Bolson Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Om dette er rette sted vet jeg ikke. Er det feil sted ber jeg vennligst moderator om å flytte topicen. Kanskje det burde etableres en egen kategori for CMS og publiseringsløsninger. Nå er jeg ikke interessert i anbefalinger for egen del. Jeg har etter en del prøving av ulike systemer funnet et jeg trives med. Men kanskje andre kan ha god hjelp av en litt mer systematisert oversikt over Open Source CMS og publiseringsløsninger. Dvs løsninger som bruker GNU/GLP lisenser. Regner med at det er flere her som har erfaring med ulike systemer. Nå vet jeg at den hardcore webutvikler programmerer alt selv, men i mange tilfeller tar dette for lang tid. Da er det kanskje bedre med et system med tilpasningsmuligheter. Jeg vet at det finnes slike lister ute på Web, så gjerne link til slike også. Jeg har også en baktanke med dette, ikke egen vinning, men jeg synes norske firmaer og offentlige organisasjoner kaster bort mye penger i kommersiell programvare som tildels er mye dårligere enn de beste Open Source systemene. Hadde de valgt Open Source og brukt lisenskostnadene til A) en liten donasjon, B) bedre design og C) sikret at sidene validerte og tilfredstilte WAI, så hadde vi fått mange bedre løsninger. Kunne tenke meg følgende oppsett på tilbakemeldingene/anbefalingene. ---------- Navn på system Link til systemets hjemmeside/Link til demo Type system (Fullstendig CMS eller enklere publiseringssystem) og versjon. Programmeringspråk og database. Plattformer Brukerterskel (vet dette avhenger av øynene som ser) Er/kan HTML maler og CSS skilles fra selve programmeringskode (noen systemer definerer sidene gjennom selve koden, mens andre lar deg plassere <tagger>/markers i HTML-filer som produserer innhold) Kan systemet produsere sider som valideres Hvilke tillegg finnes Andre kommentarer (spesielle egenskaper ved systemet) ---------- Sikkert andre forhold som kan kommenteres. Da skal jeg komme med en anbefaling ---------- Typo3 Typo3 sin hjemmeside Komplett CMS system. Programmert i PHP og Typoscript (Typoscript er et internt språk som brukes i konfigurering av systemet). MySql database. Nyeste versjon er 3.7.0 Plattformer: Windows, Mac, Debian, Linux m.fl. Apache 1.3.x, 2.x.x IIS 5.0 - 6.0. PHP 4.3.x og 5.0.x, MySql 2.0.23 (anbefalt for ver 3.7.0) Kjent for å ha en bratt læringskurve (PS! Jeg synes den ikke er så ille). HTML maler og CSS kan skilles helt fra selve systemet, og det finnes egne verktøy for å koble dynamisk og statisk innhold opp mot malene. Design kan redesignes 100 % uten at innhold og innholdskoblinger berøres. Kan lage sider som validerer, men det krever noe justering av maler i moduler. Tillegg som finnes er, forum, nyhetsmodul, linklister, weblog, nyhetsbrev, RSS-feed, kalender, indekserte søk, direkte publisering av OpenOffice Writer filer, RTE-editor, webstatistikk, ++++ (er vel over 700 ulike tillegg). Egen modul for å lage tillegg. Er brukt til å lage kommersielle siter for firma med flere milliarder i årlig omsetning, blant annet et datafirma. Er ekstremt fleksibelt både når det gjelder design og struktur. Bra med manualer og opplæringsfilmer. ----------- Det ble en lang post, men jeg håper at noen kan gi sine anbefalinger. Og systemer i alle klasser er ønsket, bare de er Open Source. Blir det mange innspill vil jeg vurdere å få opp en egen side med anbefalinger og linker til andre anbefalinger. Lenke til kommentar
Legion Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 http://www.opensourcecms.com/ portal for de fleste typer open source publiseringsverktøy. forum, faq og artikkler. nytting side dersom man er ny til cms'er. site'en selv kjører mambo. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2005 Mambo er å anbefale. Hvorfor er Mambo å anbefale og til hvilken type siter. Hvilken funksjonalitet synes du Mambo har. Brukervennlighet med mer. Se hva jeg er ute etter. Ja jeg har hørt mye bra om den, men også kommentarer om at Mambo langt fra er det beste i alle tilfeller. Legion: Synes også OpensourceCMS er en meget bra sted å hente info. Men opplever at mange jeg anbefaler den til synes det blir for mye informasjon, og for vanskelig å bruke informasjonen til valg. Den referer til over 50 løsninger dersom du slår sammen Portal, Blog og Lite CMS. Så jeg tenkte å få fram litt anbefalinger på systemer som blir brukt av brukere her i Norge. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Flyttes til den nye nett-tjenester-kategorien. Lenke til kommentar
lobster Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 eZ Publish http://www.ez.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå