Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Manglende grenser for hva man kan få patent på?

plankeby

Anbefalte innlegg

Fredrikstad blad skriver om et lokalt firma som har fått patent på DVD-postkort. Ja, det er akkurat et "postkort" med DVD festet på (jeg har sett samme variant med musikk CD før)! - Ikke noe spesielt ved verken innpakning eller DVD. Slik kan man altså få patent på!!

Det finnes sikkert mange andre rare eksempler også.

-Eller er det bare jeg som reagerer rart på dette?

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har tatt patent på oksygen/luft.... :whistle: ?

Finnes sikkert mye jeg kan ta patent på, skal finne på noe skikkelig onskapsfullt en gang :devil:

Og ja, det finnes nok grenser vil jeg tro, er vel kanskje en regel ala dette:

Kan ikke tas patent på livsnødvendige biologiske stoffer eller no sånt.

Og penger må sikkert betales.

TSP :innocent:

Lenke til kommentar

Overskriften i denne tråden er ment som å stille dette med patent på spissen.

Jeg har ikke fulgt med på patenter av ulike slag, men reagerer på at det nesten kan virke grenseløst hva man kan søke patent på.

Det kan være lang alminnelig bruk av en ting, hvor en person brått ønsker å få patenet (=enerett) på bruken/ en bruksmåte. Det er jo penger som er motivet.

Særlig u-land må nok lide for vestens kyniske patentbruk.

F.eks.:Et TV program tok opp en type plante som har slankende effekt, lokalbefolkningen hadde brukt planten til mat og næring i mange år. Et stor firma fikk patent på å bruke planten til produksjon av div. helsekostprodukter. Lokalbefolkningen fikk ikke lenger lov til å bearbeide planten til eget bruk lenger, og led da enda større nød.

Industriland tar patent på kunnskap de får hos u-land, dermed må u-landet kutte ut "tradisjonen" for tingen det gjelder. Særlig mye innen helsekost og naturpreparater er fra ulike gamle kulturer, hvor velstående personer tar patent på hele greia.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Man kan ta ut patent på nyvinning. Hvis du har funnet opp noe glupt og er redd for at andre stjeler patenten for produksjon kan du enten ta ut mønsterbeskyttelse som mer går på utformingen du har valgt.

Hvis oppfinnelsen din er fantastisk kan du søke om patent i fra ett land til verdenspatent.

Både mønsterbeskyttelse og patenter må det søkes om det er ikke noe man bare "tar"

Hvis du har en verdenspatent (som koster flesk) har du et begrenset antall år hvor kun du styrer produksjonen før andre selskaper kan begynne å produsere samme vare.

De ferreste har råd til å bære kostnadene med en verdenspatent alene hvis de da ikke har inngått avtale med andre for å sette patenten i produksjon og salg.

Endret av reor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...