Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Jenter bedre enn gutter på skolen? Eller motsatt?


Anbefalte innlegg

Jeg er enig i det meste som er sagt i denne tråden. Puggeglade jenter er ofte flinke i matte, men når det kommer til litt mer krevende mattekapitler som algebra o.l flipper jentene helt ut. I min klasse fikk jentene som vanligvis får femmere og noen seksere på matteprøvene treere. Men det er heller ikke til å legge under en benk at det er en hel gjeng med teite gutter også. I 99% av tilfellene er gutter som er dårlige i norskfaget også dårlige i mattefaget. De er rett og slett dumme og greier ingenting. Jeg tror det finnes en del jenter som takler norsk- og engelskfaget, men ikke mattefaget. Altså er de ikke dumme på samme måten som gutter, siden det ofte er mange gutter som ikke kan noen verdens ting, mens jenter som ofte er flink i noen fag. "Konklusjonen" min er altså at jenter som oftest er flinke i noen fag, mens gutter enten er flinke i alle eller ingen fag. :p edit: Poenget mitt var at det hele jevner seg ut!

Endret av INGaR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"Konklusjonen" min er altså at jenter som oftest er flinke i noen fag, mens gutter enten er flinke i alle eller ingen fag. :p edit: Poenget mitt var at det hele jevner seg ut!

Det ligger mye sannhet i dette.

 

Forskning viser faktisk at gutter gjennomsnittlig har en langt høye spennvidde hva intelligens angår, mens jenter holder seg på et mye gjevnere nivå. Man kunne kanskje underbygget disse konklusjonene ved å ta en titt på de storslagne personene i verdenshistorien, men grunnet den omfattende kvinnediskrimineringen, må man nok ta dette med en klype salt.

 

Likevel er tendensen tydelig. Menn er enten stokk dumme eller meget intelligente, mens kvinner holder seg nærmere normalen.

Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at jenter jevnt over er flinkere enn gutter på skolen. De har en unik evne til å konsentrere seg og suge til seg informasjon. Mange gutter er ukonsentrerte, bråkete og rastløse. Dette er i allefall inntrykket jeg har fått igjennom min skolegang (går nå GK Allmenn).

Lenke til kommentar
I 99% av tilfellene er gutter som er dårlige i norskfaget også dårlige i mattefaget. De er rett og slett dumme og greier ingenting.

Ja jeg er dårlig i norskfaget, og ja jeg suger i matte, men det gjør meg ikke til en dumming fordeom. Hadde jeg hatt giddet og gjort det man skulle i f.eks. norskfaget, regner jeg med at karakteren hadde vært desto bedre. Det samme gjelder i matte, men jeg gidder ikke, og det er vel grunnen til at jeg valgte bort matte i år. Uansett, poenget mitt er at om folk gjerne ikke er så gode på skolen, så kan de være gode i andre ting, og det gjør dem ikke til noen dumminger slik du tenker og tror. Kanskje er det du som er dummingen her? :tease:

Lenke til kommentar
I 99% av tilfellene er gutter som er dårlige i norskfaget også dårlige i mattefaget. De er rett og slett dumme og greier ingenting.

Og dette har du grunnlag for å si? Det du kommer med der er bare tull. Og nei, jeg føler meg ikke truffet.

 

Jeg kjenner en del gutter som suger i norsk, men allikevel får 5-ere i matte og omvendt. Det er for meg ikke noe fenomen. Og det at du kaller slike gutter dumme er også tull. De kan være gode i så mye annet. Engelsk, spansk, tysk, fransk, geografi, historie, rettslære, IT osv. Listen er lang. Kom ikke med slike påstander før du vet hva du snakker om. Selv om en gutt ikke er god i verken matte eller norsk så betyr ikke det at han er dum.

Lenke til kommentar

Det som er viktig i et slikt prosjekt er å redergjøre for statistiske forskjeller og ikke falle i fellen å generalisere og stemple grupper på bakgrunn av kjønn. Det vil alltid være en forskjell blant kjønnene, men man er ikke smart fordi man er gutt eller fordi man er jente. Kjønnet er ikke en avgjørende faktor når det kommer til intelligens.

 

At gutter statistisk sett er smartere enn jenter i noen fag, betyr ikke at gutter er smartere enn jenter. Det er en fin balansegang og man må holde seg unna å generalisere.

 

Skal man hevde forskjeller på bakgrunn av kjønn å bør man holde seg til det vitenskapelige. Gutter er av natur sterkere, kvinners hjerne blir av natur ferdig utviklet før guttens, jenter kommer i puberteten før gutter osv. Dette er faktorer man kan dokumentere. En statistikk som viser at det er flere jenter som gjør det bra i et fag er ikke det samme som at jenter er bedre. Det viser bare til at flertallet av de som gjorde det bra var jenter.

 

Statistikk kan fort bli misbrukt, så man bør være varsom.

 

For statistisk sett var nordmenn vel rundt 1,10 høy i år 1000, selv om det rent faktamessig er helt feil ;)

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
På ungdomsskolen hos oss så var det i allefall slik at jentene var stort sett retards i forhold til guttene, men på landsbasis så vet jeg ikke...

