Gå til innhold

Ipv6 Vhosts, hvordan?

Anbefalte innlegg

Det dukker jo opp freeshells overalt om dagen virker det som og alle tilbyr ipv6 vhoster. Hvordan er det man setter opp dette? Jeg har satt opp ipv6 på boksen, men hvordan er det man får vhoster? Må man ha eget domene for å få til dette?

Fint om noen kan gi meg en kooort innføring i dette, eller poste en relevant link! :)

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har mange ganger lurt på dette selv.

Det jeg har funnet ut er:

Du trenger reverse DNS. Har du ikke det er det UMULIG og lage vhoster.

Reverse DNS leveres av ISP bare til kunder med fast IP.

For og sjekke om du har reverse DNS, kan du skrive nslookup <din ip> i komandolinjen. får du da opp vhosten til ISP'en din har du ikke reverse DNS.

Hvis du har reverse DNS, resolver din egen IP mot deg selv.

For og lage vhoster trenger du også en DNS server.

I DNS serveren setter du opp reverse DNS - fra en vhost som du lager - mot ipv6 adressen din.

Hos ipv6 leverandøren din setter du opp reverse DNS fra ovenfornevnte ipv6 mot ipv4 adressen din.

(Kun en vhost pr ipv6 adresse.)

Jeg tror dette skal være rett. Vennligst arrester meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar

For å lage vhoster trenger du tilgang til reverse på ipv6 rangen din. Du setter den opp som en host fil i dns serveren din og sier i den fila hvilke domener de forskjellige ipaddr skal bli reversert til. I sonefila til domenet må du også sette den ipv6 adressen du vil ha reverse på riktig vei.

Eksempel:

sleepo aaaa 2001:840:400a:520::1

dette kan skrives i sonefila til domenet (i dette tilfellet bodalen.org)

i reverse sone fila skriver du

1.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.0.2.5.0.a.0.0.4.0.4.8.0.1.0.0.2.ip6.arpa IN PTR sleepo.bodalen.org.

Det lange tallet er ipv6 adressen reversert.

Det finnes script på nettet som kan reversere ipv6 adressen for deg så du slipper å styre så mye med det. Men det du kan starte med å skaffe deg er en dns server som virker. Bind til linux foreksempel er et bra alternaltiv.

-sleepo

Lenke til kommentar

Kommer ann på, hvis du skal ha vhost på ipv4-adressen din så må du jo selvfølgelig det. Men det er vel ikke det som er meninga her?

Uansett, hvis du skal ha vhost på ipv6 adressene dine trenger du ikke reverse på ipv4 adressen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...