tom waits for alice Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Dagens samfunn:God utdannelse = penger = innflytelse = kontakter = respekt. Men respekt er dårlig medisin mot magesår. Jeg inngir og får nok langt mindre respekt nå enn da jeg strebet mot toppen i et amerikansk selskap. (I hvertfall om man måler det på fraværet av tidligere forretnings-"venner". Ikke noe måler vennskap bedre enn når vennene ikke lenger har noe å tjene på det.) Men dæven så mye bedre jeg har det... Geir Lenke til kommentar
Jan Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Ja alt har jo flere sider, men foretningsmessig sett.. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Ja alt har jo flere sider, men foretningsmessig sett.. Kunne man bare få i både pose og sekk. Man får klatre først, og så sikre seg en solid fallskjerm. (Hmmm... Den biten glemte jeg.) Og så kan man annonsere for all verden at man ikke vil være med på jaget lenger og trekke seg tilbake. Geir Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Dette er et meget spennende tema. For å sitere et av de mest kjente ordakene fra romantikken "Lykken er der du ikke er" Meningen med dette er at lykken er ikke alltid å ha, men å drømme om å ha. Mange fattige mennesker drømmer om rikdom, men rike foretningsmenn drømmer kanskje om et enklere liv med mindre penger. Dette gjelder selvfølgelig ikke for alle mennesker, men jeg vil anta at det gjelder for ganske mange. Lenke til kommentar
Bimmelom Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Har du penger, har du det bra. Som oftest vertfall. Men, som veldig mangen vet, så er ikke penger alt. Tenk, du har 50 millioner på kontoen, og alle (Les: alle) hater deg, da er det ikke så veldig greit med mye penger. Gjør det motsatt, du har lite penger på kontoen, men har så du klarer deg, og ALLE liker deg, ikke tvil om at det siste er best. Jeg tror ikke det er så vanskelig å bli rik egentlig. Har du grei jobb, og fast inntekt, sett av penger hver måned. Jeg er kun 14 år. Var vel når jeg var 7 år, skilte Mamma og Pappa seg, og jeg fikk èn 10'er elle 20'er hver gang jeg kom bort til pappa. I tilleg fikk jeg penger av bestemørdre osv. Søren meg ble det penger til slutt, telte opp pengene her for 1 år siden, og det var faktisk nesten 5000kr. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Dagens samfunn:God utdannelse = penger = innflytelse = kontakter = respekt. Sikker? Jeg tror ikke det er det norske samfunn du beskriver der. En fra fremmede himmestrøk skrev i Aftenposten for en tid tilbake at han hadde penger, men fikk ikke respekt. Han hadde også utdanning, men fikk heller ikke respekt av den grunn, ikke engang særlig mer betalt. Han lurte litt på hvorfor det var slik, og det er jo endel anderledes enn i mange andre land jeg kjenner. På den annen side: du kan nyte stor respekt uten at du er rik, høyt utdannet eller sitter med mye makt. Mitt inntrykk er at det kreves mye for å få respekt i dette landet (og da snakker jeg om respekt og ikke trussel). I tillegg er mange som har gjort ting det står respekt av ganske tilbakeholdne, se f.eks. krigsheltene i Norge. Norsk kultur er på mange måter komplisert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå