Gå til innhold

Hvordan fungerer en magnet?


Anbefalte innlegg

anth: Tenk to (helst flere) ganger før du poster. Jordas magnetfelt er meget svak. En jernkule blir tilnærmet bare trekt mot jorda med jordas gravitasjonskraft.

 

nord:

Det kjøres en tidsvariende strøm over elektromagneten i platen. Legger du en gryte over vil Faradays induksjonslov fortelle deg hvor mye strøm det går rundt i bunnen av gryten. V= d(A*B)/dt

Når det går en STOR strøm i grytens bunn og det er motstand i metallet så gir dette varmeeffekt gitt av P=VI

 

For å være helt ærlig høres det ut til å være for godt til å være sant, når det hevdes at gryta blir fortere varm enn med gassovn. Dette ble jeg severt på 3FY og fikk nettopp en regneoppgave om dette på eksamen i 2001. Det meste om dette har gått i glemmeboken. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nord:

Det kjøres en tidsvariende strøm over elektromagneten i platen. Legger du en gryte over vil Faradays induksjonslov fortelle deg hvor mye strøm det går rundt i bunnen av gryten. V= d(A*B)/dt

Når det går en STOR strøm i grytens bunn og det er motstand i metallet så gir dette varmeeffekt gitt av P=VI

 

For å være helt ærlig høres det ut til å være for godt til å være sant, når det hevdes at gryta blir fortere varm enn med gassovn. Dette ble jeg severt på 3FY og fikk nettopp en regneoppgave om dette på eksamen i 2001. Det meste om dette har gått i glemmeboken. :D

takk for infoen!platen er helt syk, den koker opp vann på null komma niks! :)

Lenke til kommentar
anth: Tenk to (helst flere) ganger før du poster. Jordas magnetfelt er meget svak. En jernkule blir tilnærmet bare trekt mot jorda med jordas gravitasjonskraft.

Likefullt er det en magnet med to poler. Ville bare få frem at magnetisme finnes overalt i det med meste...

 

Edit:

 

Kilde for påstanden min

 

Jorden som magnet

Magneten peger nord-syd, fordi jorden trækker i polerne.

Jordkloden er nemlig i sig selv en kæmpe magnet. Jordens magnetiske nordpol ligger ved den geografiske sydpol, og den magnetiske sydpol ligger ved den geografiske nordpol. Jordens magnetfelt er så stærkt, at det trækker i alle andre magneter.

 

Fra http://www.nesa.dk/viden_om_160_1/viden_om_160_2.htm

 

Jordas magnetfelt er meget svak.

Magnetfeltet er kraftig nok til at det kan endre retningen på en kompassnål.

 

Tenk deg om selv før du gjør narr av andre.

Endret av anth
Lenke til kommentar

Hei anth:

 

Det jeg skrev var ikke for å gjøre narr av deg, for å få det klart med en gang.

 

Jeg har bare i det siste latt merke til at du skriver en del som inneholder grove feil.

 

De sterkeste menneskapte elektromagnetene har et B-felt på rundt 10Tesla.

Når du sier at jordas magnetfelt er veldig kraftig så er det feil. Den er derimot stor og sprer det svake feltet sitt over store områder.

 

Styrken på jordas magnetfelt er på omtrent 70uTesla (i størrelsesorden en million ganger svakere enn det sterkeste magnetfeltet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...