Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC henger seg under spilling


Anbefalte innlegg

Pcen henger seg etter en stund under vanlig spilling på fleste spill. Alle spenninger og temperaturer er normale (CPU, GPU og NB). harddisk har egen vifte så den burde også ha akseptable verdier.

 

Det som skjer når den henger seg er at den når som helst i et spill kutter ut og gir svart skjerm. Etter en liten stund gir skjermen orange power lys som om pcen skulle vert av. Etter dette reagerer den ikke på noe. Ikke engang power knappen. Når jeg rebooter er alt helt fint igjen. Den har aldri kresja i skrivebordet, men har ikke fått brukt noen mer krevende programmer en firefox til nå.

 

Det ser også ut til at det skjer oftere. Før klarte pcen i alle fall flere timer med spilling. Mens nå hender at den kresjer på under 10 min (dette har bare skjedd i dag). Den har hengt seg i alle spill jeg har prøvd til nå som er:

 

World of Warcraft (dette er den som klikker "raskest"

Warcraft 3 (ikke fult så ofte som WoW, ser ikke ut til å avhenge av map)

Black & White (har bare klikket en gang til nå)

 

Det er stort sett alle spillene jeg har fått installert til nå.

 

Kresjen etterlater seg ingen logger (ikke som jeg finner i alle fall) noe som får meg til å tro at dette er et hardware problem. Har en mistanke om at CPU kan ha blitt utsatt for berøring på pinnene. Vet ikke dette sikkert siden ingen egentlig så at han faktisk var borti og personen selv nekter. Er det en måte å skjekke om CPU er skadet?

Har kjørt MemTest og får SiSoft Sandra snart.

 

 

 

 

Lista fra øverste sticky:

 

(# Relevant informasjon om maskinvare og operativsystem)

Systemet:

 

AMD 64 3200+ "winchester"

XFX Gforce 6600 GT

OCZ EL PC-3200 Platinum Rev. 2 (2*512)

Asus A8N Sli Deluxe

Forton/Source 400W PSU ATX2

 

Jeg kjører Windows XP med SP 1 for øyeblikket

 

(# Når oppstod problemene? Installerte du noe maskinvare eller programvare rett før?)

Problemene har vert siden første dag. Men da var de skjeldnere, ca 1-2 pr dag i forhold til 0-2 pr time nå.

 

(# Forklar mest mulig om problemet, og hvis du får en feilmelding, hva står det der?)

Finner ingen feilmeldinger noe sted. Problem er forklart over.

 

(# Har du nylig søkt etter virus og spyware/adware med ett oppdatert antivirusprogram og antispywareprogram?)

Ja, Norton 2005 og Ad-aware

 

(# Har du nyeste drivere til all maskinvaren din?)

Ja

 

(# Har du lastet ned alle oppdateringer til Windows?)

Deler, men ikke alt

 

(# Er du sikker på at all maskinvare fungerer bra? F. eks. er en av de vanligste grunnene til at PC-en skrur seg av selv at CPU-viften (prosessorviften) eller PSU-viften (strømforsyningsviften) er defekt, slik at prosessoren blir for varm)

Alt ser ut til å fungere fint. CPU-vifta er en 120 vifte (vannkjøling) og har derfor et lavt turtall som enkelte monitor programm reagerer på. Men det ser ikke ut til å vere det som forårsaker dette.

 

Edit: Glemte å nevne at den ikke er overklokket og at den kjører Folding@Home over lang tid uten problem.

Endret av 2laggy2follow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...