boerboel: http://www.vikingsboerboel.com/ Enda en stor og imponerende atlet som også er få av i norge. Disse er også kveg/vakt hund.

 

Det finnes så mange raser egentlig som er fantastiske at eg sliter med å nevne noen. Nevnte noen som lignet på amerikansk bulldog. Egentlig vet eg ikke så absolutt mye om disse hundene borsett fra at de kan være krevende slik som det er med de fleste vakt/bulle hunder. dessverre er det slik at selvom hunden er blitt skikkelig sosialisert/oppdratt så kan de bli hundeagressive. Dvs at de ikke liker andre hunder av eget kjønn nå de når kjønnsmoden alder.

 

Min er nå blitt mindre begeistret for hannhunder selvom han ble mye sosialisert med alle mulige hunder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg skal ha meg en Staffordshire Bull Terrier når jeg kommer hjem fra militæret. Er rundt 10 år siden jeg fant ut at det var hunden for meg.

 

stbult.jpg

Lenke til kommentar
Synes du burde kjøpe deg en dverg dachs (langhåret), så kan du ta den på ryggen i sekk når du skal ut og løpe ;)

 

De er kjempesøte og tar liten plass.

 

Råtøffe hunder! Kan brukes til jakt og diverse også.

 

Indiana Jones (norgesmester i blodspor ++)

Timmy

Skulle til å si det samme.. Har selv hunden! Kjempesøt! :love:

 

Er så enkel hå ha med å gjøre også! Du kan sitte å kose med den i sofan også!

Lenke til kommentar

Takker for gode forslag.

 

Dog liker jeg at hund er hund, ergo har en viss størrelse. Dachs utgår derfor.

 

Ser ikke bort fra Golden Retrivers ;)

 

Ønsker heller ikke noen hund som er utpreget jaktinstinkt på heller, da disse er slitsomme å ha med å gjøre i frognerparken (jakta på min setter i en hel dag der inne).

 

Fine tips du kom med Snowdog.

Men jeg bor i 4 etg i en eldre blokk på frogner. Det jeg er redd for er å skade hunden. Var medlem i NBF (norsk Bullmastiff klubb) og satte meg meget godt inn i rasen. Dog velges denne bort nettopp fordi jeg bor slik jeg gjør.

 

 

Vet ikke noe om Amerikansk Bulldog, men lurer på om den vil slite med det samme. Amstaff ønsker jeg ikke, da de fleste som rusler rundt i nabolaget med en slik ofte ser mindre intligente ut. (no offence snos ;))

 

Har ikke behov for en hund for å tøffe meg. Grunnen til at jeg liker Bullmastiff og andre lignende er rett og slett fordi de "smiler" hele tiden. Har også vurdert Engelsk Bulldog, men den blir litt for lat for mitt vedkommende.

 

Er redd Boxern er utveien pga boforhold, dog vil jeg gå for Amerikansk Bulldog om det viser seg at den takler trapper på en bra metode. Jeg misstenker den for å kreve mindre trening enn en boxer (kondis).

Lenke til kommentar

Mellom-schnauzere er fine hunder. De er tøffe å oppdra og har noen raptuser som valper (de fleste raser er vel litt i farta som valper). De røyter heller ikke, noe som også er kjekt. Den er ikke så liten som dax men heller ikke så stor som en labrador. :) Har heller ingen problemer med trappegåing (selvom man må være forsiktig i begynnelsen)

Trappa her hjemme fra 1. til 2. etasje er RIMELIG bratt, men den klarer det uten problemer, øvelse gjør mester.

Lenke til kommentar

Dette med trapper og sånt er vel bare de aller tyngste rasene som sliter men de nevnte rasene skal ikke ha noe problemer med det borsett fra i valpetiden men der er alle hunder utsatt for skader. Har du vurdert Dorsett bulldogge eller olde tyme bulldogge? Disse er ganske så lik den engelske bulldoggen men er mer bevegelige og sliter ikke med de problemene bulldogen har. De er mer langbeint og bevegelige.

 

http://www.bulldoginformation.com/Dorset-o...me-bulldog.html

 

Finnes en som avler dorsett olde tyme bulldogge i norge mener eg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...