Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL med 2 telefonuttak i huset. Spørsmål.

Anbefalte innlegg

Jeg har analog linje og 2 telefonuttak i huset.

Skulle bestille ”gjør det selv pakke” fra Tele2, men det sto at jeg kan ikke gjør det selv likevel

” Har du flere enn ett telefonuttak i huset, kan du ikke montere selv” og at det trenges en montør.

Lurer på om det kan gjøres likevel.

Har noen gjør dette selv?

En enkel og greit forklaring?

Noen som har en link som viser hvordan det kan gjøres?

Vil ikke kaste kr. 1000,00 for 10 min. arbeid

I tillegg har jeg trepolet kontakt, men jeg tror at man kan kjøpe en rj45 adapter.

Vanskelig å slutte med oppringt internet :no:

Endret av Vifteron
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil at telefonen skal virke på uttak nr 2... trenger du kanskje litt hjelp for å "koble om"...

Hoveduttak (trepol) -> rj45 overgang -> splitter -> dsl & telefon.

Jeg ville satset på en "gjør-det-selv"-pakke :)

Edit: HEHE... man skal bare bruke én splitter :)

Endret av wamjdi
Lenke til kommentar
Jeg har analog linje og 2 telefonuttak i huset.

Skulle bestille ”gjør det selv pakke” fra Tele2, men det sto at jeg kan ikke gjør det selv likevel

” Har du flere enn ett telefonuttak i huset, kan du ikke montere selv” og at det trenges en montør.

Lurer på om det kan gjøres likevel.

Har noen gjør dette selv?

En enkel og greit forklaring?

Noen som har en link som viser hvordan det kan gjøres?

Vil ikke kaste kr. 1000,00 for 10 min. arbeid

I tillegg har jeg trepolet  kontakt, men jeg tror at man kan kjøpe en rj45 adapter.

Vanskelig å slutte med oppringt internet  :no:

Det er klart du kan fikse dette selv, men det kan hende du må noe utstyr. I den ene kontakten din kommer linja inn. Her klipper du linja.

Nå vil det gjøre alt mye lettere dersom du satte opp en dobbel RJ kontakt her, men det går med 3-pol også.

Dersom du bruker 3-pol, bruker du en av kablene som fulgte med modemet og klipper pluggen av den ene enden. Den enden du har klippet, skjøter du "hvit/blå og blå" mot det paret som linja kommer på. Deretter plugger du denne i "Line" på splitteren. Så klipper du pluggen på en til kabel, og plugger andre enden i "Tel/Phone" eller hva det måtte stå. Den klipte enden kobler du "hvit/blå og blå" inn på 3-polt kontakten din, og kobler den kabelen som går videre til neste kontakt inn på samme.

Så er det bare å klippe fint i ramma til kontakten slik at du får den på med kablene påplass. Nå har du uttak for adsl fra splitteren ved første kontakt.

Dersom du skal ha modemet ved andre kontakt, gjør du det samme, men må koble enda en kabel fra splitteren som du skjøter mot et ledig par i kabelen som går til den andre kontakten.

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvis du vil at telefonen skal virke på uttak nr 2... trenger du kanskje litt hjelp for å "koble om"... evt. bruke splittere på begge uttakene (vet ikke om det egentlig lar seg gjøre...)

Hoveduttak (trepol) -> rj45 overgang -> splitter -> dsl & telefon.

Jeg ville satset på en "gjør-det-selv"-pakke :)

Fyyy! *smekk på fingrene* :D

Ikke bruk flere splittere. Det funker heller dårlig, og gir meg mye mer å gjøre :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...