numbnut Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 (endret) sitter med en barton 3200+ på ett nF2 bord med 1gb minne (200mhz/cl2) og ett 9800XT, to 250gb satadisker rusler i raid1. hos min arbeidsgiver er det sånn at det kommer en pott til pc oppgrading hvert år som må brukes innen utgangen av mars ellers trekkes den tilbake. nå har jeg en sum penger, ca 5000,-, som jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre med. klarer liksom ikke å finne den logiske greia og oppgradere til. ok, jeg kunne brukt det på skjermkort, men det ville blitt sett stygt på. cpu, kh og minne er potten beregnet på. hva skal jeg kjøpe? satte sammen en 939 3800+ her for noen uker siden for å ha hjemme. det var ikke noen drastisk ytelsesøkning kontra 3200+ boksen. forskjellene ser jeg primært i syntetiske tester. forskjellen var langt større fra min gamle xp2000+ med 512mb minne til barton 3200+ med 1gb minne som jeg gjorde våren '04. edit=boksen brukes til grafiske operasjoner, kontorapplikasjoner og litt spill på jobben.. Endret 15. mars 2005 av gtbikes Lenke til kommentar
Apoc_ Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Den maskinen du har nå er jo konge. Har du ikke lyst på noe annet? skjerm, høyttalere eller noe sånt? Du får jo et godt stykke skjerm for 5000. Lenke til kommentar
numbnut Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2005 skjermer bokføres som investering hos oss, mens maskinvarekomponenter føres som forbruk. så jeg kan ikke kjøpe, skjerm, farvelaser, høyttalere og så videre. jeg må kjøpe komponenter som er inni boksen. jeg kan heller ikke kjøpe en ny boks.. skal jeg være den første som takker nei til pengene og dermed får en ekstra stjerne hos øk-sjefen? Lenke til kommentar
Griznah Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Jeg ser ingen grunn til å bytte annet på den boksen enn skjermkort som du sier selv. X850XT med dual DVI for fremtiden? Kanskje maskina di bråker så du kan få den stillere ved å bytte kjøleløsning? Ser du skriver primært CPU, HK og minne men... 2GB er en mikrometer bedre enn 1GB, men liten vits egentlig så sant det ikke er mye grafiske operasjoner. Lenke til kommentar
numbnut Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2005 Jeg ser ingen grunn til å bytte annet på den boksen enn skjermkort som du sier selv. X850XT med dual DVI for fremtiden? Kanskje maskina di bråker så du kan få den stillere ved å bytte kjøleløsning? Ser du skriver primært CPU, HK og minne men... 2GB er en mikrometer bedre enn 1GB, men liten vits egentlig så sant det ikke er mye grafiske operasjoner. har vært inn på tanken å bytte ut minnet med 2gb minne. men ved neste veiskille er det vel ddr2 som gjelder. og som du sier, det er mikroskopisk ytelsesgevinst. jeg bruker adobeprogrammer og endel corel. ikke noe virkelig heavy, de største bildefilene er vel rundt 600mb. det hadde vært fristende med det raskeste skjermkortet.. har lekt litt med tanken. saken er bare at øksjefen er ganske oppegående og skjønner hva vi driver med.. Lenke til kommentar
Griznah Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Oppegående øk-sjefer er ikke moro =) Eller andre sjefer for den saks skyld Ser egentlig ikke noen "utvei" for budsjettet ditt enn mer stille kjøling hvis det er noe du ser som behov. Hvis ikke får du bar elevel med + i boka=) Lenke til kommentar
numbnut Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2005 hva om jeg dumper hele amd systemet og kjøper en intel P4 650 og et lga775 bord? vil det bli noen merkbar forskjell? for jeg vil nødig kaste amd ut vinduet uten grunn Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 (endret) Hva med å vurdere en dual-cpu løsning type Opteron. Men når jeg ser nærmere på prisene så spørs det om du får hk og 2 stk cpu for 5000,- (langt mindre ram også) Men alt kommer jo ant på om du driver mye med multi-tasking eller at programmene du bruker støtter SMP Endret 15. mars 2005 av phoen|x Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Hva med å kjøpe en athlon-xp-m 2400 35w, vannkjølings-kit og noen extreme minnemoduler . Da ville du nok kunne toppe 3200 systemet med klokking . Vet ikke hvilket nf2 hk du har , og om det er et godt overklokkingskort men hvis ikke kunne du slengt med et DFI socket-a kort også. Lenke til kommentar
