Gå til innhold

øvelse kjøring med pasasjerer?

lilfire

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg snakka med forsikringsselskapet om det, og det sa de at var ok... :D

Brodern hadde hørt det samme, men de sa at det var ledsager som juridisk sett er fører av bilen, og der gjelder jo forsikring :thumbup:...i utgangspunktet i alle fall... ;)

Stemmer bra det, så lenge ledsager sitter på og har L bakpå, er han på papiret sjåfør av bilen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
som topic sier lurer jeg på om det er lov å; øvelse kjøring med pasasjerer?

synnes trafikkreglene har blitt gjoer om så mye i de siste årene at jeg ikke har klart følge med.

Sist jeg sjekket har du stort sett lov til å gjøre alle tingene du kan med lappen når du øvelsekjører. Dette involverer f.eks pasasjerer og tilhenger.

Lenke til kommentar
Ikke med tilhenger da det er eget sertifikat for det...

Det fikk jeg vite av en snill politimann som ba meg bytte plass med pappa når jeg kjørte en gang.

Hø? :huh: Dette stemmer overhode ikke. Med førerkort B kan du kjøre med tilhenger på opptil 750kg. Tilhengeren kan være tyngre såfremt tilhenger og bil ikke veier mer enn 3500kg og tilhenger ikke overstiger bilens egenvekt. Utenfor disse reglene må man ha førerkort BE.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ikke med tilhenger da det er eget sertifikat for det...

Det fikk jeg vite av en snill politimann som ba meg bytte plass med pappa når jeg kjørte en gang.

det avheingier på hvor stor hengeren er ;)

for en henger som har tilatt total vekt under 750 kg

eller

for et vogntog under 3500kg

kan dras av en med bare klasse b , sett at bilen har lov og dra så stor henger da , og da kan du øvelseskjøre med det , men si bilen din veier 3499kg og du har henger , da må du ha klasse BE for og dra hengeren

Lenke til kommentar
men si bilen din veier 3499kg og du har henger , da må du ha klasse BE for og dra hengeren

Feil! Er tilhengeren 750kg eller lettere er det fult lovlig å kjøre en bil på 3499kg med tilhenger på opptil 750kg. Reglene er (som jeg skrev lenger opp) som følger:

Med førerkort B kan du kjøre med tilhenger på opptil 750kg. Tilhengeren kan være tyngre såfremt tilhenger og bil ikke veier mer enn 3500kg og tilhenger ikke overstiger bilens egenvekt. Utenfor disse reglene må man ha førerkort BE.

Dette er forøvrig hva førerkort B er:

Klasse B - Personbil/varebil

Gjelder for personbil, varebil, kombinert bil (motorvogn som ikke har flere enn 8 passasjerplasser og tillatt totalvekt ikke over 3500 kg). Du kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt ikke over 750 kg. Du kan også trekke tyngre tilhenger, men da må tillatt totalvekt for bil og tilhenger ikke overstige 3500 kg,samtidig som tillatt totalvekt av tilhengeren ikke må overstige bilens egenvekt. Du kan også kjøre traktor, beltemotorsykkel/snøscooter, med eller uten tilhengerslede og trehjuls motorsykkel.

Alderskrav: 18 år.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...