Just det samme i klassen min. 3-4 jenter som kan en del, mens resten bare prater om gutter og sender tekstmeldinger i timene. Noen få gutter som er bråkete eller ikke kan like mye som de andre, men gjennomsnittskarakteren til guttene er nok høyere enn jentene..

 

Gutta ligger klart et hakk foran i klassen min. ;)

Lenke til kommentar
Man _kan_ pugge seg til god matematikkforståelse!

 

Min erfaring er dette: (obs: generalisering obs:)

 

Jenter: Streber etter gode karakterer. Er ofte mye mer målrettet enn gutta. Tar valg angående linjer og yrker på et mye tidligere stadie enn gutta. Gjennomsnittelig sterkere på det skriftlige.

 

Gutter: Streber etter godt miljø. Ofte surrete og lite målrettet. De fleste har lite/intet mål med skolegangen før slutten av VGS. Gjennsomsnittelig _MYE_ sterkere på det muntlige.

Vil nok ikke si at gutter er så mye sterkere på det muntlige.

Lenke til kommentar
Jeg har inntrykk av at jenter jevnt over er flinkere enn gutter på skolen. De har en unik evne til å konsentrere seg og suge til seg informasjon. Mange gutter er ukonsentrerte, bråkete og rastløse. Dette er i allefall inntrykket jeg har fått igjennom min skolegang (går nå GK Allmenn).

Tja, vet nå ikke helt det. De er kanskje flinke til å konsentrere seg over lenger perioder, men det virker som de må bruke laaaang tid på å forstå ganske mange opplagte ting.

 

I vår klasse har vi :

 

2 ganske smarte jenter (ikke noe genier eller noe) som jobber brutalt. De får 5 og 6 i stort sett alt.

 

ca. 6 jenter som ikke er så veldig smarte, noen ganske blonde og trege også, men de jobber så sykt hardt! De får rundt 5 og 6 stort sett, men færre 6'ere enn de 2 jentene.

 

ca. 4 gutter som er MINST like smarte som de 2 jentene, men som ikke jobber noe særlig. De ligger rundt 4 og 5

 

En jente som kjennetegnes for hennes dumme kommentarer, som f.eks. "Hvor mange verb finnes det på fransk?" "Er det over 100?"

 

Resten er slappe gutter og inkompetente jenter.

 

 

Det er dokumentert at det finnes flere genier blant guttene (husker ikke hvor jeg leste dette, men har lest det i flere forskjellig kilder). Men det finnes også flere idioter. Jentene er mer gjennomsnittlige.

 

Hadde ikke guttene vært så late tror jeg ikke de hadde hatt noen problemer med å matche karakterene til jentene.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Jenter får og mest "gratis" på skolen, og lærere kan ofte gi de bedre karakterer urettmessig. Men hold ut gutter i arbeidslivet tjener vi jo mest uansett :)

You got it dude :thumbup::p

:yes: Agree

 

Ingen gutter bryr seg om gode karakterer, fordi det er status i guttegjengen.

Nettopp, når skal man lære seg at dumhet ikke er status.

Lenke til kommentar
Hadde ikke guttene vært så late tror jeg ikke de hadde hatt noen problemer med å matche karakterene til jentene.

I hear that!

 

På ungdomskolen ga jeg stort sett f... og hadde en del fravær, men allikevel var jeg på mellom 3-4 plass totalt sett i karakterer ;)

 

Det faget jeg hatet mest på ungdomskolen var norsk, jeg tror ikke jeg åpna boka i norsk siste året og vi kom selvfølgelig opp i norsk :roll: Vi fikk da en liste et par dager før om ting vi skulle lese gjennom som var relevant, sikkert 200 sider. Jaja, tenkte jeg satte med ned for å lese og etter 10 sider gadd jeg ikke mer og heller ikke de to neste forberedningsdagene :ermm: SÅ kom dagen da vi skulle ha eksamen og gjett hvem som fikk 5 :w00t: Det var muntlig foresten...

Lenke til kommentar

Jeg går på ungdomskolen nå, ferdig med tiende til sommeren nå.

 

Jeg hater nynorsk, har ikke levert NOE nynorsk i år, må skrive noe på fredag i neste uke, så læreren har noe å gå på...

 

Ellers stemmer det som noen nevnte at gutter er ukonsentrerte, merker det veldig godt at jeg ikke klarer å lese i samfunsfagboka. Kan lese en setning, kan lese den flere ganger høyt, uten å klare å huske det som står. Det er irriterende.

 

Matte går supert, det er vel det faget jeg klarer best egentlig.

 

Hvordan fungerer det med lekser? læreren min sa vel at en halv time lekser hver dag burde det minst være... Selv om jeg ikke har gjort lekser hjemme de siste to årene, men de timene bruker jo jentene da... var vel to jenter som satt fra klokken halv tre om ettermiddagen til klokken halv elleve om kvelden, å gjorde lekser. Er ikke det mye?

Lenke til kommentar

i min klasse er det sånn at de guttene som gidder å jobbe får bedre karakter enn jentene som jobber mye... guttene har også mye større forståelse for stoffet og husker det i lengere tid etterpå...

 

selvfølgeli finnes det unntak på den her regeln da... men jevnt over virke det sånn for meg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...