Culpa Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 skal jeg være den første som takker nei til pengene og dermed får en ekstra stjerne hos øk-sjefen? Kjøp den stjernen du... Det er alt for mye sløsning i samfunnet i dag og du kan være med å spare naturen for noen tungmetaller. Kanskje får du tøyd potten litt ekstra neste år dersom du trenger det. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Kjøp en A64 3000+ BOXED og et POV GeForce 6800GT PCI-E på Netshop (sum rett under 5k), og så kjøper du et DFI SLI-hovedkort for egne penger og lever på vann og brød i en måned. Lenke til kommentar
qingan Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Jeg ser ingen grunn til å bytte annet på den boksen enn skjermkort som du sier selv. X850XT med dual DVI for fremtiden? Kanskje maskina di bråker så du kan få den stillere ved å bytte kjøleløsning? Ser du skriver primært CPU, HK og minne men... 2GB er en mikrometer bedre enn 1GB, men liten vits egentlig så sant det ikke er mye grafiske operasjoner. har vært inn på tanken å bytte ut minnet med 2gb minne. men ved neste veiskille er det vel ddr2 som gjelder. og som du sier, det er mikroskopisk ytelsesgevinst. jeg bruker adobeprogrammer og endel corel. ikke noe virkelig heavy, de største bildefilene er vel rundt 600mb. det hadde vært fristende med det raskeste skjermkortet.. har lekt litt med tanken. saken er bare at øksjefen er ganske oppegående og skjønner hva vi driver med.. Hvis bildefilene du jobber med er på 600mb, får du nok bruk for 2gb ram. Det er jo ikke så dyrt for tida, så hvis du bare kjøper det får du kanskje en liten stjerne i boka allikevel? :-) Lenke til kommentar
emacoolit Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Dersom dere bruker programmer som i nærmeste framtid vil få støtte for 64-bit, så er det all grunn til å vurdere et nForce4 HK, og socket 939 CPU. Du vil ikke merke stor forskjell nå, men til neste år så bruker du 5000,- på mer RAM og den dyreste CPU´en du har råd til innenfor budsjettet. DA vil de to oppgraderingene være merkbare. Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Går det ikke ann å selge den gamle? Lenke til kommentar
numbnut Skrevet 15. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2005 etter en lang dag med møter må jeg vel svare på litt. Selge? nei det er en kontormaskin i ett firma. Opteron. Ja jeg har vurdert en opteron 244 i dual på ett MSIbord. men etter nøyere gjennomgang kanskje jeg skulle kjøpe en gig med minne til og la resten gå tilbake til itsjefen. takk all for innspill.. det gleder meg at min tankerekke ikke var så gal likevel og at den Bartonprosessoren holder en liten stund til. Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 etter en lang dag med møter må jeg vel svare på litt. Selge? nei det er en kontormaskin i ett firma. Opteron. Ja jeg har vurdert en opteron 244 i dual på ett MSIbord. men etter nøyere gjennomgang kanskje jeg skulle kjøpe en gig med minne til og la resten gå tilbake til itsjefen. takk all for innspill.. det gleder meg at min tankerekke ikke var så gal likevel og at den Bartonprosessoren holder en liten stund til. Fornuftig bruk av midlene synes jeg. Ikke noe grunn til å oppgradere for oppgraderingens skyld - det er jo tross alt "bare" kontormaskina di. På hjemmemaskina hadde det nok stilt seg annerledes. *Tronaldo* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå