Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

1 kr ekstra/l for å slippe årsavgift?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syntes rett og slett av både veiavgiften og bensinprisene er lattelige.

Men slik er det nå. Jeg ville nok ikke frivillig gått med på en slik avtale, ettersom jeg kjører forholdsvis mye.

Avgiften er for høy, men alikevell nødvendig. Vi er tross alt et rikt land, og de fleste har råd til dette. Det er snakk om prioriteringer :)

Ps.

Betalte min for 5 miutter siden. Kom på det da jeg så denne posten. :)

Lenke til kommentar

Avgiften skulle vært litt lavere og bensinprisen MYE høyere.

State burde putte pengene sine i kollektivtilbudet i stedet for veier. men jeg er enig at prisen er altfor høy når vi har så dårlig kollektivtilbud. Jeg går på videregående og må bytte mellom trikk og buss halvveis. det tar 3 ganger så lang tid med kollektivtransport som med bil. det går faktisk også fortere og sykle dit om sommeren. Det er også alt for dyrt å ta buss og trikk!!!!!!!!!!!!!!!!

MER PENGER TIL KOLLEKTIVTRANSPORT!!

Lenke til kommentar

Itsærn: Bensinprisene mye høyere? har du røyka sokka dine du eller? Er du klar over hvor mye det koster å eie en bil i ett år? Tror nok det du bruker på kollektivtrafikk er småpenger i forhold.. Kan være enig i at utbygging av kollektivtilbudet i Norge er et bra tiltak, men tror ikke løsningen er å få enda mer avgifter på bensinen.

Fikk meg forresten er smell med veiavgiften nå. hadde helt glemt den :S har ennå ikke fått betalt den, og den har forfallsdato i dag...

Endret av knutmarius
Lenke til kommentar

Bensin\diesel prisene er ikke høye i Norge, koster det samme i alle andre vest europiske land, Sverige, Danmmark, England, Tyskland osv. Hadde gjerne betalt 1 kr ekstra pr liter for å slippe årsavgiften, hadde vel blitt 1000 lapp ekstra i året på drivstoff utgiftene.

Lenke til kommentar

Det som er det ironiske oppi allt dette er at det er billister som betaler for enormt mye i samfunnet, hva gjør man om plutselig 50% satte fra seg bilen og sluttet å bruke den....

Den som mener bensinprisen burde være høyere kan umulig ha gått ferdig barneskolen og lært seg hva det faktisk koster.....

Når i tillegg bilavgiftene er så høye at folk ikke kan kjøpe trygge biler så blir det helt vanvittig om vi skal betale mer. Eneste ideen jeg kommer på er å ta en krone av de avgiftene som er på bensin idag(er vel en 6-7kroner uansett) og kutte ned på årsavgiften.

Norge er ett fint land, vanlige folk har knapt råd til en trygg og miljøvennlig bil fordi staten skal ha sin del fordi man er imot biler, ofte snakker man og om miljø. Men hvilke personer kan mene at en 10-20 år gammal rustholk er miljøvennlig....hvorfor skal ikke en familie med gjennomsnittlig inntekt kunne kjøpe seg en nyere tryggere bil? Fordi avgifter på bil og drift er så dyrt og de blir like hardt straffet med avgifter som alle andre miljøbomber rundtom på veiene...

Lenke til kommentar

tilfeldig søk:

Bilavgiftene gjør at vi også har den nest eldste bilparken i Europa. Alderen er 10,3 år i gjennomsnitt, og har økt med 0,1 år fra året før. Bare Finland har eldre biler med 10,4 år. De nyeste bilene kjører spanjolene rundt i. Deres biler er i gjennomsnitt bare 7,0 år gamle. Kanskje litt ekkelt å tenke på at Polen har skaffet seg en yngre bilpark (9,5 år) enn vi har vært i stand til.

http://www.an.no/bil/article1104683.ece?service=print

Endret av Paddington
Lenke til kommentar

Dette med å betale 1 krone ekstra for hver liter bensin vil være like lite rettferdig som dagens ordning. Ikke alle biler bruker like mye/lite bensin pr mil.

