faaeri Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Fotografering på påskefjellet Siden det nærmer seg påske, og mange sikkert skal på fjellet, tenkte vi det var på sin plass med noen gode råd om hvordan man fotograferer under så spesielle forhold som det er kan være der – både store mengder snø, og sterk sol som gir harde kontraster. Les artikkelen her Lenke til kommentar
her Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Ved innstilling av "overskyet" på hvitbalansen, - tilsvarer dette manuell innstilling av eksponeringen, eller bør vi bruke en kombinasjon av disse for å unngå blåstikk under snøforhold og lite sol? Vil ikke også en økning av eksponering ofte også resultere i utbrent bakgrunn, f.eks himmel? Her Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 +1 EV og RAW format burde holde mulighetene for hvit snø gode. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Adobe PS CS med sitt Shadow/Highlight-filter med sine instillingsmuligheter, fungerer svært bra på kontrastrike motiver. (Image >Adjustments >Shadow/Highlight. Noen kamera er utstyrt med dette filteret, kalles gjerne Digital Flash) Lenke til kommentar
Climber Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 (endret) En solblender er vel også å anbefale, særlig i snørike omgivelser der lyset blir reflektert fra "alle kanter". Endret 15. mars 2005 av Climber Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Manuell hvitbalanse burde kanskje vært nevnt i artikkelen (jeg fant det ikke), i tillegg til +1EV. RAW er også til god hjelp, da slipper man å justere hvitbalansen. Lenke til kommentar
steinmb Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 har selv en D70, hvordan er det anbefalt å justere opp hvitbalansen? Jeg mener mot sneen eller no slik før man tar bildet. Kan hende jeg spørr litt dumt for jeg har akkurat fått kameraet og det er mitt første digitale speilrefleks... Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 25. april 2005 Del Skrevet 25. april 2005 Manuell hvitbalanse av enten et gråpapir eller hvitt ark. Det viktigste er eksponeringen, sett denne til ca +1 EV, for å unngå grå snø. Dette fører til endel utbrendthet (ihvertfall fare for det). Muligheten her er å ta to identiske eksponeringer, men den ene med -EV, og den andre +EV, evnt et graderingsfilter. Tar du to bilder, legges disse sammen i Photoshop. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Et problem med hvitbalanse er skygge- kontra sol. Tar man hvitbalansen i skyggen så vil alle solfylte områder blir alt for gule, men skyter man hvitbalanse i sola så vil skyggepartiene bli for blå igjen. Her må man ta en avveining om hvilket "onde" man ønsker. En ide kan være å skyte hvitbalansen ned i snøen med halve sol og halve skygge. Du vil da få en mellomting. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Kanskje viktigst, bruke histogrammet! Pass på at kurven ikke klater på venstre og spesiellt høyre del av skalaen (dvs utbrent). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Hmm, guiden mangler noen tips som jeg tenkte på når jeg så overskriften: - Bruke råformat. Det gir bedre dynamikk og mulighet for korrigering av både hvitbalanse og kontrasten senere. Det er riktignok ikke like effektivt som å ta to bilder av det samme motivet for å sette de sammen i Gimp (eller tilsvarende) senere for å lage et såkalt HDR-bilde, men til gjengjeld fungerer det også på bevegelige motiver. - Bruke UV-filter. Dette fungerer særlig på eldre kameraer/objektiver med manglende eller dårlig UV-filtrering og særlig høyt i fjellet der UV-strålingen er sterkere enn ved havnivå. (Redigert: Gjelder kun analoge kamera) - Bruke polariseringsfilter for å få frem kontrast/struktur i snøen bedre. - Bruke gråfilter (ND-filter) for å redusere lukkertida i ekstremt lyse omgivelser. F.eks når man skal ta bilde med nysnø som bader i intenst sollys. Et mørkt gråfilter kan også brukes for fremheve bevegelser i bildet. F.eks at en som kommer ut fra hoppkanten faktisk ser ut som han er i bevegelse og ikke fryst dønn fast. Noe som ofte skjer på grunn av at sterk lys gir veldig korte lukkertider. - Blende ned til f/5,6 - F/11 for å oppnå maksimal skarphet. (Automatikken har en tendens til å blende for mye eller for lite og dermed gi unødvendig uskarpe bilder.) Hva som er best for ditt kompaktkamera eller objektiv varierer. Sjekk gjerne tester på nett for å finne optimal blenderåpning. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Hmm, guiden mangler noen tips som jeg tenkte på når jeg så overskriften: Flere gode forslag her. - Bruke UV-filter. Dette fungerer særlig på eldre kameraer/objektiver med manglende eller dårlig UV-filtrering og særlig høyt i fjellet der UV-strålingen er sterkere enn ved havnivå. Du bør presisere at dette gjelder analoge kameraer. De digitale kameraene har UV filter som en del av sensor-konstruksjonen, så et ekstern UV filter er unødvendig. Tom Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Du bør presisere at dette gjelder analoge kameraer. De digitale kameraene har UV filter som en del av sensor-konstruksjonen, så et ekstern UV filter er unødvendig. Ok, jeg har satt det inn nå. Har alle digitale kameraer UV-filter på sensoren? Hvor effektivt er filteret? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Du bør presisere at dette gjelder analoge kameraer. De digitale kameraene har UV filter som en del av sensor-konstruksjonen, så et ekstern UV filter er unødvendig. Ok, jeg har satt det inn nå. Har alle digitale kameraer UV-filter på sensoren? Hvor effektivt er filteret? Såvidt jeg har forstått det, så skal alle ha det, og at det er effektivt nok. Det er ihvertfall det som blir påstått hver gang man diskuterer UV filtre her på forumet. Tom Lenke til kommentar
Dogagon Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Ein huskeregel som ein amerikanar ein gang sa til meg når det gjeld fotografering av snø, "snoverexposure". Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Tipset om å overeksponere kommer alltid opp i slike tråder. Med mine to Canonkameraer (350D og 30D) så stemmer ikke dette, heller tvert imot. Overeksponerer man med disse så får man VELDIG raskt utbrente høylyspartier. Kanskje er Canon bedre enn snittet på lysmåling i snø? Mine beste råd: Ta ALLTID bilder i RAW Juster levels (ofte et veldig snevert dynamisk omfang i fjellet, bortsett fra når man har med både sola og skyggeområder i ramma) og curves (forsterk kontrastene) i ettertid. Om du har Canon, sett den 1/3 på UNDEReksponering (gjelder nesten alltid) Vær nøye med hvor du måler lyset Sjekk histogrammet Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Kanskje viktigst, bruke histogrammet! Pass på at kurven ikke klater på venstre og spesiellt høyre del av skalaen (dvs utbrent). Helt, helt enig. Det er mye bedre å sjekke histogrammet jevnlig og forstå hvordan lysets kvaliteter fungerer enn å lære seg tonnevis med tommelfinger-regler som man brukte i de gamle analoge dager. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg