Gå til innhold

Heimkunnskaps prøve 9.trinn

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har glemt boka mi i skapet på skolen, så har jeg heimkunnskaps prøve i morra :(

Noen som kan hjelpe meg her eller ?

Næringsstoffer, Karbohydrater, fett, Protein, koking, steking, Melk, og melkeprodukter, egg, oppvask for hånd, potetkoking.

Dette ska vel være alt. Jeg veit at alle kommer te å si at google er min venn, men jeg blei uvenn med han i går.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NÅ var jeg snill gitt.

http://www.daria.no/skole/?tekst=4518

MATLAGING

Mange matvarer må tilberedes før vi kan spise dem. Det betyr at vi må koke eller steke dem for at de skal få bedre smak og bli lettere å fordøye. Men det finnes også andre former for tilberedning enn varmebehandling. For noen kan matlaging være en hobby, for andre kan det være en kunst. De fleste land i verden har utviklet sin egen form for kokekunst ved å bruke de letteste tilgjengelige matvarene på stedet til å lage bestemte matretter. Tidligere varierte maten etter årstidene: man brukte de matvarene som til enhver tid var og få, for mat blir lett bedervet. Èn måte å skjule det på, var sterk krydring for å dekke over usmaken. Tørking og salting har alltid vært brukt til å konservere mat. Nå er det blitt lettere å transportere og oppbevare både ferske, frosne og hermetiske matvarer året rundt. Matlagingen går fortere med elektriske husholdningsmaskiner, og industrielt fremstilt ferdigmat er blitt populært i Vesten, selv om de fleste er klar over at fersk mat er sunnere. Varmebehandling av mat gikk først over åpen ild. Kjøttet ble gjerne stekt på spidd, og man kokte i gryter som hang over ilden. I Norge var det helst grøt som putret i grytene til hverdags. Det var kanskje tilfeldig at forhistoriske mennesker begynte å varmebehandle mat: Noen mistet en kjøttbit i ilden og syntes stekt kjøtt var bedre enn rått. Senere begynte man å koke maten i vann.

Hvert land har utviklet sin egne mattradisjoner, avhengig av de varene som er å få på stedet. Religiøse skikker og tilgangen på brensel har også mye og si.Før i tiden ble brød gjerne stekt på en flat stein, men etter hvert fant man på å lage leirovner å steke dem i. I flere århundrer har kakebaking vært blant de viktigste forberedelser til høytider i Norge - særlig julen. Da var Den første kokebok- det vanlig og sette av flere uker til baksten. I 1795 -forfatteren vi kjenner til var oppfant fysikeren Benjamin Thompson den lukkede romeren Apicus. Blant opp- komfyren. Endelig var det mulig å regulere -skriftene hans finner vi snegler temperaturen. De første gasskomfyrene ble laget i melk og fylte mus (nam?). omkring 1850.

De var renere og raskere å bruke enn vedovner, men noen av de første modellene lekket gass, og noen eksploderte! Nå er gasskomfyrer vanlig der man har tilgang på billig gass. Da den elektriske komfyren kom på 1900-tallet forenklet den matlagingen for mange. De var driftsikre, rene og økonomiske og ble raskt de mest populære komfyrene. Microbølgeovnene er de hittil nyeste oppfinnelsene innen oppvarming og tining av mat. De tilbereder maten raskt innenfra og ut ved å varme opp vannmolekylene i maten.

Endret av zuco~
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...