Bensin brukes til mye mer enn bare biler som ferdes på offentlig vei.

11,76 pr liter 95 blyfri? Nei, takk.

Da vil gamle biler som bruker mer drivstoff enn nye biler straffes. Forutsatt at de har samme kjørelengde

Lenke til kommentar
Dette med å betale 1 krone ekstra for hver liter bensin vil være like lite rettferdig som dagens ordning. Ikke alle biler bruker like mye/lite bensin pr mil.

Da vil gamle biler som bruker mer drivstoff enn nye biler straffes. Forutsatt at de har samme kjørelengde

Gamlie biler som bruker mye drivstoff bør straffes. Kombinert med et fornuftig avgiftsnivå på nykjøp av bil ville vi få mindre utslipp og sikrere biler. Hva med 15 kroner literen og vesntlig mindre avgift på kjøp av ny bil?

Endret av Paddington
Lenke til kommentar

Gamlie biler som bruker mye drivstoff bør straffes. Kombinert med et fornuftig avgiftsnivå på nykjøp av bil ville vi få mindre utslipp og sikrere biler. Hva med 15 kroner literen og vesntlig mindre avgift på kjøp av ny bil?

Problemet er jo at nyere biler i norge koster såpass at en del ikke har råd til annet, er det feks. rettferdig at en student skal betale fordi han/hun ikke har råd til annet? evnt samme problemestilling for en del familier... :ermm:

Hadde man fått ned bilavgifteene så kunne man forsvart å straffe de med gamle og forrurensende biler, men staten er mer opptatt av å dra inn penger.....

Lenke til kommentar

Årsavgiften er vel ikke for å straffe noen biler i forhold til andre. Årsavgiften betaler man for å få lov til å kjøre med bilen sin på norske veier.

Greit nok at høyt drivstofforbruk kan knyttes direkte til økte utslipp, men det skal da ikke årsavgiften straffe bilisten med. Den "straffen" tas inn allerede gjennom bensinavgiftene

15kr literen og billigere nybiler? Nei, takk. Jeg liker gamle biler.

Lenke til kommentar

Det første man bør gjøre er helt klart å fjerne bompengene, som er den minst effektive og mest urettferdige måten å samle inn penger på.

Så bør man sette ned (eller fjerne) omregistreringsavgiften som også er uten mål og mening.

Man burde kanskje også endre på bensinavgift/årsavgift. Om en krone er et passende beløp er jeg ikke sikker på, men det er en fordel at man betaler etter hvor mye man bruker.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke betale 1 krone mer pr. liter bensin, det er da grenser hvor mye bilholdet skal koste. Dere kan jo begynne å regne, bensin, veiavgift, bompenger, forsikring, reprasjon/vedlikehold, slitasje og verdiforringelse. Det blir nok ingen liten sum!

Staten tar så mye inn i avgifter at det burde holde både til veibygging/vedlikehold og personskadeavgift tar de jo i tillegg.

Det galne ved kjøp av ny bil er at du må betale moms på avgiften til staten. Altså avgift på avgift.

Nå er det nok utgifter så får staten ta litt mer av dem som har noe å betale med.

ellers så får vi skaffe oss hest og "kjerring" :dribble: så vi kan betale utgiftene

Lenke til kommentar

For folk flest blir det ikke mer å betale.

Det er jo rettferdig at de som benytter veinettet mest også skal måtte betale mest.

Eksempel:

Med et forbruk på 0.6l/mil blir det en avgift på 60 øre pr mil. 2000kr/ 0.6kr/mil = 3333 mil. Så så lenge du ikke kjører mer enn 33 333 km/år, så kommer du faktisk gunstig ut av denne måten å betale årsavgift.

Altså:

De som blir belastet av denne måten å betale avgift på, er de som kjører mye og de som benytter biler med høyt forbruk.

Avgiftsfri bensin:

Hvis dette innføres bør det tilrettelegges avgiftsfri bensin til de som ikke benytter veinettet, som båter og traktorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...