Tee_Kay Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 (endret) Hvordan adder jeg brukeren teekay i wheel? slik jeg kan være root i ssh? har ingen text editorer eller noe installert:/ Endret 14. mars 2005 av Tee_Kay Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 (endret) Du er helt nødt til å si litt mer om hva slags operativsystem du kjører, generelt mer info. Endret 14. mars 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
Tee_Kay Skrevet 14. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2005 Ja der sa du en ting jeg kjører freebsd Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 du får jo opp et spørsmål om du vil legge brukeren til ekstra grupper når du kjører adduser. Lenke til kommentar
Tee_Kay Skrevet 14. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2005 Har prøvd. men funker lite :/ Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 det greieste er å åpne /etc/group i din favoritt tekstbehandler (min er jed) og så redigere filen direkte wheel::10:bruker1,bruker2,bruker3 Slik ser den ut hos meg og 10 er gruppeid. Skal du legge til grupper er det også like så greit å bare legge til en gruppe for hånd i denne filen slik som dette ts::105:bruker1,bruker2 Er ikke noe magiskt =) (husk at en bruker kan være medlem flere steder noe som er utrolig kjekt) Lenke til kommentar
olear Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Har prøvd. men funker lite :/ Hva fungerer ikke? Har du fått brukeren din medlem av wheel? Har du sudo? Har du konfigurert sudo? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 (endret) Sudo er ikke standard i FreeBSD, det må installeres som ekstrapakke eller via ports. edit: hvis han allerede har laget brukeren, kan han kjøre kommandoen rmuser *bruker* og så adduser *bruker*. Han vil gjennom scriptet få følgende output: "Login group is ``*bruker*''. Invite *bruker* into other groups: guest no". Her skal man skrive inn gruppen wheel. Da vil brukeren som opprettes komme i gruppen wheel, og brukeren har da rett til å gjøre en su root. Dette er den beste måten å legge til en bruker i gruppen wheel. Av sikkerhetsmessige hensyn viser ikke FreeBSD og OpenBSD hvor man kan legge inn muligheter for root-tilgang for vanlige brukere. Endret 15. mars 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå