Gå til innhold

Hente JPEG ut fra RAW på ferie?

Anbefalte innlegg

Heisann,

jeg skal snart på 7 ukers ferie til Australia. Jeg har fått mange spørsmål fra venner som vil ha reisemail med bilder undervegs. Problemet er at jeg utelukkende skyter RAW... Er det noen som har erfaring med dette? Jeg regner med at det ikke er så lett å få installere Canons programvare på PCer på internettcafe... Å sende RAW-filer hjem via mail for å få andre til å legge dem ut er heller ikke særlig praktisk siden de er så store...

Jeg skyter forøvrig med "Hacket" 300D. Inntil jeg installerte hacket trodde jeg at en av mulighetene var å automatisk lagre en ekstra JPEG, men det ser ut til at denne er integrert i RAW-fila akkurat som før...

EDIT: Skrivelfei

EDIT: Skriveleif

Endret av Aesop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Skal slett ikke råde deg til å skyte bildene i noe annet enn RAW, men kanskje det for dette bruket må bites i det sure eplet.

Tror jeg rett og slett ville tatt noen skudd i JPG-format for reiseskildringene til dine venner hjemme. Kanskje lagret disse "ufarlige" skuddene på eget CF-kort. Så kan du heller ta de mer viktige bildene i RAW på et annet kort.

Tror nemlig ikke det er så enkelt å ta med seg en RAW-konverter på en diskette som du så får lov til å installere på en internet-PC...

God tur

Roger

Lenke til kommentar

Laptop har jeg ikke, og med en kamerabag som allerede veier 10 kg (veide den nettop og fikk sjokk!), blir det for mye å dra på.

Jeg fant en viewer FastStone Image Viewer som jeg har klart å kjøre rett fra CD. Jeg installerte den på vanlig måte og brant ut programkatalogen etterpå.

Vet noen om internettcaféene pleier å sperre mot å kjøre exe-filer i det hele tatt?

Skal ta en kikk på java-programmet også. Det virket interessant. Ulempen er at man må ha java installert på maskinen det skal kjøres på, og det er vel ikke så vanlig...

Endret av Aesop
Lenke til kommentar

Alle maskiner som kan surfe internett har Java i en eller annen versjon, om de fleste har versjon 1.4.1 vet jeg ikke. Fordelen er at du kan kjøre Java programmer selv om du ikke har lov til å installere .exe filer.

Programmet fungerte fint på min PC, du kan pakke det ut og legge det på en CD sammen med en batchfil for å starte det opp. Det skal i teorien virke på PC, Mac og alle andre maskiner som har en Java som ikke er for gammel.

Lenke til kommentar

Det er ikke en selvfølge at alle pc'er som er tilkoblet internett har java installert. Var på ferie på alcudia i fjor og de pc'ene de hadde på internettcafen på hotellet hadde ihvertfall ikke java, var man heldig så kunne man kjøre 2 programmer samtidig. Og det var ikke mulig å kjøre egne programmer på de pc'ene.

Men det er vel ikke værre en å forklare situasjonen til vedkommende som passer på internettcafen, kan jo hende det er noen som forstår situasjonen og kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Det blir spennende å se. :) Jeg har også mange rare erfaringer med internettcafeer, men man skulle vel tro at Australia er et av de bedre utviklede landene i så måte. Vet bla. at flere kjøpesentre i Australia har CD-brennerautomater med kortleser for å brenne ut feriebilder. Jeg kan jo umulig være den første på ferie i Australia med mitt behov ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...