Gå til innhold

*SPOILER* Trenger hjelp for å forstå Blade Runner

Playmofetish

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt mye om denne filmen, og så den nå nettopp.

Filmen var interessant og ga en karakteristisk stemning, slik en film bør gjøre. Men jeg føler allikevel at jeg ikke fikk helt "tak" i den.

Jeg har sett flere her på film-forumet som har brukt quoter fra filmen, og anbefaler den. Kan ikke dere prøve å beskrive hvordan filmen er, og hva handlingen går ut på, bortsett fra det helt banale. Jeg skjønte jo tross alt en del, selv om noen sammenhenger ble litt lost for meg.

Særlig sitatet "I´ve seen things you people can only dream about. Attack Ships ...." har jeg sett quotet flere ganger, og det hadde vært fint om noen ville gi meg en liten analyse, en liten tolkning, så jeg får satt meg ordentlig inn i filmen.

På forhånd takk!

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til de som ikke har sett filmen, se den. Det er en av de aller beste filmer som noen sinne er laget. Kom heller tilbake å les dette ved en senere anledning.

SPOILERS! SPOILERS! SPOILERS! SPOILERS! SPOILERS! SPOILERS! SPOILERS! SPOILERS!

Denne geniale filmen handler om hva som definerer oss som mennesker gjennom å se på hvilke rettigheter kunstigt skapt liv har i en fremtidsvisjon.

I fremtidsvisjonen vi får oppleve så har menneskene skapt en genetisk konstruert slaverase. Det vil si mennesker som er konstruert genetisk, og hvis mening kun er å tjene sine skapere.

Disse replikantene blir mer og mer avasenrte, og de siste generasjonene er både fysiske sterkere og mer intelligente enn menneskene. Det siste illustrert når Roy slår sin egen skaper i et sjakkparti.

Replikantene er ikke bare sterke og intelligente, men har også evne til å utvikle følelser, som for replikantene er ekte. Dette opplever vi bl.a gjennom hovedpersonen (som også er en replikant -- at han er det går ikke frem direkte av filmen, annet enn gjennom hintet gitt av origami-enhjørningen, men det er bekreftet av filmskaperen i ettertid) sitt forhold til replikanten Rachael, og gjennom det samholdet som er mellom replikantene han jakter på.

Slaver med følelser er ikke i lengden stabile slaver. Derfor har alle replikanter innebygd en sikkerhetsmekanisme. De dør etter en gitt tid, fire år. Men en gruppe har gjort opprør og stukket av, og det er Deckards jobb å stoppe disse før de får gjort for mye skade. Eller fordi man frykter og forventer at disse skal oppsøke sine skapere i håp om å oppheve den dødsdommen som er innebygd i dem selv. Og det er gjennom denne jakten Deckard etter hvert stiller spørsmål om hvem han selv er.

Sitatet du nevner er ikke metaforisk, men sitatet fra en person som har opplevd mye av det vakre som livet og universet har å by på, men som er klar over at alt dette er tatt fra han på forhånd av hans skapere, og at han om kort tid skal miste alt dette og dø. Vi snakker altså om et kunstig menneske som utrykker sin kjærlighet for livet, og den sorgen han føler over at dette er i ferd med å bli tatt fra ham.

Blade Runner er etter min mening så bra en film kan bli. Den er vakker å se på, den har fantastisk lyd, den forteller en interessant historie full av dybde, men uten å eksplisitt dytte moral og konklusjoner på oss.

Min favorittscene er den når hu slange-dama blir forfulgt og skutt når hun hopper gjennom alle utstillingsvinduene.

Lenke til kommentar

Blade Runner er ikke bare en av tidenes beste filmer, det er også en av de som nok har fått folk til å tenke seg om mest også; hele newsgrupper diskuterer denne med jevne mellomrom, og det er også en blade runner FAQ http://www.faqs.org/faqs/movies/bladerunner-faq/

I tillegg er boken den er basert på, "Do androids Dream of Electric Sheep" (ofte forkortet til DADoES), også verdt å lese, i likhet med mange andre bøker av P.K. Dick. denne forfatteren har skrevet flere bøker som er blitt kjente filmer, f.eks. Total Recall og Paycheck.

Dette er ikke alt, denne filmen er også kjent som den som definerte hvordan en Cyberpunk-fremtid ville se ut: skittent, slitt og evig regn, i sterk kontrast til glansbileversjonene som i f.eks. Star Trek.

Lenke til kommentar

Liten detalj: Hvorfor stikker Roy en spiker gjennom hånda i slutten av filmen, før han begynner å jage Deckard oppe på taket? Hadde han egentlig tenkt til å drepe han, men skjønte at Deckard var replicant, eller at det var nytteløst siden Roy skulle dø.

Og når Roy senker hodet etter å ha sagt "Time To Die", dør han da? Hadde hans fire år rent ut?

Lenke til kommentar
...men vet dere om den finnest på DVD?

Den finnes både i en helt 'plain' utgave og en directors cut, begge relativt 'billige' produksjoner uten noe ekstra å snakke om.

Dessverre så finnes det ingen gromutgave av den enda (ulike kommentarspor, forbedret lyd/bilde, dokumentarer osv.) ; er visstnok noen rettighetskrangler i kulissene som har hindret dette i lang tid :(

En lei skjebne for en på mange måter sjangerdefinerende film.

Edit: Mer om en eventuell spesialutgave (hvis den noen gang kommer) her

Edit 2: Etter å ha lest linken ovenfor så ser jeg at den kun finnes i directors cut på DVD.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Jeg tror Roy kjørte spikeren gjennom hånden for å kjenne smerte og forsterke følelsen av å leve ettersom han snart skal dø. Noen mener også at det er et tegn på kristendommens krusifisering ettersom han selv blir presentert som en slags krist/anti-krist. Legg også merke til den hvite duen som flyr avgårde når han dør. Det har blitt diskutert mye hvorvidt filmen har blitt overanalysert med tanke på kristendommen og det er ikke noe klart svar på disse frempekene... Philip K. Dick som skrev boka filmen er basert på, var på heavy stoffer som amfetamin og flere hallusinerende midler. Han mente at han i et av sine forrige liv var en kristen forfulgt av romerene. Han mente også at han møtte gud senere, men uttalte aldri at han var personlig kristen...

Når Batty dør er det fordi hans tid har rent ut, hans fire år er brukt opp.

I've seen things...

Seen things you little people wouldn't believe...

Attack ships on fire off the shoulder of Orion bright as magnesium...

I rode on the back decks of a blinker and watched c-beams glitter in the dark

near the Tanhauser Gate...

All those moments... they'll be gone.

Like tears in a rainstorm

Les boka til Philip K Dick, den heter "Do Androids Dream of Electric Sheep". Leste den for noen år tilbake, men nå fikk jeg lyst til å lese den igjen :)

Andre bøker av Dick som er sterkt anbefalt å lese er:

"Time Out Of Joint"

"The Man in the High Castle"

"VALIS"

"Flow My Tears, the Policeman Said"

Sjekk ut avalon på paleet, de har dem fo shaw!

Du kan egentlig bare lese alle, har ikke lest noe som har skuffet meg enda :)

ooh, hvis du leser noe særlig bøker, sjekk ut Neil Gaiman's bøker: Neverwhere og American Gods, han er den eneste forfatteren jeg har vært borti som skaper den samme (og muligens bedre enn) stemningen som Dick får frem i sine bøker :w00t:

Endret av MorbidHamster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...