Gå til innhold

Temperatur på CPU/inne i kabinett

LasseN

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp bygd meg ny PC, AMD Athlon XP 1600+ på et Abit KX7-333 Hovedkort, vifte (enn så lenge) kun på CPU.

Jeg vet ikke helt om jeg liker temperaturene derimot nå, 38 grader kabinetttemp. og 52 grader CPU temp.

Hva mener folk om disse temperaturene, er det innenfor trygge grenser, eller bør jeg skaffe mer kjøling med kabinettvifte?

Leiligheten min er ikke akkurat nordpolen om sommeren, så romtemperaturen er nokså høy, dette er ikke akkurat noe pluss for PCen heller...

LasseN

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kompisen min har en XP 1900+ og to kabinettvifter. CPUen han lå på rundt 50 Grader(og mer).. Etter at han satt inn enda en vifte i fronten, ligger CPUen på rundt 43 Grader!

Så det hjelper en god del! Og man kan jo sette inn en veldig stillegående vifte! Har selv 5 Kabinettvifter(80mm) men jeg blir ikke forstyrret av dem.. Men der har kanskje lyddempningsmattene noe å si.

Lenke til kommentar

Dine temperaturer er ok så lenge maskina er stabil. Hvis den ikke blir ustabil eller lang tid under press, og temp ikke stiger over 60c, så er det ikke stort å bekymre seg over.

Hvis du derimot vil gjøre noe med det, finnes det stillegående løsninger. Kjøp et par Enermax adjustable vifter (de har dem på microplex), sett en foran og en bak (hvis ditt kabinett støtter det, og juster det akkurat så høyt som du selv vil, uten at du synes det bråker. Har selv denne løsningen, og det holder min kabinett temperatur på 23c (noe varmere hvis sola steiker på husveggen :smile: ).

Men som sagt........er ikke maskina ustabil, og aldri nærmer seg 60c er det ikke noe å bry seg om.........inntil den dagen du vil overklokke :smile: :smile:

Pål

Lenke til kommentar

Romtemperaturen klarer alle å måle...

(bare å fyre opp et termometer)

Cpu-temperaturen klarer alle å måle...

(med mindre hovedkortet viser feil da)

Kabinettemperaturen klarer IKKE alle å måle...

(for da trengs mest sannsynlig et eksternt termometer i kassa!)

Systemtemperaturen tror alle er det samme som kabinettemperaturen, men det er ikke tilfelle. Systemtemperaturen måles et eller annet sted på hovedkortet og kan bli påvirket av elektriske komponenter som utvikler varme.

(tror noen blander system og kabinett)

Bare en tankevekker dette... Jeg har selv trodd at systemtemperaturen var den samme som kabinettemperaturen, men det er som nevnt ikke alltid tilfelle.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-28 22:56, ritz00 skrev:

noen ide hvor denne ligger på mitt hovedkort?????

Jeg vet ikke hvor alle disse sensorene ligger. På noen hovedkort tror jeg de ligger ved northbridge på chipset... Min systemtemperatur er ganske lik kabinettemperaturen så jeg har ikke peiling på hvor den sensoren kan befinne seg...

Ellers husker jeg Byggeren hadde systemtemperatur på 52 grader da han klokket en NW 1.6GHz til 2.4GHz. Jeg mailet ham og spurte hvorfor kabinettemperaturen var så høy. Jeg tenkte han kunne puttet på et par kabinettvifter... Dummet meg litt ut, men er i dag glad for at jeg har forstått det. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...