Gå til innhold

Jobbintervju, hvordan stille best mulig forberedt?

zaico

Anbefalte innlegg

Er blitt innkalt på jobbintervju, og har aldri vært på intervju i "voksen" -alder.

Det dreier seg om en salgsagent stilling, og jeg lurer på endel grunnlegende ting i forhold til intervjuet.

Noen her som har vært på endel intervjuer, og kan gi meg noen tips?

Bekledning? Dress? Pent? Vanlig (jeans og skjorte) ?

Hadde egentlig ikke forventet å bli innkalt til noe intervju, regnet med at de ønsket en langt eldre kandidat. Jeg regner med at min største utfordring er å bli oppfattet like seriøst som de litt eldre kandidatene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aetat har en ganske grei side med jobbslkertips som tar for seg hele prosessen:

http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=1363

Som salgsagent ville jeg nok vurdert pen bukse og skjorte, evt. dress, men det avhenger helt av firmaet og stillingen. Hva går jobben ut på? Når det gjelder alder vil man ofte ha unge folk som er på hugget framfor eldre og mer bedagelige personer, så du skal ikke se bort fra at aldern din er en fordel :)

Lenke til kommentar

Det dreier seg om salg fra grossist til butikk, i et stort og seriøst selskap. Regner med at det blir mest salg til dagligvarebutikker, så dress blir nok ikke "arbeidsantrekket".

Takker for kjempetips, Aetat hadde vannvittig mye nyttig informasjon.

Lenke til kommentar

Hei.

Her er mine tips.

1. Ikke kom med selvskryting eller tøysing under intervjuet, kun sakelige svar på sakelige spørsmål. Smil gjerne, og vis at du er imøtekommende. Er du nervøs, må man gjerne si det til intervjuerne. Dette har de forståelse for. De er jo mennesker de også.

2. Still opp i pene og rene klær. ikke nødvendigvis dress, men klær som du ville brukt på besøk til bestemor. Nyklipt på håret og nytrimmet skjegg/bart/skinnskjegg. Dette viser at du tar vare på deg selv, pluss at i en salgsstilling er trynefaktoren viktig.

3. Finn informasjon om firmaet, og spør gjerne om ting du lurer på. Dette viser at du er interessert og engasjert.

4. Når du forteller om hva du har gjort/jobbet med tidligere, er det viktig å fortelle om hvilke erfaringer du fikk ut av jobben. Feks hvis du jobbet på RIMI, så kan man utheve ting som feks låseansvar eller viktige hendelser.

Lykke til på intervjuet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...