_Ferrari_ Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Først av alt... Kanskje denne skulle vært på Hovedkort?? I så fall, kan dere være så snill å flytte den dit.. Så. Jeg har fått et lite "problem" med min PC. Noen ganger når jeg starter den opp så kommer den en beskjed om "CMOS cheksum error." Hva betyr egentlig det? Dette begynte etter at jeg flyttet nettverkskortet en PCI slot lenger ned på grunn av at det satt veldig tett inntil skjermkortet. Jeg har ikke merket noe annet problem enn at maskina ikke starter når jeg får beskjeden om CMOS cheksum error... Når jeg trykker på resetkanppen på makina, fungerer alt som det skal, bortsett fra at klokken blir tilbakestilt. Altså: 1. Hva betyr egentlig CMOS cheksum error? 2. Hva kan det ha seg at det har kommet opp? Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Jeg tror du får mange treff hvis du gjør et vanlig søk på Google. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 1 CMOS cheksum error: se Pcguide.com 2 Mulige årsaker står i artikkelen. Mulig løsning: Fjern nettverkskortet, start opp maskinen la OS loade. Slå av sett kortet inn igjen. start opp. Kan fungere har fungert for meg flere ganger. Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Muligens bios-batteriet ditt er dødt. Når du starter første gang, lastes default-bios, som ikke stemmer med din konfigurasjon, ergo Error i Checksum Når du starter andre gang, er bios oppdatert fra første start og bios får strøm fra PSU slik at den husker hva som er hva. Dette tyder på at batteriet er dødt, og bios kan ikke lagre innstillingene til neste kald-oppstart. Dette er et problem jeg har hatt på 5 laptop's av eldre modell, der bios-batteriet er dødt. Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 14. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2005 (endret) Går det ann å få tak i ett nytt batteri da? Hovedkort er et MSI "ett eller annet" K71 turbo tror jeg det står.. eller noe lignende.. ett par år gammelt.... Vet ikke hvor det batteriet sitter en gang jeg. EDIT: Batteriet burde da ikke dø bare fordi jeg flyttet et kort?? Endret 14. mars 2005 av _Ferrari_ Lenke til kommentar
godal Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 tør også vedde på at det bios batteriet. Ta det ut, gå til clas ohlson, kjøp nytt. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 99% sjanse for at batteriet ser ut som ett vanlig "mynt" batteri. dem skal jo i teorien bli ladet så lenge pcen står på så spørsmålet er om maskina har stått avskrudd over lengre tid. om så, prøv å la den stå på en stund, skru den helt av for så å sku den på igjen. får du fortsatt feilmelding så må det nok byttes ja. hvor lenge skal det batteriet holde bios levende forresten? husker ikke akkurat nå... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 .. dem skal jo i teorien bli ladet så lenge pcen står på ... Nei, slike batterier er ikke oppladbare. Det er veeeeldig lenge siden det ble brukt oppladbare batterier i PC. Batteriet varer i 10 - 15 år med vanlig forbruk. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 grr, typisk at dem hadde slutta med det... men hvor lenge varer batteriet om pcen har blitt satt på bod? Lenke til kommentar
tjaa Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Hovedkort er et MSI "ett eller annet" K71 turbo tror jeg det står.. EDIT: Batteriet burde da ikke dø bare fordi jeg flyttet et kort?? Er kanskje K7T Turbo ? - uansett, kortet "lider" kanskje av manglende driveroppdateringer i tillegg til sviktende batteri, tips: Last ned og kjør 'Live Update3'. Legg inn drivere og få med siste Bios tilslutt (avslått antivirus i windows og Bios). Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 18. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2005 Ja, det ser sånn ut! Men det er rødt.... Men uansett så tror jeg ikke problemet er der lengre... Skjedde ihvertfall ikke i dag! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå