Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Jenter bedre enn gutter på skolen? Eller motsatt?

Anbefalte innlegg

Hei..

Holder på med et skoleprosjekt, og vil gjerne vite om jenter er bedre enn gutter, eller omvendt i de forskjellige fagene på skolen.

Noen som kan hjelpe meg med lenker til noen undersøkelser, eller lignende?

Trenger noe relevant stoff som kan bevise at f.eks. jenter er bedre enn gutter i norsk, eller motsatt.

Ville vært evig takknemmelig..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et inntrykk jeg har når jeg ser tilbake på VGS, er at jenter i hvertfall generelt sett har lettere for å innse alvoret og viktigheten av å legge litt arbeid i skolen. Dette fører i tur til bedre resultater. Om dette er et tegn på smarthet eller modenhet, kan jo diskuteres...

Lenke til kommentar

I min klasse er tilfellet slik:

- 1 stk smart jente som jobber en god del og som får 6'ere.

- 7-10 stk jenter som jobber hardt, leser mye foran prøver osv. og som får rundt 5 til 5+, men de har da egentlig liten innsikt i stoffet og glemmer som oftest det meste ut igjen etter noen uker/måneder.

- 4-5 stk jenter som rett og slett er dumme og som ikke får til noe som helst. Ikke virker det som at de prøver heller.

- 2-3 stk gutter som er ultrasmarte og som lett får 5'ere (og noen 6'ere) uten å gjøre lekser mer enn i leksetimene (disse guttene kunne nok fått 6'ere hvis de hadde begynt å jobbe).

- Mange gutter som har anlegg for å forstå omtrent alt, men som overhodet ikke gidder å jobbe. Får som oftest 4'ere.

- 1 eller 2 stk. gutter som ikke får til noe som helst.

Gjett hvilken gruppe jeg er i... :whistle:

Lenke til kommentar
- Mange gutter som har anlegg for å forstå omtrent alt, men som overhodet ikke gidder å jobbe. Får som oftest 4'ere.

føler meg så allt for truffet.

har du sjekket ut www.ssb.no ?

Edit: stygg feil i linken. (www.stb.no)

Endret av Imposter
Lenke til kommentar
Alle jenter strever etter gode karakterer, fordi det er status i jentegjengen.

Ingeng gutter bryr seg om gode karakterer, fordi det er status i guttegjengen.

Du er nok inne på noe essensielt der ja.

BTW, jeg er utrolig nok i gruppen med de ultrasmarte :p

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Såvidt jeg husker var det slik at jentene var flinkere i alle fagene bortsett fra gymnastikk og matematikk, men de holdt på å ta guttene igjen i matten også.

Matematikk og gymnastikk er fag det ikke går an/det er vanskelig å pugge seg til gode karaktere i. Man må som oftest ha litt spesielle evner for å bli flink i det, og da møter ofte jentene et problem siden de pleier å lese/pugge seg til gode karakterer, mens guttene som oftest har det "i blodet" virker det som.

Jenter er også fysisk underlegne gutter i gymnastikk av naturlige årsaker. No offence. Selv om det ofte virker som at gutter trener mer enn jenter.

Lenke til kommentar

Man _kan_ pugge seg til god matematikkforståelse!

Min erfaring er dette: (obs: generalisering obs:)

Jenter: Streber etter gode karakterer. Er ofte mye mer målrettet enn gutta. Tar valg angående linjer og yrker på et mye tidligere stadie enn gutta. Gjennomsnittelig sterkere på det skriftlige.

Gutter: Streber etter godt miljø. Ofte surrete og lite målrettet. De fleste har lite/intet mål med skolegangen før slutten av VGS. Gjennsomsnittelig _MYE_ sterkere på det muntlige.

Lenke til kommentar
I vår klasse er det garantert at jentene er dårligest.

Samme her. Ligger selv på det punktet hvor jeg får femmere og seksere uten å lese en dritt, bare følge med i timen osv. Fikk best i klassen med 5 i alle fag, så vi er ikke en så ultrasmart klasse. Men er fornøyd uansett :)

Lenke til kommentar

I min klasse så er det også samme tendensen som i de fleste andre klasser.

En del jenter som jobber som f**n og får 5-6, men ikke kan stoffet en uke senere

En del jenter som ikke jobber, og får dårlige karakterer

En del gutter som ikke jobber, og får middels karakterer

En del gutter som ikke jobber noe og får ~5

En gutt som jobber en del og nesten bare får 6ere.

Så gutter virker generelt sett smartere, mens jentene pugger mye mer enn guttene...

Edit: Leif

Herr Brun

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Alle jenter strever etter gode karakterer, fordi det er status i jentegjengen.

hmm...jeg trodde det var omvendt? :hmm: Sånn er det hvertfal i klassen min, og mye av resten av skolen også: jentene (og noen gutter da) tror det er kult å få dårlige karakterer og ikke følge med på skolen. No offence, men dette gjelder spessielt "bærte-gjengene".

Selv gjør jeg ingen lekser men har 5 i alle fag unattat KRL og er kjempe førnøyd med det ;):D !

En annen ting er jo at alle (generalisering, ja) jenter vil jo ha menn med mye penger ( :p ) og de som kommer til å tjene mye penger som voksne er de som jobber bra på skolen.... HE HE HE :D

Lenke til kommentar

Slik det er i min klasse er det noen jenter som jobber svært flittig met skolearbeid. Jentene har nok litt bedre karrakterer enn guttene, men ikke mye - det er nok snakk om desimaler tenker jeg. Av de beste jentene er det nok flere som leser seg til gode karrakterer. Personlig har jeg gjort en minimal innsats i mattematikk og går nå i 10. klasse med 5er. Hadde jeg gjort lekser hadde jeg kanskje godt opp. I klassen min er det nok bare en (gutt) som er en typisk 6er kandidat i mattematikken, ingen jenter er det, men noen har 5ere og mange her 3/4. I klassen er det jeg som alltid setter spørsmålstegn ved mattematiske problemstillinger. Jeg jobber med matten slik: Jeg ser ingen grunn til å lære matte - jeg vil forstå matte. Forstår du matte trenger du ikke lære en regel og formler lager du selv.

Det var matte og det er nok det som knyttest nærmest til inteligens. I naturfag er det mange som leser seg til mye og de fleste hater det. Matten fungerer for meg og det gjør naturfagen. Har gode kunnskaper fra før noe som har gitt meg 5ere uten å gjøre legser, dog har jeg i år begynt å jobbe flittig - noe som har ført meg til en sikker 6er.

I andre fag er jeg ikke den sterkeste i klassen, men jeg holder hode godt over vannet. I tall vil det si 4/5

Tror ikke gutter er smartere enn jenter eller motsatt for å komme tilbake til det. Det er nok litt mer ulike jente kulturer og guttekulturer. Det er nok her det ligger! Noe jeg forstår meg lite på. Dette tror jeg fortelles av mitt og flere andre eksempler.

Usikker på om jeg skulle poste dette innlegget da det kanskje ikke er mye til hjelp, men jeg postet det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...