Gå til innhold

Anbefalte innlegg

de planlagte endringene i Python - er det en god ting?

http://groups-beta.google.com/group/comp.l...e7d2839f76e9d56

..om språket mer og mer går over til å bruke et statisk type-system påvirket av c++, vil det jo miste mye av sin styrke (det er mulig denne Fernando drar ting litt langt her; at det ikke vil gå helt i denne retningen)

jeg synes de burde fikse den halvveis implementerte lambda-funksjonaliteten fremfor å fjerne den og erstatte den med perl/ruby-lignende løsninger :|

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-8fx0y6VV

Ja, jeg er 100% enig med deg, de bor fikse lambda funksjonen i stede for aa fjerne den. Selv bruker jeg lambda funksjonen hele tiden til diverse "snarveier" i mone programmer.

Ikke ta lambda bort fra oss!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
de planlagte endringene i Python - er det en god ting?

http://groups-beta.google.com/group/comp.l...e7d2839f76e9d56

..om språket mer og mer går over til å bruke et statisk type-system påvirket av c++, vil det jo miste mye av sin styrke (det er mulig denne Fernando drar ting litt langt her; at det ikke vil gå helt i denne retningen)

jeg synes de burde fikse den halvveis implementerte lambda-funksjonaliteten fremfor å fjerne den og erstatte den med perl/ruby-lignende løsninger :|

Dette med statisk typing er så langt bare på diskusjonsstadiet fra GvRs side - og vil uansett være optional.

Når det gjelder lambda og andre FP-ting (map, filter, reduce, zip), så har jeg ingen fundamentalistise meninger, men list comprehensions kan gjøre det meste og påe én idiomatisk måte. Selv syns jeg map/lambda-kombinasjoner fort blir uleselige.

Lenke til kommentar

Det ser ikke ut som det er full enighet om dette; det GvR sier er at lambda kan erstattes av lokale funksjoner, men en del (meg inkludert) skulle gjerne hatt anonyme kodesnutter ('closures'). Lambda fyller dette behovet for nå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvs bruker dere egentlig lambda funksjonene til? Lambda er nyttig av og til, men for det meste kan problemene løses på mer pythoniske måter.

Lambda brukes ganske mye i map og filter funksjoner særlig i eldre kode men listcomp og generatorutrykk har gjort det ganske så unødvendig.

I Zen of python (import this) står det "There should be one-- and preferably only one --obvious way to do it." Og det er slik det bør være i python. Om lambda liknende løsninger er riktig i perl og ruby behøver det ike være det i python. Mye av cluet med python er at det er 'kjørbar pseudokode', jeg synes ikke lambda funksjoner støtter opp under dette. Syntaksen bør i allefall endres slik at det kommer nermere vanslige funksjoner.

Lenke til kommentar

Closures tilsvarer lokale lokale funksjoner, uten navn. Det kan være praktisk fra tid til annen å slippe å definere en funksjon for en kodesnutt, og er mulig i Ruby som tidligere nevnt. Lambda i Python var vel aldri mer enn en halvhjertet erstatning (implementert av en Lisp-programmerer), men det er altså greit å ha etter min mening.

Apropos Ruby tror jeg de fleste er enige om at det er et veldesignet språk, ikke lapskaus som Perl.

Endret av A_N_K
Lenke til kommentar

Funksjoner som map, filter og apply kan jeg ikke huske sist jeg brukte. Lambda unngår jeg for det meste også, ville neppe savnet det sterkt men ser ingen store ulemper med støtte for anonyme kodeobjekter. Skaperen av Ruby diskuterer blocks og closures her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...