pederan Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Hei Ønsker en javascript test på at ingen verdier i et html skjema er like. Har litt vanskelig for å gjøre dette på en finurlig måte og ønsker derfor hjelp. Scenario: 5 felter (for enkelt skyld kalt a, b, c, d og e) som skal ha en tallverdi fra 1-5. Men ingen av verdiene skal gå igjen to ganger. F.eks en riktig kombinasjon a=2, b=4, c=1, d=5 og e=3 Dette burde være rimelig enkelt. Hvis det hadde vært php hadde jeg putta et og et tall inn i en array og brukt funskjonen in_array() som sjekker om verdien finnes i arrayet fra før av. Har ikke funnet en tilsvarende funksjon i javascript. Noen lure ideer? Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 if (a == b || a == c || a == d || a == e || b == c || b == d || b == e || c == d || c == e || d == e) alert("feil"); Hmm...ikke verdens mest elegante løsning nei Lenke til kommentar
pederan Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2005 Vet at det går å lage slike løsninger. Kan også putte i array og loppe så mye at man blir svimmel. Saken er at jeg i praksis har ni felter som skal ha tall fra 1-9, og som skal ha unik verdi. Skrev fem for å forenkle litt. Jeg er ute etter en litt mer elegant løsning. Men takk allikevel. Lenke til kommentar
Drømmemannen Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Du kan eventuelt putte verdiene i en array, kalle på sort() og så løpe igjennom arrayen og sjekke om du har to like verdier etterhverandre. Vet ikke om det blir mer elegant? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå