Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett på ISDN-telefon, via LAN?


Anbefalte innlegg

Hei alle!

 

Jeg lurer på på om det går ann å koble en ISDN-telefon til internett via en vanlig ethernetforbindelse (kabel)?

I såfall, hvordan? Mulig mitt midlertidige oppsett er litt dumt, men jeg deler linja vha. PCen min (2 nettverkskort i bro). Et av problemene (og kanskje grunnen til at det ikke funker?) er at jeg ikke får noe IP-adresse selvom DHCP er huket av i telefonen, noe den forlanger.

 

Jeg har prøvd å koble til en laptop, for å se IPen der, og så koble linja til telefonen igjen, for så å skrive inn IPen, uten noe resultat.

Er det noen måte å finne ut IPen på til nettverkskort nr2 (den som går til telefonen) på PCen? I status-vinduet står det <unavailable> i alle feltene... :-/

Og hvis jeg kjører "ipconfig /all" i DOS-kommandolinjen får jeg bare info om broen, og IPen til den (dvs. den som er på PCen), samt standard info. (default gateway, DNS server, DHCP server, osv..)

 

Håper noen har forslag :)

 

 

-Peat

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, ja si det...det er en gammel Samsung jeg fant på jobben. Noe mer står det faktisk ikke på den (utenom Telenor SmartPhone på baksiden).

 

Den har innstillinger for TCP/IP, og der kan man huke av for "DHCP" ...står dessverre bare det, men jeg antar at den skal da kontakte en DHCP-server...? eller?

For å kunne velge ok og lagre endringer i oppsettet der må jeg fylle ut følgende felt:

 

IP adresse

Gateway

Subnet-maske

 

DNS Server 1

DNS Server 2

DNS Server 3

 

..det er dette jeg trenger hjelp litt til :)

 

-Peat

Endret av Peat
Lenke til kommentar
Hei alle!

 

Jeg lurer på på om det går ann å koble en ISDN-telefon til internett via en vanlig ethernetforbindelse (kabel)?

Er det en slik surfphone-sak som Online drev og solgte en gang i tiden?

Vet ikke...fant den som sagt på jobben...

 

Syns det hadde vært artig å få den til å funke, slik at touch-skjermen kunne taes i bruk :thumbup:

 

 

-Peat

Lenke til kommentar
Syns det hadde vært artig å få den til å funke, slik at touch-skjermen kunne taes i bruk :thumbup:

Hvis du kommer inn i nettverksoppsettet så burde du kunne få den opp og gå, de var låst til ISDN disse som Online solgte og man fikk ikke kommet inn i hovedoppsettet på de.

Lenke til kommentar
Syns det hadde vært artig å få den til å funke, slik at touch-skjermen kunne taes i bruk :thumbup:

Hvis du kommer inn i nettverksoppsettet så burde du kunne få den opp og gå, de var låst til ISDN disse som Online solgte og man fikk ikke kommet inn i hovedoppsettet på de.

Så langt kommer jeg...men problemet er hvilket IP-adresse jeg skal skrive inn i oppsettet :dontgetit:

 

 

-Peat

Lenke til kommentar
Jeg lurer på på om det går ann å koble en ISDN-telefon til internett via en vanlig ethernetforbindelse (kabel)?

Nei ;)

 

"Telefonen" du har tilkobler seg internett via ISDN. Disse pluggene (RJ45) er den samme som ethernett, men har derimot en helt annen signaltype. Den eneste måten du kan gjøre dette med uten å gjøre noe med telefonen, ville være å ha en enhet som kan være bakstykke for ISDN, dette er nok litt komplisert. Eventuelt kan du prøve å finne ut hva slags arkitektur det er og installere NetBSD e.l.

 

Lurer fælt på hvordan prosjektet ditt går, kunne godt tenke meg en sånn enhet å leke med selv, så for oss med info i tråden eller send meg en pm.

Lenke til kommentar

Mhm...jeg tenkte meg det vil være noe signal-problemer. Men det må da gå... Virker som NOEN har klart det, utifra dette forumet å dømme.

 

Her diskuterer folk allerede om å stappe linux i telefonen.. :!:

 

 

-Peat

 

P.S: Planen min er å modde denne inn i en deskotop-PC (PC i kabinettet fra en gammel Sony Receiver), slik at man kan surfe på nett, med touch-screen, uten å måtte skru på selve PCen ;)

Neste oppgave blir vel å koble skjermen til PCen (også), for å bruke som sekundær skjerm, eller no'... :hmm:

Lenke til kommentar
Mhm...jeg tenkte meg det vil være noe signal-problemer. Men det må da gå... Virker som NOEN har klart det, utifra dette forumet å dømme.

Denne telefonen er antagelig den samme som Online solgte og den har jo både ISDN og Ethernet-inngang, og den lar seg kjøre på Ethernet så sant du har full tilgang til menyene og setupen på den.

Lenke til kommentar

høres ut til at siden den knurrer om ip selv etter å ha blitt satt til dhcp så er det noe rart ute å går...

 

gjetter meg til at når du skriver at pcen står som bro så bruker du windows internett deling eller noe (bru er egentlig feil begrep, heter ruter). denne løsningen er direkte slitsom og jeg tror du hadde kommet ut bedre i lengden med en skikkelig hardware router (selvstendig boks, de som selges for hjemmebruk kommer oftest med en innebygget 4-ports switch).

 

uansett, pcen som står å deler internett skal fungere som dhcp server om jeg ikke husker feil. men det er år og dag siden jeg har brukt windows internett deling...

Lenke til kommentar
høres ut til at siden den knurrer om ip selv etter å ha blitt satt til dhcp så er det noe rart ute å går...

 

gjetter meg til at når du skriver at pcen står som bro så bruker du windows internett deling eller noe (bru er egentlig feil begrep, heter ruter). denne løsningen er direkte slitsom og jeg tror du hadde kommet ut bedre i lengden med en skikkelig hardware router (selvstendig boks, de som selges for hjemmebruk kommer oftest med en innebygget 4-ports switch).

 

uansett, pcen som står å deler internett skal fungere som dhcp server om jeg ikke husker feil. men det er år og dag siden jeg har brukt windows internett deling...

hehe, jeg har aldri brukt det, så...det så :p

 

Men dette er selvsagt midlertidig. Jeg skal anskaffe meg en router senere, og da går sikkert alt mye lettere. :thumbup:

 

Har prøvd det meste nå...med mindre noen kjenner til en finurlig skjult meny eller noe sånt for å stille inn noe mer... :p

 

 

-Peat

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...