Gå til innhold

Deja-vu, et mysterium...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er Deja-vu? ;)

Følelsen av å ha sett noe før.

 

Ellers er teoriene så vidtfavnende at den i Matrix føyer seg pent inn i rekken av andre. Jeg har sett folk hevde i fullt alvor at for enkelte går tiden ikke rett fremover som hos resten, mulig disse hadde lest litt for mange P.K. Dick-bøker.

 

Som vanlig har Wikipedia litt om dette. Hmmm, jeg ser en Matrix-referanse i artikkelen ble slettet.

Lenke til kommentar

Hjernen matcher hele tiden sanseinntrykk og kombinasjoner av disse, og finner referanser til opplevelser og kunnskap rundt disse. Hjernen er ikke perfekt, og noen ganger dukker det opp feil. For meg er det bare naturlig at den av og til feilaktig plukker frem opplevelsen av å ha gjort noe før. Jeg synes ikke det er rarere enn at man av og til tror man kjenner igjen et ansikt, men så var det feil.

Lenke til kommentar

Jepp. Først så har jeg sett en ting jeg mener jeg har sett før, og så har jeg sett det en gang til, etter å ha sett det to ganger før. Jeg tror ikke på at det jeg har sett er sant, selv om jeg har sett det med mine egene øyner, men det må være en løsning på det. Hva kan det være? ;)

Lenke til kommentar
Jepp. Først så har jeg sett en ting jeg mener jeg har sett før, og så har jeg sett det en gang til, etter å ha sett det to ganger før. Jeg tror ikke på at det jeg har sett er sant, selv om jeg har sett det med mine egene øyner, men det må være en løsning på det. Hva kan det være? ;)

Ikke for å være slem, men å ordlegge deg klart og utvetydig er noe du bør vurdere å jobbe litt med.

 

Jeg fatter ikke bæret av hva du prøver å si. :lol:

Lenke til kommentar
Jepp. Først så har jeg sett en ting jeg mener jeg har sett før, og så har jeg sett det en gang til, etter å ha sett det to ganger før. Jeg tror ikke på at det jeg har sett er sant, selv om jeg har sett det med mine egene øyner, men det må være en løsning på det. Hva kan det være? ;)

Ikke for å være slem, men å ordlegge deg klart og utvetydig er noe du bør vurdere å jobbe litt med.

 

Jeg fatter ikke bæret av hva du prøver å si. :lol:

Skal prøve å forklare det ved å gi deg et eksempel

 

På mandag drar jeg på butikken. Mens jeg skal betale ser jeg et person som tar opp en mobiltelefon, og begynner å snakke i den. Når jeg ser dette mener jeg å huske at jeg har sett akkurat dette før.

Så, en uke etterpå, når jeg skal betale igjen ser jeg den samme mannen som tar opp den samme mobiltelefonen og sier det samme som han sa en uke før. Hele butikken er også fulstendig lik. Da mener jeg at det er tredje gang jeg ser dette.

 

Skjønte du det nå? Kort sagt. Deja-vu dobbelt opp ;)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kilden jeg leste dette i lenger, så jeg forklarer etter hva jeg husker. Det er godt mulig at jeg husker feil, men hovedessensen skal være noe av det samme.

 

Den delen av hjernen som behandler nåværende sanseinntrykk ligger rett ved siden av den delen som behandler hukommelsen og minner. Av og til havner informasjon fra de nåværende sanseinntrykkene i minnedelen, noe som fører til at du tror du husker det som skjer fra en tidligere opplevelse. Årsaken til at denne feilen skjer er jeg litt usikker på, men jeg mener å huske at det er fordi den delen som behandler de nåværende sanseinntrykkene er for opptatt til å behandle nye inntrykk, og at de derfor "renner over" til hukommelsedelen.

Lenke til kommentar
Jepp. Først så har jeg sett en ting jeg mener jeg har sett før, og så har jeg sett det en gang til, etter å ha sett det to ganger før. Jeg tror ikke på at det jeg har sett er sant, selv om jeg har sett det med mine egene øyner, men det må være en løsning på det. Hva kan det være? ;)

Ikke for å være slem, men å ordlegge deg klart og utvetydig er noe du bør vurdere å jobbe litt med.

 

Jeg fatter ikke bæret av hva du prøver å si. :lol:

Skal prøve å forklare det ved å gi deg et eksempel

 

På mandag drar jeg på butikken. Mens jeg skal betale ser jeg et person som tar opp en mobiltelefon, og begynner å snakke i den. Når jeg ser dette mener jeg å huske at jeg har sett akkurat dette før.

Så, en uke etterpå, når jeg skal betale igjen ser jeg den samme mannen som tar opp den samme mobiltelefonen og sier det samme som han sa en uke før. Hele butikken er også fulstendig lik. Da mener jeg at det er tredje gang jeg ser dette.

 

Skjønte du det nå? Kort sagt. Deja-vu dobbelt opp ;)

OK, da er jeg med. :yes:

 

Men det trenger ikke være mer mystisk enn at hukommelsen din lurer deg. Du husker noe delvis, og hjernen din fyller ut detaljene.

 

Hukommelsen er faktisk mye mindre til å stole på enn de fleste av oss er klar over. Hjernen er utrolig flink til å på egen hånd fylle ut med egne detaljer for å gi et helhetlig inntrykk, enten det gjelder hukommelse eller det gjelder ting du opplever i øyeblikket.

 

På den måten tror vi ofte at vi husker ting, men så husker vi rett og slett feil. På samme måte kan vi gjenkjenne ting, men så kan detaljer, som hva han sa i telefonen, være feil. Hjernen har fyllt inn feil detaljer, og du opplever et deja vu.

Lenke til kommentar

deja-vu er noe alle har. Men forskjellige personer har forskjellige forklaringer på fenomenet og opplevelsene.

Jeg opplever situasjoner der jeg føler det blir som en spillefilm. At jeg hele tiden vet hva som skal skje mens det skjer.

Eks: Nå sier han det, ja det passer godt. Ja, nå tar han og skreller appelsinen ja... eeh? Hva skjedde nå? DEJA-VU!

Jeg ser ikke frem i tiden, men føler at jeg vet om det som skjer i det det skjer. Så forsvinner følelsen, men noen ganger kommer den litt svakere tilbake sekunder etterpå.

 

For meg så skjer det i perioder. En uke kan jeg ha opplevelsen flere ganger, mens det andre ganger kan gå måneder eller år mellom hver gang.

 

Det er nok bare en illusjon i hjernen av noe vi ikke helt kan sette fingeren på. Etter at jeg selv har hatt en deja-vu, kan jeg ikke forklare hva det var jeg følte hadde skjedd før. Alt forsvinner like fort som det kommer.

 

Konklusjonen min er at hjernen assosiserer noe med lignende ting som har hendt før i samme rekkefølge. Tilfeldigheter og "store tall-loven" støtter dette, og gjør at deja-vu-opplevelser er noe helt naturlig som skal og vil skje med alle en eller annen gang.

Endret av anth
Lenke til kommentar
Hukommelsen er faktisk mye mindre til å stole på enn de fleste av oss er klar over. Hjernen er utrolig flink til å på egen hånd fylle ut med egne detaljer for å gi et helhetlig inntrykk, enten det gjelder hukommelse eller det gjelder ting du opplever i øyeblikket.

Kan man stole på den hjernen som har kommet med den teorien der?

Eller med andre ord: Kan en hjerne evaluere seg selv?

Jeg tviler...

 

Edit: Det er like paradoksalt som at et slette-program ikke kan slette seg selv.

Endret av anth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...